Aluehallitus, kokous 18.6.2024

§ 188 Lausunnon antaminen sosiaali- ja terveysministeriölle koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain muuttamiseksi

SATAHADno-2024-4107

Valmistelija

  • Jaana Lehtonen, jaana.lehtonen@sata.fi

Perustelut

Perustelut

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt 17.5.2024 päivätyllä lausuntopyynnöllä Satakunnan hyvinvointialueelta lausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta. Ehdotetuilla muutoksilla on tavoitteena, että sosiaali- ja terveydenhuollossa voitaisiin nykyistä paremmin varautua kansallisen riskiarvion mukaisiin, yksittäistä hyvinvointialuetta laajempiin tai valtakunnallisiin normaaliaikojen häiriötilanteisiin. Lausunto tulee toimittaa sähköiseen lausuntopalveluun 26.6.2024 klo 16.00 mennessä. Lausunto on julkinen.

Asian tausta

Sosiaali- ja terveydenhuollon varautumisessa on havaittu erityisesti Covid-19 pandemian aikana puutteita häiriötilanteissa, jotka vaativat useamman kuin yhden hyvinvointialueen voimavarojen käyttöä.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sote-järjestämislakia siltä osin, kun se koskee valmiutta, varautumista sekä yllättävien ja poikkeuksellisten häiriötilanteiden hoitamista normaali- ja poikkeusoloissa.

Kansallisiin ja kansainvälisiin uhkakuviin varautumiseksi esityksessä ehdotetaan perustettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon varautumisen johtoryhmä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon varautumisen johtoryhmälle sekä YTA-hyvinvointialueen hallintosäännössä nimetyille viranhaltijoille ehdotetaan annettavan sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisvastuuta esityksessä täsmennetyin ehdoin yhteistyöalueittain tai kansallisesti, mikäli se on tarpeellista häiriötilanteen laajuuden, kiireellisyyden tai muun erityisen syyn takia. 

Lausuntoluonnos

Satakunnan hyvinvointialueen lausuntoluonnoksen on valmistellut valmiusjohtaja Jaana Lehtonen. Asia on käsitelty hyvinvointialueen johtoryhmässä 10.6.2024 ja lausuntoluonnosta on edelleen tarkennettu johtoryhmässä saaduin ohjein.

Hyvinvointialue toteaa lausuntoluonnoksessa, että ehdotetut muutokset antavat osin riittävät mahdollisuudet hoitaa hyvinvointialueiden rajat ylittäviä häiriötilanteita käytännössä. Tällaisessa muodossaan lakiesitykseen on saatava mahdollisuus tehdä asetuksella tehtäviä tarkennuksia, jotta tavoiteltu kansallinen kokonaisuus toteutuu.

Lakiesityksen mukaiset yhteistyöaluetasoiset ja kansalliset järjestelyt eivät esitetyssä muodossa tue hyvinvointialueiden valmiutta ja varautumista, eivätkä ehdotetut normaaliolojen häiriötilanteiden hoitamista koskevat toimintamallit hyvinvointialueen näkökulmasta toimi poikkeusoloissa.

Edelleen hyvinvointialue lausuntoluonnoksessaan toteaa, että häiriötilanteiden johtamisen tulee perustua toimivaltaisille normaaliaikojen johtamisrakenteille. Kansallisen kokonaisuuden takaamiseksi on tärkeää muodostaa rakenteet, jotka mahdollistavat riittävät alueelliset ja kansalliset toimivaltuudet laajoihin normaaliaikojen häiriötilanteisiin. Nämä kaksi tärkeää vaatimusta suhteessa itsehallinnollisten hyvinvointialueiden toimivaltaisiin päätöksentekijöihin, aluehallitus ja aluevaltuusto, ovat vaikeasti sovitettavissa sopimusperusteiseen tai säädöksillä velvoittavaan menettelyyn. Esitetty muutos edellyttäisi näin hyvinvointialueilta muutoksia hallintosääntöihin, joissa määritellään niiden häiriötilannejohtamisen tai poikkeusolojen toimivalta.

Alueellisesti hyvinvointialueiden tulee itsehallintonsa puitteissa olla omavaraisia ja häiriötilanteen johtamista tulee tarkastella kokonaisuutena, ei pelkästään sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmasta, vaan nykyiset hyvinvointialuerakenteet huomioiden. Mikäli jokaisella yhteistyöalueella asiasta sovitaan eri tavoin, luodaan riskejä viranomaisten väliseen yhteistoimintaan ja toimivaltuuksiin.

Lausuntoluonnokseen on kirjattu, että yhteistyösopimuksen varautumista ja valmiutta koskevan toimivallan sisällöstä tulee säätää velvoittavasti lain tasoisesti. Yhteistyösopimuksesta muodostuu lausunnolla olevan hallituksen esityksen mukaisena vaikutuksia, jotka ovat vaikeasti arvioitavissa niin yhteistyöalueen sisällä kuin valtakunnallisesti.

Loppuyhteenvetona hyvinvointialueen lausuntoluonnoksessa todetaan, että mahdollisimman homogeeninen häiriötilanteiden YTA-tasoinen johtamismalli saavutetaan vain velvoittavalla lainsäädännöllä. Tätä edellyttää myös poikkihallinnollinen yhteistyö esimerkiksi yhdyspinnalla olevien muiden viranomaisten rakenteiden ja häiriötilannejohtamisen osalta. Sopimiseen pohjautuvassa mallissa nähdään riski liittyen palveluiden järjestämisen ja tuottamisen vastuuseen, jota ei voida sopimuksella siirtää, vaan joka edellyttää lakitasoisen säädöksen.

Satakunnan hyvinvointialueen lausuntoluonnos on esityslistan liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • antaa liitteenä olevan hyvinvointialueen lausunnon sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain muuttamiseksi
  • valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan allekirjoittamaan lausunnon lausuntopalvelussa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Sosiaali- ja terveysministeriö

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä lain hyvinvointialueesta 141 §:n nojalla oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.