Aluehallitus, kokous 18.6.2024

§ 191 Vastaus oikaisuvaatimukseen koskien sosiaalityöntekijän viran valintaa

SATAHADno-2024-2997

Valmistelija

  • Pia Lahtinen, pia.lahtinen@sata.fi

Perustelut

Sosiaalityöntekijä Katja Törnqvist on tehnyt oikaisuvaatimuksen 2.5.2024 päivätyllä kirjeellä aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan oikaisemaan toimialuejohtaja Pia Lahtisen 22.4.2024 tekemä viranhaltijapäätös koskien sairaalapalveluiden osastojen ja poliklinikoiden sosiaalityöntekijän virkaan valinta, (SATAHADno-2024-2997) Koskinen Jutta. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että hän on virkaan valittua pätevämpi terveyssosiaalityön laaja-alaisen kokemuksen, soveltuvuuden, kokemuksen ikääntyvistä potilaista, kuntoutuspotilaista ja mielenterveys-päihdepotilaista sekä yhteistyötaitojen, kehittämishalukkuuden ja kyvyn työskennellä haastavissakin tilanteissa näkökulmista.

Terveyssosiaalityön resursseja ja toimintaa on uudelleen organisoitu Satakunnan hyvinvointialueella vuoden 2024 aikana tavoitteena perustason sosiaalihuollon palvelujen vahvistaminen. Asiasta on käyty yhteistoimintaneuvottelut, jonka jälkeen  Satakunnan hyvinvointialueen aluehallitus perusti kokouksessaan 12.3.2024 / 79 § erityis- ja sairaalapalveluiden toimialueelle 13 sosiaalityöntekijän virkaa terveyssosiaalityön palvelut –vastuuyksikköön. Sosiaalityöntekijöiden tehtävänä terveydenhuollossa on jatkossa myös sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi ja päätöksenteko. Tehtäväkuvat uudistuvat siten, että terveyssosiaalityön lisäksi sosiaalityöntekijöiden tehtäväkuvaan tulee tarvittaessa potilaiden sosiaalihuollon palvelujen tarpeen arviointi ja päätöksenteko erityisen tuen tarpeessa oleville potilaille. Työnjakoa sosiaalityöntekijöiden ja –ohjaajien kesken kehitetään. Sosiaaliohjaajien tehtävissä painottuu ohjaus ja neuvonta muille kuin em. potilasryhmille. Sosiaalityöntekijöiden toimet terveyssosiaalityön palvelut –yksikössä (23 kpl) lakkautetaan muutosprosessin jälkeen.

Satakunnan hyvinvointialueella oli yhdellä haulla (SAT-07-1-24) haettavana 32 sosiaalityöntekijän virkaa eri palveluissa ajalla 13.3.-27.3.24. Osana tätä rekrytointia (SAT-07-1-24) oli haettavissa 13 virkaa terveyssosiaalityöhön, joista Poriin Sairaalapalveluiden osastoille ja poliklinikoille kaksi sosiaalityöntekijän virkaa. Kaikki virkoihin hakeneet pätevät sosiaalityöntekijät (17 hklö) haastateltiin yhdenmukaisesti ja vastaukset pisteytettiin. Moni hakijoista oli hakenut useaan virkaan. Hakuteksti:

-            Työskentelet kahdessa tai useammassa terveydenhuollon yksikössä moniammatillisissa työryhmissä ja -ympäristössä ja kuulut myös terveyssosiaalityön tiimiin. Tehtäviisi kuuluvat potilaan hoito-, kuntoutus-, ja palveluprosessit, joihin sisältyy laaja-alaista elämäntilanteen arviointia sekä siihen pohjautuvaa suunnittelua ja muutostyötä. Vastaat monialaisten palveluiden tarpeessa olevien ja/tai erityisen tuen tarpeessa olevien potilaiden sekä heidän läheis- ja viranomaisverkostojensa sosiaalityöstä terveydenhuollossa ja sosiaalihuollon palvelun vireille laittamisesta ja palvelutarpeen arvioinnin aloittamisesta sekä soveltuvin osin päätöksenteosta. Eduksi katsotaan laaja-alainen kokemus terveyssosiaalityöstä, joustavuus, erinomaiset yhteistyötaidot, kehittämishalukkuus ja kyky työskennellä haastavissakin potilasasioissa.

Päteviä hakijoita Sairaalapalveluiden osastoille ja poliklinikoille osoitettuun kahteen virkaan oli määräaikaan mennessä yhteensä neljä, jotka kaikki haastateltiin:

-            Törnqvist Katja

-            Pitkänen Jussi

-            Vähäsantanen Mervi

-            Koskinen Jutta

 

Haastatelluista Pitkänen Jussi valittiin virkaan, joka sijoittuu eri toimipisteisiin. Vähäsantanen Mervi ja Koskinen Jutta valittiin kyseessä oleviin kahteen virkaan ja yhtä henkilöä, oikaisuvaatimuksen tekijää, ei valittu mihinkään terveyssosiaalityön virkaan.

Kaikille virkoihin hakeneille esitettiin samat kysymykset, jotka oli pisteytetty. Valinnat virkoihin tehtiin yhteispisteiden perusteella. Sairaalapalveluihin valitut Mervi Vähäsantanen sai 18 pistettä ja Jutta Koskinen sai 12 pistettä. Oikaisuvaatimuksen tekijä Katja Törnqvist sai 10 pistettä. Tässä vastineessa selvitetään Koskisen ja Törnqvistin kokonaisarvioinnin piste-eroa Vähäsantasen kokonaisarvioinnin pisteiden ollessa selkeästi paremmat ja oikaisuvaatimuksen kohdistuessa Jutta Koskisen valintaan.

 

Laaja-alainen kokemus terveyssosiaalityöstä

Katja Törnqvist perustelee valituksessaan laaja-alaisempaa työkokemustaan terveyssosiaalityöstä työkokemusvuosilla ja kokemuksellaan erikoissairaanhoidosta Jutta Koskiseen verrattuna. Katja Törnqvist sai enemmän pisteitä työkokemusvuosien perusteella. Koskinen puolestaan kyvyistään ja kokemuksestaan työskenneltäessä monialaisten palvelujen tarpeessa olevien ja/tai erityisen tuen tarpeen potilaiden parissa (esimerkkitapaukset), kyvystä työskennellä haastavissa potilasasioissa, joustavuudesta ja näkemyksestä terveyssosiaalityön kehittämiseen.

Työnantajalla on oikeus painottaa hakijoiden ansioita tavalla, jonka työnantaja katsoo parhaiten edistävän tehtävän menestyksellistä hoitamista (KKO 1996:141) Terveyssosiaalityön palveluja uudelleen organisoitaessa, sosiaalityöntekijä resurssi vähentyi sairaalapalveluissa merkittävästi ja tehtävät muuttuivat, joten työnantaja painotti valinnoissa haastattelussa tehtyä kokonaisarviota terveyssosiaalityön laaja-alaisesta kokemuksesta ja hakijan soveltuvuutta tehtävään. Työkokemusvuosia arvioitiin vain yhtenä tekijänä muiden joukossa.

Työkokemuksen laaja-alaisuutta arvioitaessa annettiin painoarvoa hakijan haastattelussa esiin tuomille kokemukselle sosiaalityöstä monialaisten palvelujen tarpeessa olevien ja/tai erityisen tuen tarpeen potilaiden parissa (esimerkkitapaukset), joista suurin osa on mielenterveys- ja päihdepotilaita sekä psykiatrisia potilaita. (Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen selvitys 2023). Jutta Koskinen vastasi paremmin kuin Katja Törnqvist esimerkkitapauksiin monialaisten palvelujen tarpeessa olevien ja/tai erityisen tuen tarpeen potilaiden sosiaalityöstä. Koskisen vastaus esimerkkitapauksiin oli laajempi ja hän meni sosiaalityön toimenpiteissä syvemmälle verrattuna Törnqvistin vastauksiin. Törnqvistin vastauksista jäi uupumaan konkreettisia toimenpiteitä.

Terveyssosiaalityön laaja-alaista kokemusta arvioitaessa huomioitiin myös osaaminen ja kokemus ammatillisen kuntoutuksen asioissa, aikuispotilaiden lasten huomioiminen sosiaalityössä sekä perhepalveluiden ja lastensuojeluprosessin tuntemus. Hakijoiden välillä ei ollut eroa näissä tekijöissä.

Työkokemuksen laaja-alaisuutta ja soveltuvuutta arvioitaessa otettiin huomioon myös kyky työskennellä haastavissa potilasasioissa. Kyvyllä työskennellä haastavissa potilastilanteissa tarkoitetaan ammatillisesti haastavia tilanteita, jolloin haasteita on monialaisten palveluiden tarpeessa olevien tai erityisen tuen tarpeen potilaan asioiden sekä palveluiden järjestämisessä tai vuorovaikutuksessa potilaiden kanssa.

 

Soveltuvuus

Katja Törnqvist luettelee oikaisuvaatimuksessaan runsaasti positiivisia henkilökohtaisia ominaisuuksia, työtapoja ja taitoja, joita hän ei tuonut työhaastattelussa esille. Näistä ominaisuuksista on varmasti hyötyä työssä, mutta ne eivät olleet ratkaisevia tämän virkavalinnan osalta sosiaalityöntekijän tehtävien muuttuessa. Törnqvist tuo esiin myös työympäristöä ja työn päivystyksellisyyttä. Terveydenhuollon sosiaalityötä arvioidessa on tärkeää huomata, että monet terveydenhuollon hoitoprosesseista ovat nopeita, kun taas potilaan sosiaalityö ei usein ole yhtä kiireellistä saati päivystyksellistä. Nopea reagointikyky ei siten ole oleellista. Törnqvist kirjoittaa osaavansa ohjata potilaat oikean asiantuntijan tai palvelun piiriin. Sosiaalityöntekijöiden tehtäväkuvien uudistumisen myötä on tarkoitus siirtää ohjaukseen painottuvat tehtävät sosiaaliohjaajille.

Terveydenhuollon sosiaalityöntekijöiden tehtäväkuvan muuttuessa soveltuvuutta arvioitiin työtapoja ja joustavuutta kartoittavien kysymysten avulla, edellä mainituilla esimerkkitapauksilla sekä kysymällä haastavista potilastilanteista. Molemmat hakijat toivat haastattelussa esiin aktiivisuutta. Selkeimmin ero Koskisen ja Törnqvistin välillä tuli esiin yhteistyötaidoissa ja joustavuudessa. Koskisen haastattelussa yhteistyötaidoista nousi erityisesti esiin neuvottelukyky potilaiden asioissa ja joustavuutena työyhteisössä (mm. kiireelliset potilasasiat viikottain, lomat).

Törnqvist kertoi olevansa liiankin joustava ja tunnollinen potilastyössä. Moniammatillisessa työssä liika joustavuus voi johtaa tekemään tehtäviä, jotka kuuluvat muille ammattilaisille. Kyky työn rajaamiseen sosiaalityössä terveydenhuollon moniammatillisessa ympäristössä on sosiaalityöntekijöiden tehtäväkuvien muuttuessa tärkeää. Molemmat toivat haastattelussa esiin myönteisen suhtautumisen koulutuksiin ja uuden oppimiseen.

Kykyä työskennellä haastavissa potilastilanteissa arvioitiin sekä esimerkkitapausten kautta, että pyytämällä hakijaa kertomaan kokemuksestaan työurallaan haastavasta potilastapauksesta. Haastavista potilastilanteista sai pisteitä sen mukaan, miten toimi ja analysoi omaa toimintaansa. Oikaisuvaatimuksessaan Katja Törnqvist kokee osaamisensa olevan parempi kuin Jutta Koskisella haastavissa potilastilanteissa.  Molemmat hakijat kertoivat haastavista sosiaalityön potilastilanteista. Koskinen kuitenkin analysoi toimintaansa verrattuna Törnqvistiin, joka ei analysoinut toimintaansa. Koskisen vastaus ja siten osaaminen arvioitiin paremmaksi. Kyky analysoida työtään on tärkeää sosiaalityössä, joka perustuu ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Sosiaalityössä on analysoinnista paljon käytetty käsitettä reflektio. Se auttaa ymmärtämään haastavia potilastilanteita, ammatillisessa kehittymisessä ja työn kehittämisessä.

Kehittämismyönteisyyttä arvioitiin haastattelussa kysymällä terveyssosiaalityön kehittämisestä. Koskinen pohti vastauksessaan sosiaalihuoltolain mukaisten erityisen tuen tarpeessa olevien potilaiden tavoittamista sairaalan eri yksiköistä, kun hoitoajat ovat lyhyitä. Lisäksi Koskisen mukaan terveyssosiaalityötä tulee rajata tehtävien lisääntyessä ja määritellä se ydin, mitä tehdään jatkossa. Törnqvist puolestaan kertoi luovansa uuden käytännön, jonka myötä hän työparinsa kanssa tekisi myös psykiatrialla sosiaalityötä. Koskisen kehittämismyönteisyys arvioitiin paremmaksi kuin Törnqvistin. Koskisen ajatukset sisälsivät terveyssosiaalityön kokonaisuuden kehittämisen huomioiden uudistuva tehtäväkuva verrattuna Törnqvistiin, joka mietti työalueensa laajentamista. Oikaisuvaatimuksessaan Katja Törnqvist kertoo haluavansa jatkaa tulevaisuudessa konsultaatiota perustason hoito-osastoille. Palvelurakenteen muuttuessa, terveydenhuollon sosiaalityön uudelleen organisoituessa ja konsultaatioiden vähäisyyden takia konsultaatiota ja sen tarvetta tarkastellaan uudelleen. 

Terveyssosiaalityöntekijöiden tehtävien muuttuessa, viran hoidossa vaadittavat ominaisuudet huomioiden ja ansiovertailun perusteella työkokemus, koulutus ja henkilökohtaiset ominaisuudet kokonaisuudessaan arvioiden Jutta Koskinen soveltuu parhaiten kyseessä olevaan sosiaalityöntekijän virkaan Sairaalapalveluiden osastoilla ja poliklinikoilla, eikä toimialuejohtaja Pia Lahtisen valintapäätöstä ole syytä muuttaa

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • hylätä oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valvontakäynnistä mahdollisesti perittävään maksuun haetaan kuitenkin edellisestä poiketen muutosta oikaisuvaatimusmenettelyllä, jota koskevat ohjeet ovat laskun yhteydessä.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Turun hallinto-oikeudelle

Postiosoite:                               PL 32, 20101 Turku

Käyntiosoite:                            Sairashuoneenkatu 2-4

Sähköpostiosoite:                    turku.hao@oikeus.fi

Faksinumero:                           029 56 42414

Puhelinnumero:                       029 56 42400

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Tuomioistuinmaksulaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Satakunnan hyvinvointialueen kirjaamosta.

Postiosoite:                       Sairaalantie 3, 28500 Pori

Sähköpostiosoite:              kirjaamo@sata.fi

Puhelinnumero:                 044 707 7781