Perustelut
Hyvinvointialuelain 10 §:n mukaan hyvinvointialueen tulee ohjata ja valvoa sen järjestämisvastuulle kuuluvaa palvelutuotantoa. Hyvinvointialuelain 43 §:n mukaan aluehallituksen tulee vastata hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen muiden tuottajien ohjauksesta ja valvonnasta. Tehtävien ja palvelujen omavalvonta on toteutettava osana niiden järjestämistä ja tuottamista. Satakunnan hyvinvointialueen on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja palveluista omavalvontaohjelma. Satakunnan hyvinvointialueen omavalvontaohjelmat on hyväksytty aluehallituksessa 12.12.2022, 379 §.
Sosiaali- ja terveydenhuollon osalta omavalvontaohjelman raportti koostaa lainsäädännössä määritellyt osa-alueet, jotka varmistavat hyvinvointialueen onnistumisen palvelujen järjestämisessä. Osa-alueet ovat palveluiden saatavuus, jatkuvuus, yhdenvertaisuus, laatu ja turvallisuus. Pelastustoimen järjestämisestä annetun lain (613/2021) 13 §:ssä säädetään hyvinvointialueen velvollisuudesta seurata järjestämisvastuullaan olevan pelastustoimen palvelujen saatavuutta, laatua ja vaikuttavuutta sekä kustannuksia ja tuottavuutta.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta, joka astui voimaan 1.1.2024 määrittelee, että hyvinvointialueiden tulee raportoida julkisessa verkossa tai muuten julkisuutta edistävällä tavalla omavalvontaohjelman toteutumista neljän kuukauden välein. Liitteenä on ensimmäinen lain mukainen (laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta) omavalvontaohjelman raportti ja se kattaa Sata-alueen toiminnan (sote ja pela) ajanjaksolta 1-4/2024.
Raporttia tullaan kehittämään jatkossa muun muassa lisäämällä vertailutietoja sekä tarkentamalla tavoitteita ja havaintoja. Neljän kuukauden vertailutietoja ei ole vielä vuoden ensimmäiselle kolmannekselle saatavilla, koska aikaisempi raportointi tapahtui kuuden kuukauden ajanjaksolla.
Pelastuslaitoksen osalta 1-4/2024 omavalvontaraportissa havaintoina nousee esille, että omavalvontaa tukevien tietojen saaminen on paikoin hankalaa, johtuen osin pelastustoimen tietojärjestelmien ikääntymisestä ja puutteista laadullisen raportoinnin osalta. Toiminnallisesti tulostavoitteet saavutettiin aiempien vuosien (vertailtu ajankohta) tapaan. Toiminnallisia tavoitteita on käsitelty säännöllisesti pelastuslaitos toimialueen johtoryhmässä. Pelastuslaitoksen organisaatiomuutos on tehostanut toimintaa selkiyttämällä vastuita ja velvollisuuksia, mikä osaltaan selittää omavalvontaraportin positiivisia tuloksia.
Sosiaali- ja terveydenhuollon omavalvontaohjelman raportointia on edelleen viime vuoden tapaan 1-4kk raportoinnissa mukaisesti haastaneet hajanaiset potilas- ja asiakastietojärjestelmät, jonka takia saatavuustieto ei ole saatavilla kaikilta osin läpileikkaavasti eikä yhdenvertaisesti.
Saatavuutta on arvioitu lakisääteisten hoitoon ja palveluihin pääsyn seurantatiedoilla. Saatavuuden osalta lakisääteisiin määräaikoihin on päästy 99,7 %:ssa toimeentulotuen käsittelyn osalta. Lastensuojelun palvelutarpeen arviointi aloitettiin lakisääteisen määräajan puitteissa 85 %:ssa tapauksista ja 94,4% palvelutarpeen arvioinneista valmistui lakisääteisen 3 kuukauden kuluessa. Iäkkäiden osalta palvelutarpeenarviointi aloitettiin 7 vuorokauden kuluessa 94%:ssa tapauksista. Seurantajaksolla perusterveydenhuollossa hoitotakuun piiriin kuuluvien avosairaanhoidon sairaanhoidollisten käyntien %-osuus oli noin 94 %. Erikoissairaanhoidossa yli 180 vuorokautta hoitoa odottaneiden osuus oli 8,5%.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden vaaratapahtumailmoituksia on tehty seurantajaksolla 4150 kappaletta. Suurin osa (yht. 65%) oli joko tapaturma/onnettomuus tai lääke- ja nestehoitoon, varjo- ja/tai merkkiaineeseen liittyviä. Tulevaisuudessa tulee pyrkiä, asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamisen näkökulmasta läheltä piti –ilmoitusten määrän lisääntymiseen, jotta prosesseja voidaan kehittää ennen turvallisuuden vaarantumista. Tietosuojavaltuutetulle on tehty seuranta-ajanjaksolla 24 ilmoitusta.
Omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot ja niiden perusteella tehtävät toimenpiteet tulee julkaista myös julkisessa tietoverkossa. Laki sosiaali- ja terveyspalveluiden valvonnasta astui voimaan 1.1.2024 alkaen, jonka takia omavalvontaohjelman toteutuminen tulee raportoida 4 kk:n välein julkisessa verkossa.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.