Aluehallitus, kokous 8.4.2025

§ 129 Kuumasairaala-hankkeen suunnitteluratkaisun muuttaminen

SATAHADno-2024-10370

Valmistelija

  • Kari-Matti Haapala, kari-matti.haapala@sata.fi

Perustelut

Kuumasairaalahanketta on valmisteltu Satakunnan hyvinvointialueen rakennustoimikunnan toimesta koko toimikunnan toiminnan ajan.

Rakennustoimikunnalle ja aluehallitukselle on hankkeesta esitelty kolme vaihtoehtoa.

Vaihtoehto A) jossa ns. kuumat toiminnot kuten leikkausosasto, tehohoito ja päivystys sekä seuranta toteutetaan kokonaan uudisrakennuksena ja hankkeen kustannusarvio on 182 M€ Vaihtoehto B) jossa uudisrakentamisen määrä on hieman pienempi ja johon sisältyy myös K-rakennuksen peruskorjaus 147 M€ sekä vaihtoehto C) jossa peruskorjataan nykyinen K-rakennus 131M€

Aluehallitus päätti kokouksessaan 10.12.2024 (§422) kuumasairaalan suunnittelun käynnistämisestä vaihtoehdon B (hybridi) pohjalta niin, että ”kuumasairaalan jatkosuunnittelun pohjaksi valitaan vaihtoehto B (hybridimalli), jossa uudisrakentamisen määrä on noin 22039 brm² ja hankkeen kokonaislaajuus 39039 brm² ja että rahoituksen varmistumisen myötä toteutusvaihtoehtoa ja uudisrakentamisen määrää sekä kokonaislaajuutta voidaan tarvittaessa arvioida uudelleen ja että hankkeesta laaditaan suunnittelun edetessä kattava riskienhallintasuunnitelma” sekä, että kuumasairaalahankkeen ”hankesuunnitelma on laadittava niin, että hankkeen kokonaan toteuttamiseen riittävät olemassa oleva lainanottovaltuus (2023) ja mahdollinen haettava v. 2026 lainanottovaltuus 30 M€. Kustannustaso 150 M€ sidotaan rakennuskustannusindeksiin”

Aluehallituksen 10.12.2024 (§422) tekemän päätöksen jälkeen on rakennustoimikunnan ohjauksessa selvitetty virkatyönä myös vaihtoehtojen A ja B toiminnallisia ja taloudellisia vahvuuksia yhdistävää vähäriskisempää vaihtoehtoa D, jonka myös koko virkakunta näkee parhaaksi vaihtoehdoksi huomioiden alueen taloudellisen tilanteen.

Vaihtoehdossa D kuumasairaalan toiminnot toteutetaan kokonaisuudessaan uudisrakennukseen, joka on laajuudeltaan kuitenkin 5500 m² vaihtoehtoa A pienempi ja hanke voidaan toteuttaa itsenäisenä hankkeena vuonna 2023 myönnetyn lainanottovaltuuden puitteissa hankkeen kokonaiskustannusarvion ollessa 113 650 000 €.

Vaihtoehtoon D sisältyvät toiminnalliset muutokset mahdollistavat yleislääketieteen osastojen siirtämisen Tiilimäen kampukselle Porin kaupunginsairaalasta hankkeen valmistuessa arviolta vuonna 2032.

Erillisenä hankkeena peruskorjattavaan K-rakennukseen sijoittuvat D-vaihtoehdossa erityistason sisätautien ja kirurgian osastot. K-rakennukseen peruskorjauksen rahoitus (57 400 000 €) tulee varmistaa viimeistään vuoden 2028 investointisuunnitelmaan. K-rakennuksen peruskorjaushanke tuodaan hallintosäännön mukaan erikseen aluehallituksen päätettäväksi.

Vaihtoehto D on rakennuskustannuksiltaan vaihtoehtoa B 2 000 000 € kalliimpi mutta tulee NHG:n laatiman laskelman mukaan käytönaikaisten kustannusten osalta muita vaihtoehtoja edullisemmaksi. Edellisen lisäksi vaihtoehto D mahdollistaa välinehuoltoon osoitetun lainanottovaltuuden vapauttamisen ja vapauttaa siten alueelle myönnettyä lainanottovaltuutta tuleviin tarpeisiin.

Hyvinvointialueen talouden kehittyessä taloussuunnitelman mukaan vuoden 2028 investointisuunnitelman toteuttaminen edellyttää vain investointisuunnitelman hyväksymismenettelyä erillisten hyväksymismenettelyn lisäksi käytävien lainanottovaltuusneuvottelujen sijaan.

Satakunnan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan aluehallitus päättää investointisuunnitelmaan kuuluvien omana sitovuustasonaan esitettyjen rakennushankkeiden käynnistämisestä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Tero Mäkiranta, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • että kuumasairaalan suunnittelua jatketaan ja hankkeen toteuttaminen aloitetaan rakennuspaikalla sijaitsevien rakennuksien vaiheittaisilla purkutöillä vaihtoehdon D pohjalta, jolloin hankkeen kustannusarvio on 113 600 000 € ja laajuus noin 28 000 brm².