Perustelut
Pro Kullaa Ry on 7.12.2023 jättänyt oikaisuvaatimuksen Satakunnan hyvinvointialueen aluehallitukselle koskien Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden toimialajohtajan 27.11.2023 tekemää päätöstä / Kullaankodon toiminnan lopettaminen. Oikaisuvaatimuksessa Pro Kullaa Ry vaatii, että ”Satakunnan hyvinvointialueen aluehallitus oikaisee otsikossa mainitun viranhaltijapäätöksen ja antaa asiassa toimeenpanokiellon, kunnes asia on saatu ratkaistua.”
Pro Kullaa Ry:n oikaisuvaatimus koskee Kullaankodon toimintaa, Kullaankodon rakennusta, sekä asiassa käytyä YT-menettelyä. YT-menettelyn osalta Pro Kullaa Ry:n ei voida kuitenkaan katsoa olevan osapuoli.
Pro Kullaa Ry:n oikaisuvaatimuksessa esitetään yhteensä 13 numeroitua kohtaa, joihin vastaamme seuraavaa:
1. Ulvilan Kullaan maantieteellinen sijainti on ollut päätöstä tehtäessä tiedossa, eikä rakennuksen historialla, tai lämmitysmuodolla voida katsoa olevan merkitystä vaadittaessa oikaisua tehtyyn päätökseen.
2. Kullaankodon kiinteistö, noin 2000 hum2, on vuokrattu Satakunnan hyvinvointialueen käyttöön, pois lukien kiinteistönhoitajan tilat. Rakennuksen pohjapinta-alan jakaantumisella eri käyttäjätahojen suhteen ei voida katsoa olevan merkitystä vaadittaessa oikaisua tehtyyn päätökseen.
3. Kohteen toiminnan lopettamista ei ole perusteltu kohteesta maksettavalla vuokralla, joten kohteesta maksettavalla vuokralla ei voida katsoa olevan merkitystä vaadittaessa oikaisua tehtyyn päätökseen.
4. Laitoshoidon toimintayksikköä ei ole tarkoituksenmukaista pitää yllä erillisenä yksikkönä. Yksikkö ei täytä uusien määräysten mukaisia laitoshoidon kriteereitä. Hyvinvointialue voi vastata iäkkään henkilön palvelutarpeeseen pitkäaikaisella laitoshoidolla vain, jos siihen on lääketieteelliset, asiakasturvallisuuteen tai potilasturvallisuuteen liittyvät perusteet. Vanhuspalvelulain mukaan kunnan (hyvinvointialueen) on toteutettava iäkkään henkilön pitkäaikainen hoito ja huolenpito ensisijaisesti hänen kotiinsa annettavilla ja muilla sosiaali- ja terveydenhuollon avopalveluilla. Satakunnan hyvinvointialueen alueella Kullaankoto on ollut ainut laitoshoidon yksikkö, muissa Satakunnan kunnissa laitoshoidon yksiköistä on jo aiemmin luovuttu.
5. Jokaiselle palveluihin hakeutuvalle ikääntyneelle henkilölle on tehtävä lain edellyttämä palvelutarpeen arviointi (RAI-mittaristo). Uuden ohjeistuksen mukaisesti henkilöstövoimavaroja suunnataan entistä enemmän palveluohjaukseen, jossa RAI-arvioinnit keskitetysti tehdään.
6. Kullaankodon yksikkö ei rakenteellisesti täytä ympärivuorokautisen palveluasumisen kriteereitä. Yksikkö on voinut toimia siten toistaiseksi, koska toimintaa on jatkettu ns, laitoshoidon yksikkönä. Mikäli laitoshoitoa haluttaisiin jatkaa, eivät nykylainsäädännölliset vaatimuskriteerit täyttyisi toiminnassa. Esimerkiksi kaikissa huoneissa ei ole omia invamitoitettuja wc-tiloja/saniteettitiloja, ja asukashuoneet alittavat Aluehallintoviraston määrittelemät ympärivuorokautiseen palveluasumiseen vaaditut huonekoot. Lisäksi Ulvilassa, johon Kullaa kuuluu, on edelleen n. 110 ympärivuorokautisen palveluasumisen hoitopaikkaa, joten palvelua on saatavissa edelleen myös Kullaan kaupunginosan ulvilalaisille asukkaille.
7. Yksikön hoitajamitoitus on laitoshoidon statuksesta ja pienestä yksikkökoosta johtuen jouduttu pitämään muita yksiköitä korkeampana. Suurelta osin hoitajamitoitus 0,85 johtuu kuitenkin paloviranomaisen määräyksistä. Rakennuksen asukkaiden ja hoitohenkilöstön poistumisturvallisuudessa on esiintynyt laajasti puutteita, ja hoitajamitoitusta nostamalla on voitu turvata väliaikaisesti puutetta poistumisturvallisuuden osalta. Kullaankodon vanhainkodissa on tehty poistumisturvallisuusselvitys ja pelastusviranomainen on arvioinut, että kiinteistö ei täytä kaikilta osin pelastuslain (§18) vaatimuksia.
8. Kullaan rivitaloissa asuu tällä hetkellä muitakin kuin ikäihmisiä, ja rivitalossa asuvilla kotihoidon asiakkailla on käytössä hyvinvointialueen turvapuhelin. Ulvilan isännöintitoimiston kanssa ei ole erillistä sopimusta rivitalojen hälytyksistä, eikä näin ollen ole mainintaa sopimuksesta asiakkaiden vuokrasopimuksissa. Aikoinaan, kun rivitalossa asui ainoastaan kotihoidon asiakkaina olevia ikäihmisiä, Kullaankotoon palkattiin mahdollisia yöaikaisia turvapuhelin hälytyksiä varten kaksi yöhoitajaa. He vastasivat siis laitoshoidon sekä rivitalossa asuvien ikäihmisten yö-hoidosta (rivitalossa asui vain kotihoidon palveluita saavia ikäihmisiä). Nykyisin rivitalossa asuu muitakin asukkaita kuin ikäihmisiä, ja nyt monesti tilanteissa joudutaan soittamaan yleiseen hälytysnumeroon, koska emme tiedä rivitaloissa asuvien sairaushistoriaa tai tilannetta muutoinkaan.
9. Lääkäripalvelut ovat yksityisen lääkäritoimijan kautta. Kolmen kuukauden välein on paikan päällä lähikierto ja kerran viikossa lääkärin puhelinkierto. Laboratorionäytteiden otto on mahdollista kaksi kertaa viikossa kotihoidon toimesta.
10. Kullaankodon vuorokausihintaa vuodelle 2023 on laskettu, yksikön hoitopäivän hinta on nettokustannuksiltaan 206€/ vrk.
11. Pelastusviranomainen on katsonut, että Kullaankoto ei täytä pelastuslain §18 mukaisia vaatimuksia, esitetyllä asiakohdalla ei voida katsoa olevan merkitystä vaadittaessa oikaisua tehtyyn päätökseen. Pelastusviranomainen on 14.6.2023 pelastuslain 20 §:n mukaisesti arvioinut, että saatujen selvitysten perusteella Kullaankodon poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:n mukaisia vaatimuksia” ja kaikki Kullaankodon asukkaat tarvitsevat yhden tai kahden hoitajan apua poistumiseen. Henkilökunta ei pysty pelastamaan asukasta syttymistilasta ennen kuin olosuhteet muuttuvat asukkaan henkeä uhkaaviksi. Perusteluissa on otettu huomioon myös Kullaankodon työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden vaarantuminen pelastustehtävässä. Poistumisturvallisuuteen liittyvä puute ei ole ollut sidoksissa yö-hoitajien määrään, ja heitä ei ole ollut tarkoituskaan lisätä.
12. Seikalla onko kohde Ulvilan kaupungin peruskorjattavien kohteiden listalla, ei ole merkitystä kohteen kuntoa arvioidessa. Kullaankodon kuntoluokaksi on arvioitu Ulvilan kaupungilta saatujen tietojen perusteella 66% ja se lähestyy peruskorjausikäänsä, edellisen lisäksi kohde tarvitsee merkittäviä tilajakoon liittyviä muutoksia toimiakseen nykyaikaisena hoivayksikkönä, jolloin esitetty peruskorjauksen hinta-arviota voidaan pitää oikean suuruisena.
13. Velvoittavat lait
Sosiaalihuoltolaki (30.12.2014/1301) 22§ Laitospalvelut
Sosiaalihuollon laitospalveluilla tarkoitetaan hoidon, huolenpidon ja kuntoutuksen järjestämistä muussa kuin 21 c §:ssä tarkoitetussa jatkuvaa hoitoa ja huolenpitoa antavassa sosiaalihuollon toimintayksikössä (Ympärivuorokautinen palveluasuminen). Laitospalveluja voidaan järjestää lyhytaikaisesti tai pitkäaikaisesti, päivisin, öisin tai ympärivuorokautisesti. Pitkäaikainen hoito ja huolenpito voidaan toteuttaa laitoksessa vain, jos se on henkilön terveyden tai turvallisuuden kannalta perusteltua, taikka siihen on muu laissa erikseen säädetty peruste. (26.8.2022/790).
Sosiaalihuoltolain jälkeen on säädetty sosiaalihuoltolakia täydentävä vanhuspalvelulaki, joka toimii ns. erityislakina jos kahden lain välillä ilmenee ristiriitaa.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 28.12.2012/980 (Vanhuspalvelulaki):
14 a § (8.7.2022/604) Pitkäaikaisen laitoshoidon edellytykset:
Iäkkään henkilön pitkäaikaista ympärivuorokautista hoitoa ja huolenpitoa ei voida toteuttaa sosiaalihuoltolain 22 §:ssä tarkoitetun laitospalvelun toimintayksikössä. Edellä tarkoitettu hoito ja huolenpito voidaan toteuttaa terveydenhuoltolain 67 §:n 1 momentissa tarkoitetun laitoshoidon toimintayksikössä vain, jos siihen on lääketieteelliset tai potilasturvallisuuteen liittyvät perusteet.
Hyvinvointialue voi vastata iäkkään henkilön palveluntarpeeseen pitkäaikaisella laitoshoidolla vain, jos siihen on lääketieteelliset perusteet tai asiakasturvallisuuteen tai potilasturvallisuuteen liittyvät perusteet.
Ennen hoidon ja huolenpidon toteuttamista 14 a §:n 2 momentissa tarkoitettuna pitkäaikaisena laitoshoitona hyvinvointialueen on selvitettävä 15 §:ssä tarkoitetulla tavalla mahdollisuudet vastata iäkkään henkilön palveluntarpeeseen hänen kotiinsa annettavilla ja muilla sosiaali- ja terveydenhuollon avopalveluilla. (28.10.2022/876)
Kullaankoto ei toiminnallisesti pysty enää vastaamaan laitoshoidosta annettuihin määräyksiin, koska lain muutoksen jälkeen laitoshoidon antaminen tulisi käytännössä toteuttaa nykyisissä perusterveydenhuollon sairaalayksiköissä lääketieteellisiin tai potilasturvallisuuteen liittyvin perustein.
Yhteistoimintaneuvottelut
Kullaankodon toiminnan päättämisen johdosta on käyty hyvinvointialueen noudattaman yhteistoimintalain mukaisesti (laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella 449/2007). Viimeisessä yhteistoimintaneuvottelussa tukipalveluhenkilöstö ei ollut saanut kutsua tilaisuuteen siten kuin oli ollut tarkoitettu. Yhteistoimintaneuvottelussa ko. henkilöitä edusti paikalla ollut pääluottamusmies. Yhteistoimintaneuvottelukokouksen alussa käytiin läpi kokouksen laillisuus ja todettiin, että kokous katsotaan laillisesti koolle kutsutuksi ja kokousta jatkettiin. Laadittuun pöytäkirjaan asia on kirjattu ja pöytäkirjantarkastajat ovat pöytäkirjan allekirjoittaneet.
Yleisenä huomiona toteamme lisäksi, että mahdollinen yhteistoimintavelvoitteen laiminlyönti ei estä päätöksen tekemistä asiassa. Yhteistoimintavelvoitteiden laiminlyönnistä on säädetty seuraamukset yhteistoimintalaissa.