Aluehallitus, kokous 16.1.2024

§ 6 Vastine valtuustoaloitteeseen koskien vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten kuljetuspalvelujen järjestämistä Satakunnan hyvinvointialueella

SATAHADno-2024-86

Valmistelija

  • Jani Sädemaa, jani.sademaa@sata.fi
  • Vesa Kiiski, vesa.kiiski@sata.fi

Perustelut

Valtuustoaloite: Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten kuljetuspalvelujen järjestäminen Satakunnan hyvinvointialueella 

Vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmä, Mika Aho ensimmäisenä allekirjoittajana 

Satakunnan Vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmä on nostanut päivystysvelvollisuuden poisjäämisen uuden vuonna 2018 tulleen taksiliikennelainsäädännön myötä ongelmaksi sille, ettei autoja ole saatavilla varsinkaan syrjäisimmillä seuduilla.

Edelleen aloitteessa nostetaan esille, että suurten välityskeskusten mukaan tulo on myös aiheuttanut ongelmia muun muassa kaikilla yhtiöillä ei ole välitysohjelmia, keskuksen työntekijät eivät tunne aluetta tai murteita, asiakkaan paikantamisessa rakennuksessa, tiedot eivät välity kuljettajille, uusien kuljettajien alalle tulo tai vakitaksioikeuksien poistuttua ei välttämättä tunnetta asiakkaiden kuten ennen.

Valtuustoaloitteessa puhutaan säästöistä, joita ainakin Porissa ja Kessoten alueella haettu välitysyhtiö kilpailuttamalla. Lisäksi nostettu esille, että välityskeskuksen käyttöä on perusteltu muun muassa väärinkäytösten vähentämisellä ja laskutuksen sujuvoittamisella. Valtuustoaloitteessa todetaan, että laskutusta ei ole saatu sujuvaksi, sillä ainakin Porissa laskutus oli pahasti myöhässä koko alkuvuoden 2022 ja loppuvuoden aikana tuli asiakkaille useampia laskuja, jossa oli useamman kuukauden matkoja. Laskut olivat ns. könttälaskuja, joista ei käynyt ilmi edes yksittäiset ajetut matkat, summissa oli virheitä, päällekkäislaskutusta. Asiakas ei pystynyt laskuja tarkistamana, kun ei saanut kuljettajalta enää kuittia. Lopuksi todetaan, että asiakkaiden laskutus siis vaatii työtä, vaikka tästä piti päästä eroon välityskeskusta käyttämällä.

Satakunnan Vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmä vaatii, että kuljetuspalvelujen järjestäminen hyvinvointialueella valmistellaan huolella ja siinä on alueellinen vammaisneuvosto mukana. Myös taloudelliset näkökulmat on huomioitava ja mietittävä onko välitysyhtiötä tarpeen käyttää, jos se lopulta kuitenkin lisää kustannuksia verrattuna siihen, että asiakkaat saisivat tilata itse suoraan haluamansa auton. Koska laskutusta joudutaan itse joka tapauksessa tekemään, Vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmä kysyy, tuoko tähän oikeasti välitysyhtiön palvelujen verran hintaa lisää siitä, että välitysyhtiö hoitaa autojen ja alueen välisen maksuliikenteen, vai olisiko mahdollista edellyttää, että autot toimittaisivat laskutustiedot automaattiseen käsittelyyn sopivassa muodossa, jolloin ehkä olisi mahdollista automatisoida nykyistä pidemmälle myös asiakaslaskutus.

Satakunnan Vasemmistoliiton aluevaltuustoryhmä odottaa valtuustolle esiteltäväksi kustannuslaskelmaa siitä, mitä kaiken järjestäminen omana työnä maksaisi verrattuna välitysyhtiön käyttämiseen, huomioiden vaihtoehdon, jossa asiakkaat saisivat tilata suoraan haluamansa auton eikä välityskeskusta olisi mukana ollenkaan. Mikäli välitysyhtiön käyttöön päädytään, aluevaltuustoryhmä odottaa, että jo hankinnan valmisteluvaiheessa ennen kilpailuttamisen aloittamista kuullaan vammaisia henkilöitä. 

Taustaa kuljetuspalvelun järjestämiselle lain ja oikeuskäytännön näkökulmasta. 

Hyvinvointialueen on järjestettävä vammaispalvelulain 8 §:n mukaan vaikeavammaiselle henkilölle kohtuulliset kuljetuspalvelut niihin liittyvine saattajapalveluineen. Nykyisen vammaispalvelulain ja –asetuksen tulkinnoista on runsaasti eri oikeusasteiden linjauksia kuljetuspalvelun järjestämistapaan. Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO 14.2.2020:641; KHO 8.6.2017 T 2736; KHO:2017:95) päätöksissä on linjattu, että kuljetuspalvelun järjestäjällä on lähtökohtaisesti oikeus päättää, miten vaikeavammaisen henkilön kuljetuspalvelu järjestetään ja myös muuttaa kuljetuspalvelun järjestämistapaa. Kuljetuspalvelun saajalla ei siten ole ehdotonta oikeutta saada kuljetuspalvelua haluamallaan tavalla.

Vakiotaksioikeutta ei ole säädetty nykyisessä vammaispalvelulaissa, vaan sen järjestäminen perustuu oikeuskäytäntöön. Hyvinvointialueen ohjeet / linjaukset eivät voi olla ehdottomia, vaan viranhaltijan tulee aina huomioida asiakkaan yksilöllinen tilanne. Käytännössä siis vakiotaksioikeus saattaa oikeuskäytännön mukaan muodostua, jos asiakkaalla on vaikeita käyttäytymisongelmia, vaikeita pelkotiloja, vaikea vammaan tai sairauteen liittyvät kommunikaatio-ongelma, jonka vuoksi hänen on vaikea ilmaista sanallisesti toiveitaan ja hän matkusta yksin tai muu erityinen peruste. 

Selvitys 

Päivystysvelvollisuuden tuomat haasteet siinä, ettei autoja ole saatavilla syrjäseudulla on valtakunnallinen ongelma ja johtunee juuri vuoden 2018 lainsäädännöstä. 

Satakunnan alueilla kyydinvälitys on järjestetty tällä hetkellä eri tavoilla. Lisäksi alueilla autoilijoiden sopimukset ovat erilaisia ja eripituisiakin vielä. Jossakin autot on kilpailutettu lukuisiin hintakoreihin, toisaalla on vain yksi hinta.

Satakunnan alueilla välitysohjelmistot ovat olleet käytössä vuoden 2022 alusta eikä alkuvaikeuksien jälkeen ole suurempia ongelmia esiintynyt. Ohjelmistotuottaja on vastannut mahdollisuuksien mukaan toiveisiin tai ongelmakohtiin. Välityskeskuksen aluetuntemus ei ole enää välttämätöntä hyvien karttapalveluiden takia. Kyydinvälitysohjelmassa on mahdollista kirjata kuljettajan autopäätteelle esimerkiksi asiakkaan noutopaikan tarkempi sijainti. Esimerkiksi, jos rakennuksessa on useampi sisäänkäynti tai liikehuoneistoja, kirjataan liikkeen nimi, kuten “kampaamo”. Tämä edellyttää sitä, että asiakas osaa kertoa olennaisen tiedon ja kyydinvälitys kirjaa tiedon ylös. 

Välitettävien kyytien määrä on suuri, esimerkiksi Porissa maaliskuussa 2023 oli yhteensä 13 329 matkaa; matkat teki 1011 asiakasta. Vastaavasti maaliskuussa 2022 tehtiin 10 506 matkaa, matkat teki 947 asiakasta. 

Jos kyydinvälitystä ei olisi mukana, niin tällöin ei pystyttäisi esimerkiksi selvittämään, miksi matka ei toteutunut suunnitellun mukaisesti. Ilman kyydinvälitystä maaliskuussa 2023 Porissa olisi tullut 107 autoilijalaskua, joissa olisi ollut 13 329 kuittia. Hyvinvointialueen työntekijöiden tulisi käydä kaikki paperikuitit käsin läpi eli tarkistaa, että ne ovat oikein, kuten, että päätös on ollut voimassa kuljetuksen aikana; esimerkiksi päätös olisi jostakin syystä ollut helmikuuhun saakka ja ajettu siitä huolimatta maaliskuussa. Tämän lisäksi 13 329 kuittien omavastuutiedot pitäisi syöttää käsin excel-taulukkoon ennen kuin asiakaslaskutustapahtuma on mahdollista. Koska jokainen kuukausi on ajettujen matkojen suhteen erilainen, pitäisi taulukko tehdä matkojen osalta aina uudelleen. 

Porin kaupungilla on ollut vuonna 2022 laskutusteknisiä ongelmia, joista on aiheutunut muun muassa tuplalaskutusta. Nämä on kuitenkin aina hyvitetty asiakkaille. Asiakkaiden yhteydenottojen perusteella laskutuksesta on hyvitetty mahdolliset tupalaskutukset tai selvitetty kyydeissä olevat epäselvyydet, ja laskutettu siten todellisten ajojen mukaan. Maksamattomista laskuista ei lähde tieto suoraan perintään vaan jokaisesta laskusta lähetetään tarvittaessa ensin maksukehotus asiakkaalle. Myös maksusuunnitelmia tehdään, jos asiakas ei pysty maksamaan. 

Satakunnan hyvinvointialue on ryhtynyt toimenpiteisiin palveluketjun sujuvoittamiseksi ja näin ollen myös virhemarginaalin minimoimiseksi. Koska vammaispalvelun kuljetuspalveluissa on kyse määrällisesti hyvin runsaasta massalaskutuksesta, yhteistyökumppaneiden kanssa on käyty neuvotteluita siitä, millaisia tietoja laskutusta varten tarvitaan, jotta lasku olisi mahdollisimman informatiivinen. Kuljetuspalvelun omavastuulaskutuksen aineistot tulevat jatkossa palveluntuottajilta eli 020202 Palvelut Oy:ltä sekä Keskustaksi Oy:ltä sellaisessa muodossa, että se saadaan sellaisenaan suoraan laskutukseen.

Satakunnassan entisten alueiden Kessoten, Euran ja Säkylän liikennöitsijöiden kilpailutusprosessi on käynnissä keväällä 2023, koska nykyiset sopimukset loppuvat 31.7.2023. Vammaisneuvosto on ollut mukana siten, että virkamiesvalmisteluryhmän maanantaisen kokouksen jälkeen vastuualuejohtaja on ollut vammaisneuvoston kuljetuspalvelualatyöryhmän kokouksessa tiistaisin eli vammaisneuvoston kanssa on tehty tiivistä yhteistyötä. 

Kustannuslaskelma 

Välityskeskustoiminnassa on mahdollista kustannustehokkuusnäkökulmasta matkojen yhdistely, lähin auto sekä valvonta, seuranta ja mittaaminen. Ilman välityskeskusta edellä mainituista tekijöistä mikään ei olisi mahdollista: esimerkiksi, mistä kustannukset syntyvät ja pystyykö niiden syntymiseen vaikuttamaan tai tehtyjen matkojen seuranta jäisi kokonaan pois, kauanko tilauksen vastaanottamiseen menee aikaa. Toisaalta asiakkaan toteutumatonta matkaa ei pystyisi selvittämään teknisten apuvälineiden avulla, esimerkiksi asiakkaan tilauksen puhelintallennetta ei voisi jälkikäteen kuunnella. Kuljetuspalvelun kehitystyö jäisi hyvin vähäiselle; vastuu jäisi enemmän asiakkaalle ja autoilijalle.

Jos hyvinvointialue päättää, että välityskeskusmallilla jatketaan, niin päätettäväksi tulee se, millä tuottajamallilla. Yleisesti tunnettuja tuottajamalleja on kolme: 1) Useamman palvelutuottajan malli, jossa 2–3 tuottajaa, joista asiakas voi vapaasti tilata kuljetuksen. Käytössä esimerkiksi Kela-takseissa. 2) Yhden palvelutuottajan malli, jossa yksi yritys vastaa niin kuljetusten välittämisestä kuin kuljetuksista. Käytössä monella alueella Suomessa 3) Yhden operaattorin malli + kuljetukset erikseen isoilta palveluntuottajilta. Yksi välittäjä sekä erikseen kilpailutetut kuljetukset muutamalta kuljetusyritykseltä tai usealta kuljetusyritykseltä. Lisäksi on mahdollista, että hyvinvointialue vastaa välitystoiminnasta. Tai, ettei ole käytössä lainkaan välityskeskusta, vaan asiakas tilaa kyydin palveluntuottajalta suoraan. 

Satakunnan hyvinvointialueella Rauman kyydinvälityksen sopimus päättyy ensimmäisenä: 31.12.2024. Hyvinvointialueella tulee päättää, mikä tuottajamalli otetaan käyttöön. Selvitystyötä on aloitettu jo eri vaihtoehtojen välillä, mutta kustannuslaskentaan ei ole vielä ryhdytty, koska on keskitytty autoilijoiden ja päivähintaisten autoilijoiden kilpailutuksiin entisen Kessoten, Euran ja Säkylän alueilla.

Vastineluonnos on käsitelty aikuisten palveluiden lautakunnassa 6.9.2023 § 36, eikä lautakunnalla ole ollut siihen huomautettavaa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa, että aloite on loppuun käsitelty.
     

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

aluevaltuustoon

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä lain hyvinvointialueesta 141 §:n nojalla oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.