Perustelut
Aloitteessa esitetään, että hyvinvointialuejohtajasta seuraavan tason johtavat viranhaltijat tulee valita virkoihin kuuden vuoden määräajaksi.
Julkisen vallan käyttäminen on sidottu virkaan ja virkasuhteeseen. Hyvinvointialuelain 95 §:n mukaan viran perustamisesta ja lakkauttamisesta päättää aluevaltuusto tai hyvinvointialueen hallintosäännössä määrätty muu toimielin. Satakunnan hyvinvointialueella hallintosäännön nojalla aluevaltuusto perustaa hyvinvointialuejohtajan viran ja aluehallituksella on toimivalta muiden virkojen osalta.
Hyvinvointialueen viranhaltijan asemasta säädetään laissa kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta. Lain lähtökohta on toistaiseksi voimassa oleva virkasuhde. Periaate on se, että jos työ on pysyvää, niin viranhaltija otetaan toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen. Viranhaltija voidaan ottaa virkasuhteeseen määräajaksi vain laissa säädetyissä tilanteissa. Määräaikainen virkasuhde voi tulla kyseeseen vain seuraavissa tilanteissa:
- viranhaltijan oma pyyntö,
- määräajaksi ottamisesta erikseen säädetään,
- tehtävän luonne,
- sijaisuus tai
- avoinna olevaan virkasuhteeseen kuuluvien tehtävien hoidon järjestäminen tai
- muu näihin rinnastettava hyvinvointialueen toimintaan liittyvä määräaikaista virkasuhdetta edellyttävä seikka sitä vaatii.
Hyvinvointialuejohtajan osalta hyvinvointialuelain 45 §:ssä on säädetty, että hyvinvointialuejohtaja voidaan valita joko toistaiseksi tai määräajaksi ja hän on virkasuhteessa hyvinvointialueeseen. Hyvinvointialuejohtajan osalta on kyse viranhaltijalain mahdollistamasta tilanteesta, jossa määräajaksi ottamisesta säädetään erikseen. Erikseen säädetään -sanamuodolla viitataan hallituksen esityksen perusteella nimenomaan lainsäädännön säädöksiin, lakiin tai asetukseen. Hyvinvointialue ei siten voi hallintosäännön tai toimintasäännön kirjauksin määrittää virkasuhteeseen ottamista määräajaksi hyvinvointialuejohtajan virkaa vastaavasti.
Satakunnan hyvinvointialueen organisaatiorakenteesta ja johtamisjärjestelmästä on määräykset hallintosäännössä ja toimintasäännöissä. Organisaatiorakenne ja johtamisjärjestelmä on määritelty toistaiseksi voimassa olevaksi.
Tiedossa ei ole, että millään hyvinvointialueella olisi käytössä määräaikaiset virkasuhteet korkeimmilla viranhaltijoilla. Hyvinvointialuejohtajankin kohdalla suurin osa hyvinvointialueista on päätynyt ratkaisuun, jossa hyvinvointialuejohtaja on toistaiseksi voimassa olevassa virkasuhteessa.