Aluehallitus, kokous 30.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 26 Vastine valtuustoaloitteeseen koskien sote-maksujen perinnän järjestämistä voittoa tavoittelematta ja sosiaalisesti vastuullisella tavalla Satakunnan hyvinvointialueella

SATAHADno-2024-472

Valmistelija

  • Tero Mäkiranta, tero.makiranta@sata.fi

Perustelut

Valtuustoaloitteen tekijät: Raisa Ranta, Milka Tommila, Jenni Tuomi Mika Aho, Petra Salminen, Tapio Furuholm, Laura Pullinen, Heidi Sakari, Minna Grönman, Niina Valtanen, Niina Immonen, Julia Liljegren, Irmeli Elomaa, Jami Toivonen, Soile Ojala-Seppä, Simo Korpela, Jyri Sarin, Juha Kantola, Atte Hölttä

Aluevaltuustoaloite:
”Satakunnan hyvinvointialueella sote-maksujen perintä järjestettävä voittoa tavoittelematta ja sosiaalisesti vastuullisella tavalla 
Ulosottoon päätyi viime vuonna lähes 560 000 sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksua. Maksut rasittavat erityisesti pienituloisia paljon palvelua käyttäviä, ja maksukatosta huolimatta moni on joutunut talous- ja velkaongelmiin sote-maksujen vuoksi. Toisaalta moni jättää lääkärikäynnit ja hoitojaksot väliin taloudellisen tilanteensa vuoksi, eikä hakeudu ajoissa tarvitsemaansa hoitoon.

Kaupungit, kunnat ja terveydenhuollon kuntayhtymät myyvät vähävaraisten eläkeläisten ja pienituloisten rästiin jääneiden palvelumaksujen saamiset perintätoimistoille. Yksityisten perintäyritysten käsittelyssä maksuihin lisätään erilaisia ylimääräisiä kuluja ja alkuperäinen maksu saattaa moninkertaistua lyhyessä ajassa. Sote-maksut voivat aiheuttaa ja pahentaa vähävaraisen henkilön ja perheen syrjäytymisen kierrettä.
Uudistunut asiakasmaksulaki velvoittaa kuntia, ja jatkossa hyvinvointialueita, antamaan asiakkaalle tietoa maksun alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuudesta. Mahdollisuudesta ei useinkaan tiedoteta aktiivisesti ja vain harvoin asiakkaalle on tarjolla apua monimutkaisten anomusten tekemiseen. Sairaana ja toimintakyvyn ollessa alentunut ylimääräinen byrokratia on usein ylivoimaista. Satakunnan hyvinvointialueella on alusta asti mietittävä maksujen perinnän käytännöt niin, että syrjäytymistä ja taloudellista ahdinkoa ennaltaehkäistään.    

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Satakunnan hyvinvointialueen toiminnassa huomioidaan ja ennaltaehkäistään sote-maksuista aiheutuvia rahavaikeuksia ja ylivelkaantumista. Tämä edellyttää laskutuksen ja perinnän prosessien asiakaslähtöistä suunnittelua sekä aktiivista tiedottamista maksuhuojennuksen mahdollisuudesta, riittävän sosiaalisen asiakastuen varmistamista ja perinnän järjestämistä voittoa tavoittelematta ja sosiaalisesti vastuullisella tavalla. Satakunnan kuntien ja hyvinvointialueen ei tule edistää perintäbisneksen kasvua ja voitontavoittelua vaikeassa tilanteessa olevien ihmisten kustannuksella.”  

Käsittelyn taustatiedot ja aiempi käsittely

Alkuperäinen aloite on annettu aluevaltuuston kokouksessa 17.5.2022 / 69 §. Alkuperäisestä aloitteesta on annettu vastine aluevaltuustolle 8.5.2023 / 46 §. Aluevaltuuston käsittelyssä aloite palautettiin uudelleen valmisteltavaksi maksuhuojennuksen laajentamisen tarkoituksenmukaisuuden selvittämiseksi. 
Lisäksi Munuais- ja maksaliitto on toimittanut Satakunnan hyvinvointialueelle 8.9.2023 päivätyn vetoomuksen tasasuuruisten maksujen alentamisesta tai perimättä jättämisestä, jos asiakkaan taloudellinen tilanne sitä edellyttää. 

Asiakasmaksujen alentaminen lainsäädännössä

Asiakasmaksulain mukaan hyvinvointialueen on alennettava tai jätettävä perimättä sosiaalihuollon maksu ja tulosidonnainen terveydenhuollon maksu, jos periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon tai lakisääteisestä elatusvelvollisuudesta huolehtimisen. Asiakas voi saada sosiaali- ja terveyspalveluiden maksuihin myös toimeentulotukea.
Asiakasmaksulaki määrittelee asiakasmaksujen alentamisvelvoitteet, mutta hyvinvointialue voi ottaa käyttöön laajemman käytännön asiakasmaksujen alentamisessa, eli koskien niin sanottuja tasasuuruisia terveydenhuollon maksuja. Tällöin asiakkaan kokonaistaloudellinen tilanne tulee selvittää ja jokaisen asiakkaan maksuvara on arvioitava erikseen.
Aluehallitus ja aluevaltuusto ovat päättäneet hyvinvointialueen yhtenäisen asiakasmaksutason. Tasasuuruisten terveydenhuollon asiakasmaksujen alentamis- ja perimättä jättämismahdollisuutta ei ole otettu Satakunnan hyvinvointialueella käyttöön.

Tasamaksujen alentaminen muilla hyvinvointialueilla

Käsittelyn taustaksi on tehty selvitystä asiakasmaksujen alentamisesta muilla hyvinvointialueilla. Saatavilla olevat tiedot löytyvät alla: 

Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialueella noudatetaan käytäntöä, jossa myös terveydenhuollon muita kuin henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja (ns. tasasuuruiset maksut) voidaan alentaa samoin perustein kuin sosiaalihuollon palveluista määrättyjä maksuja. Asiakas täyttää hakemuksen. Hakemukseen täytetään myös tiedot menoista ja tuloista, joiden perusteella laaditaan laskelma maksunalennukseen. Päijät-Hämeessä laskelmanteko pohjautuu Kelan tapaan laskelmien laatimiseen.
Päätös tehdään joko kielteiseksi tai myönteiseksi sen mukaan, onko laskelma yli- tai alijäämäinen. Valmisteltu päätös lähetetään talousjohtajalle. Talousjohtaja tekee lopullisen päätöksen. Hakemuksia käsittelee kaksi päätoimista viranhaltijaa. 

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella ei ole käytössä tasasuuruisten maksujen alentamisvaihtoehtoa. 

Pohjanmaan hyvinvointialue

Pohjanmaan hyvinvointialueella alennetaan tasasuuruisia asiakasmaksuja. Tasasuuruisten maksujen alennushakemukset käsittelee kaksi henkilöä maksutoimistossa. Asiakkaan tulee jättää kirjallinen alennushakemus ja liittää pyydetyt liitteet mukaan (3 kk tiliotteet, verotiedot, asumis- ja reseptilääkekulut). Maksutoimistossa tehdään asiakkaalle toimeentulotukityylinen laskelma. Alueella harkitaan tasasuuruisen maksujen alentamisesta luopumista. Hakemusmäärät eivät ole olleet isoja ja asiakkaan suuntaan voi olla helpompi hakea laskuihin toimeentulotukea.

Etelä-Karjalan hyvinvointialue

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella tasasuuruisia asiakasmaksuja ei alenneta, koska päätöksiä terveydenhuollon tasamaksujen alentamisesta tai perimättä jättämisestä ei voida tehdä ilman tietoa potilaiden/asiakkaiden taloudellisesta tilanteesta ja  tasamaksuja koskevien alennushakemusten käsittely olisi työlästä, jos esim. 20-40 euron maksua varten pitää pyytää kaikki meno- ja tuloselvitykset ja lisäksi tarvittaisiin lisää työtekijöitä hakemuksia käsittelemään ja arvioimaan, onko asiakkaalla laskun maksuun varaa vai ei. Tarvittaisiin myös kriteerit tasamaksujen alentamiselle. Tasamaksujen alentaminen ei ole lakisääteinen tehtävä. 

Kainuun hyvinvointialue

Kainuun hyvinvointialueella ei tasasuuruisten maksujen alentamista ole otettu käyttöön. 

Pirkanmaan hyvinvointialue

Pirkanmaan hyvinvointialueella noudatetaan käytäntöä, jossa myös terveydenhuollon muita kuin henkilön maksukyvyn mukaan määrättyjä maksuja (ns. tasasuuruiset maksut) voidaan alentaa samoin perustein kuin sosiaalihuollon palveluista määrättyjä maksuja. Asiakas täyttää hakemuksen. Hakemukseen täytetään myös tiedot menoista ja tuloista, joiden perusteella laaditaan laskelma maksunalennukseen. Pirkanmaan laskelmanteko pohjautuu Kelan tapaan laskelmien laatimiseen. Päätös tehdään joko kielteiseksi tai myönteiseksi sen mukaan, onko laskelma yli- tai alijäämäinen. Hakemuksia käsittelee yksi maksusihteeri.

Vastine valtuustoaloitteeseen

Hyvinvointialue ei ole laajentanut huojentamisvelvoitetta koskemaan tasasuuruisia terveydenhuollon maksuja. Tasasuuruisten terveydenhuollon maksujen maksamiseen voi anoa Kansaneläkelaitoksen (Kela) perustoimeentulotukea tai hyvinvointialueen myöntämää harkinnanvaraista toimeentulotukea. 

Kela huomioi perustoimeentulotuessa muina perusmenoina muut kuin perusosaan sisältyvät terveydenhuoltomenot toimeentulotukilain 7 b §:n mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Kela myöntää perustoimeentulotukea hyvinvointialueen tasasuuruisiin maksuihin, vain tulosidonnaisiin laskuihin on haettava tarvittaessa huojennusta. Kela huomioi laskut kokonaisuudessaan eräpäivän mukaan, mikä on myös asiakkaan edun mukaista. Kela voi maksaa laskuja asiakkaan pyynnöstä myös suoraan laskuttajalle ja lisäksi Kela huomioi terveydenhuollon menoja myös takautuvasti, mikäli asiakkaalle on aiemmasta tehty myönteinen tai kielteinen päätös laskun eräpäivän mukaiselle kuukaudelle. Mikäli asiakas on saanut kielteisen päätöksen perustoimeentulotuesta, hänet ohjataan laskutuspalveluista hakemaan hyvinvointialueen harkinnanvaraista toimeentulotukea (täydentävä tai ehkäisevä toimeentulotuki). Hetkellisiin maksuvaikeuksiin liittyen hyvinvointialueella on oikeus myöntää laskuille maksusuunnitelma 12 kuukauden ajalle. 

Hyvinvointialueella ei ole tarpeellista laajentaa asiakasmaksujen alentamista tai perimättä jättämistä tasasuuruisiin terveydenhuollon maksuihin. Kuten edellä on mainittu Kela ottaa kyseiset maksut huomioon perustoimeentulotuessa. Edellä mainittujen selvitysten perusteella hyvinvointialueille, jotka ovat laajentaneet huojentamisvelvoitteen, laskutapana käytetään Kelan toimeentulotuen laskentamallia. Huojentamisvelvoitteen laajentaminen tasamaksuihin edellyttäisi vastaavan käsittelyn organisoimista hyvinvointialueelle, kuin Kela tällä hetkellä tekee. Huojentamisvelvoitteen laajentaminen tasasuuruisiin terveydenhuollon asiakasmaksuihin aiheuttaisi rekrytointitarpeen hyvinvointialueella. Ammattihenkilölain mukaisten työntekijöiden tulee käsitellä asiakkaan maksuvarallisuutta ja taloudellista tilannetta, koska varsinaista laskelmakriteeristöä ei voida laatia. Lisäksi pienituloisimmat asiakkaat, jotka joutuvat hakemaan toimeentulotukea myös muihin kuin terveydenhuollon maksuihin, joutuisivat toimittamaan hakemuksen sekä Kelalle, että hyvinvointialueelle.

Huojentamisvelvoitteen laajentaminen tasamaksuihin olisi hyvinvointialueen kannalta taloudellisesti kannattamatonta, eikä sillä olisi vaikutusta asiakkaan/potilaan taloudelliseen asemaan, koska taloudellinen tuki voidaan turvata joko perustoimeentulotuen, harkinnanvaraisen toimeentulotuen tai maksusuunnitelmien kautta. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi sekä
  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa, että aloite on loppuun käsitelty
  • tarkistaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Aluevaltuustoon

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä lain hyvinvointialueesta 141 §:n nojalla oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.