Aluehallitus, kokous 30.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 25 Vastine valtuustoaloitteeseen koskien asiakasmaksujen perintätavan muuttamista ja palveluohjausvelvoitteen noudattamista

SATAHADno-2024-474

Valmistelija

  • Tero Mäkiranta, tero.makiranta@sata.fi

Perustelut

Toimialuejohtaja Tero Mäkiranta,  talouspäällikkö Anne Niemi, talousasiantuntija Santeri Kivelä ja vastuuyksikön päällikkö Nina Peltola: 

Valtuustoaloitteen tekijät: Irmeli Elomaa, Laura Pullinen, Kaarina Ranne, Raisa Ranta, Milka Tommila, Jukka Heinonen, Mika Aho, Petri Salminen, Jenni Tuomi

”Asiakasmaksujen perintätapaa on muutettava ja noudatettava palveluohjausvelvoitetta

Aluehallituksen 16.11.2022 hyväksymän perintäohjeen mukaan maksuaika asiakasmaksuissa on 21 päivää laskun lähettämisestä ja huomautusaika on 14 päivää laskun lähettämisestä. Yhtään maksumuistutusta ei hyvinvointialue lähetä, vaan hoitaa perinnän ”tehokkaasti ja taloudellisesti” siirtäen laskutuksen ulkoiselle palveluntuottajalle kahden viikon kuluttua eräpäivästä.

Laki estää palvelujen keskeyttämisen asiakasmaksuvelkojen vuoksi. ”Palvelujen keskeyttämisen asemasta voidaan käyttää myös muita keinoja hyvinvointialueen vahingon pienentämiseksi”, lukee aluehallituksen hyväksymässä perintäohjeessa.

Viranomaisen palveluohjaus on lakisääteinen velvoite, jota on käytettävä näissäkin tapauksissa.

Hyvinvointialueen etu on se, ettei kenenkään ylivelkaantuneisuus ja ulosottokierre ala tai pahene sairaanhoidon asiakasmaksuista, siis vakavan sairauden vuoksi. Kukaan ei joudu pitkäaikaiseen sairaalahoitoon ilman vakavaa sairautta.

Esitämme, että aluehallituksen hyväksymää perintäohjetta muutetaan niin, että ennen yli 300 euron asiakasmaksujen lähettämistä ulkoiseen perintään, hyvinvointialue lähettää potilaalle ensimmäisen maksumuistutuksen, jossa myös neuvotaan potilasta, miten maksusuunnitelman osamaksulla maksamiseksi saa, ja ohjataan potilas taloudellisen neuvonnan ja avun piiriin. Palveluohjausvelvoitetta ei voi ulkoistaa perintätoimistoille.

Potilas saattaa laskun eräpäivänä olla vielä jatkohoidossa tai niin sairas ja lamaantunut että ei pysty asioitaan hoitamaan. Ei ole hyvinvoinnin lisäämistä, jos sairaalamaksut johtavat perheen tai henkilön talouden romahtamiseen ja ulosottokierteeseen.

Yllä mainittu palveluohjaus on ennaltaehkäisevää sosiaalityötä eli osa hyvinvointialueen perustehtävää.”

 

 

Käsittelyn taustatiedot ja aiempi käsittely

Aloite on annettu aluevaltuuston kokouksessa 19.12.2022 / 153 §.

 

Vastine valtuustoaloitteeseen

Satakunnan hyvinvointialueen kaikki maksumuistutukset lähtevät perintäyhtiön kautta. Selvityksen mukaan olisi teknisesti hyvin haastavaa ja kallista muuttaa toimintaa/käytäntöä niin, että osa maksumuistutuksista lähtisi hyvinvointialueen laskutusjärjestelmästä ja osa perintäyhtiön kautta.  

Hyvinvointialueelta lähtevässä laskussa on näkyvissä puhelinnumero ja osassa lisäksi sähköpostiosoite eräpäivien siirtoja varten, näistä numeroista ja sähköposteista asiakas saa eräpäivää siirrettyä, sekä tarvittaessa tehtyä maksusuunnitelman. Maksusuunnitelma tehdään enintään 12 kuukaudeksi. Mikäli asiakas ei tästä huolimatta pysty laskua maksamaan, hänet ohjataan hakemaan Kelan perustoimeentulotukea. Lisäksi terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto (vuonna 2024 maksukatto on 762 euroa).

Kela huomioi perustoimeentulotuessa muina perusmenoina muut kuin perusosaan sisältyvät terveydenhuoltomenot toimeentulotukilain 7 b §:n mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Kela myöntää perustoimeentulotukea hyvinvointialueen tasasuuruisiin maksuihin, vain tulosidonnaisiin laskuihin on haettava tarvittaessa huojennusta. Kela huomioi laskut kokonaisuudessaan eräpäivän mukaan, mikä on myös asiakkaan edun mukaista. Kela voi maksaa laskuja asiakkaan pyynnöstä myös suoraan laskuttajalle ja lisäksi Kela huomioi terveydenhuollon menoja myös takautuvasti, mikäli asiakkaalle on aiemmasta tehty myönteinen tai kielteinen päätös laskun eräpäivän mukaiselle kuukaudelle. Mikäli asiakas on saanut kielteisen päätöksen perustoimeentulotuesta, ohjataan hänet laskutuspalveluista hakemaan hyvinvointialueen harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Mikäli lasku on siirtynyt perintäyhtiöön, ensimmäinen maksumuistutus on asiakkaalle maksuton, eli perintätoimisto ei peri 1. maksumuistutuksesta kuluja. Maksumuistutukseen voi sopia maksusuunnitelman perintätoimiston kanssa.

Seuraava vaihe maksamattomasta laskusta on maksuvaatimus ja sen kulut ovat erittäin maltilliset, 1. maksuvaatimus 2,00 euroa ja 2. maksuvaatimus 1,00 euroa, myös näihin voi tehdä maksusuunnitelman perintätoimiston kanssa.

Maksumuistutuksista ja maksuvaatimuksista peritään hyvinvointialueelle korkolain mukainen viivästyskorko.

Jos asiakas on saanut maksumuistutuksen ja hänellä on hyväksyttävä syy, esimerkiksi henkilö on vielä jatkohoidossa tai on niin sairas ja lamaantunut, että ei ole pystynyt alkuperäistä laskua maksamaan tai muuten sopimaan maksujärjestelyistä, hyvinvointialueen laskutuspalveluiden yksikkö voi ottaa yhteyttä perintätoimistoon ja lasku poistetaan perinnästä. Tämä sama käytäntö on voimassa myös maksuvaatimuksen osalta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää:

  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa, että aloite on loppuun käsitelty.
  • tarkistaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Aluevaltuustoon

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä lain hyvinvointialueesta 141 §:n nojalla oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.