Perustelut
Satakunnan hyvinvointialueen aluehallitus on kokouksessaan 23.10.2023 (278 §) päättänyt järjestöavustusten periaatteista vuodelle 2024. Hyvinvointialue voi tukea Satakunnassa toimivia järjestöjä, joiden toiminnoilla edistetään satakuntalaisten terveyttä, hyvinvointia ja/tai turvallisuutta.
Avustusperiaatteiden mukaan avustettavan toiminnan tulee tukea, täydentää tai monipuolistaa Satakunnan hyvinvointialueen lakisääteistä toimintaa edellyttäen, että avustuksen ei arvioida aiheuttavan lainkaan, taikka aiheuttavan vain vähäisiä kilpailua ja markkinoiden toimintaa vääristäviä vaikutuksia. Järjestöjen tulee toteuttaa avustettavaa toimintaa lainsäädännön ja valtakunnallisten ohjausasiakirjojen asettamissa puitteissa noudattaen hyvinvointialuestrategian periaatteita. Avustusperiaatteissa on edellytetty, että avustusta saava toiminta tulee kuvata lähellä.fi -alustalle tai DVV:n Suomi.fi -Palvelutietovarantoon.
Satakunnan hyvinvointialueen aluevaltuusto on päättänyt kokouksessaan 11.12.2023 (146 §) vuoden 2024 talousarviosta. Aluevaltuusto päätti lisätä talousarvioesitykseen 250 000 euroa järjestöjen avustuksiin, jolloin järjestöavustusten kokonaismäärärahaksi muodostui 850 000 euroa. Määräraha sisältää järjestöjen toiminta-avustukset sekä hankeavustukset. Hyvinvointialue tukee järjestöjen toimintaedellytyksiä myös esimerkiksi tarjoamalla tilojaan maksutta järjestöjen käyttöön mahdollisuuksien mukaan sekä tekemällä toiminnallista yhteistyötä, johon ei sisälly rahallista korvausta.
Toiminta-avustukset järjestöille vuodeksi 2024 ovat olleet haettavana 13.11.-10.12.2023.Toiminta-avustushakemuksia saapui määräajassa 77 kpl, joissa avustusta haettiin yhteensä 1 353 904 €. Avustuksia käsiteltiin ja arvioitiin hyvinvointialueen avustustyöryhmässä, johon kuuluu järjestöyhteistyöstä vastaava HYTE-koordinaattori ja neljä sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuualuejohtajaa.
Hakemuksia arvioitaessa kiinnitettiin huomiota toiminnan laajuuteen, toteutukseen, vaikuttavuuteen/ hyötyyn kohderyhmälle ja hyvinvointialueen strategisten tavoitteiden toteutumiseen. Yksittäinen toiminta-avustus voi avustusperiaatteiden mukaan olla suuruudeltaan enintään 25 % koko toiminta-avustuksiin varatusta määrärahasta.
Hakemukset pisteytettiin avustusperiaatteissa kuvattujen kriteerien mukaisesti. Hakemukset oli täytetty huomattavan erilaisella tarkkuudella, joten pisteytyksen perusteella ei voitu tehdä tarkkaa vertailua toimintojen odotettavissa olevista hyödyistä. Kriittisessä linjausta vaatineessa tilanteessa tulkittiin asiaa järjestön edun mukaisena. Arvioinnissa huomioitiin myös avustettavan toiminnan jakautuminen maantieteellisesti.
Esityksessä avustusten ulkopuolelle jätettiin kokonaan ruoka-aputoiminta, jota Satakunnan alueella koordinoi Porin kaupunki, urheilu- ja liikuntaseuratoiminta, joiden katsottiin kuuluvan kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön sekä työllisyydenhoidon toiminnot. Lisäksi avustusten ulkopuolelle jäävät kerhotoiminta, yksittäiset retket ja tapahtumat sekä tavara- tai lahjakorttien lahjoitustoiminta.
Järjestöavustusten kohdentamisesityksessä on huomioitu myös se, että Satakunnan hyvinvointialueelle jää mahdollisuus myöntää hankeavustuksia (hankkeiden omarahoitusosuus), joita järjestöt voivat hakea läpi koko kuluvan vuoden. Hyvinvointialue voi kyseisillä hankeavustuksilla tukea toimintaa, johon järjestö hakee rahoitusta kehittämisluonteisiin, määräaikaisiin hankkeisiin ulkopuoliselta rahoittajalta (esim. STEA, ESR, THL tai STM). Hyvinvointialueen hankeavustus ei voi olla ainoa rahoituskanava. Hyvinvointialueen rahoitus toimii toiminnan täydentävänä julkisena rahoituksena. Mikäli rahoitus jää käyttämättä, se siirtyy seuraavan vuoden järjestöjen rahoituskehykseen. Hankeavustukset voivat edistää ulkopuolisen, usein merkittävänkin suuruisen rahoituksen saamista Satakuntaan.
Esitys järjestöjen toiminta-avustusten kohdentamisesta toimintavuodelle 2024 on esityslistan liitteenä.
Päätös
Sinikka Alenius ei esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn.
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.