Perustelut
Satakunnan hyvinvointialueen strategian mukaisesti erikoissairaanhoidon perinteisiä poliklinikkakäyntejä on muutettu etävastaanotoiksi. Etävastaanotoista suurin osa on hoitopuheluita. Hoitopuhelu on erikoissairaanhoidossa terveydenhuollon ammattilaisen ja potilaan välinen puhelu, jossa potilas saa hoito-ohjeita tai selvityksen tehdyistä tutkimuksista jatkohoito-ohjeineen. Hoitopuhelulla voidaan korvata vastaanottokäynti.
Hoitopuhelut ovat jatkossakin maksuttomia kaikkien lakisääteisten maksuttomiksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.
Hoitopuhelu on maksuton mm.
- alle 18-vuotiaat
- päihteitä käyttävät, raskaana olevat neuvola- ja äitiyspoliklinikkapalveluiden osalta
- seksuaalisen väkivallan uhrit, kun tutkimus tai hoitotoimenpiteet liittyvät seksuaalisen väkivallan aiheuttamien somaattisten tai psyykkisten ongelmien hoitoon
- varusmiehet ja rintamaveteraanit
- psykiatriset avohoidon potilaat
- kehitysvammahuollon hoitopuhelut
- lääkinnällisen kuntoutuksen potilaat
- yleisvaarallisten ja valvottavien tartuntatautien hoitoon liittyvät puhelut (esim. Tubi- ja HIV-hoidot).
Hoitopuheluista peritään asiakasmaksu osassa hyvinvointialueista. Hoitopuhelut ovat maksullisia esimerkiksi Pirkanmaan hyvinvointialueella, jossa hoitopuhelujen asiakasmaksu on 30 eur. Päijät-Hämeen hyvinvointialueella, HUS -alueella, Siun Sotessa sekä Varsinais-Suomen, Kainuun, Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Etelä-Savon hyvinvointialueilla erikoissairaanhoidon hoitopuhelujen asiakasmaksu on suuruudeltaan sama kuin fyysisen poliklinikkakäynnin, joka on 46 eur. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella etävastaanoton hinta on lähivastaanoton maksu 46 eur -15%, jolloin maksuksi tulee noin 39 euroa.
Vuonna 2023 Satakunnassa toteutui noin 100 000 sellaista erikoissairaanhoidon hoitopuhelua, jotka tässä esitetyin perustein olisivat olleet maksullisia. Fyysisten käyntien vähentyessä myös polikliinisista käynneistä saatava asiakasmaksutulo pienenee, joten hoitopuheluista saatava maksutuotto korvaisi tätä tulonmenetystä. Fyysisen käynnin korvaaminen etävastaanotolla joko puhelimitse tai videovälitteisesti internetyhteyden kautta säästää aikaa ja myös rahaa sekä asiakasmaksun että matkakustannuksien osalta potilaalta kuten myös mahdollisen saattajan osalta. Etäkontaktilla vältetään myös fyysiseen käyntiin liittyvän matkan aiheuttama rasitus ja siten osin myös edistetään potilaan toipumista. Fyysisen käynnin asiakasmaksun suuruus on 46 euroa käynniltä, mutta hoitopuhelujen suuruudeksi esitetään 30 eur. Maksu kartuttaisi terveydenhuollon maksukattoa. Hoitopuhelujen asiakasaksun käyttöönoton on laskettu kasvattavan hyvinvointialueen tuloja noin 2 miljoonaa euroa maksukaton osuus huomioiden.
Hallintosäännön 69§ mukaan palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävistä asiakasmaksuista päättää aluevaltuusto.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.