Aluehallitus, kokous 29.10.2024

§ 350 Satakunnan hyvinvointialueen työterveyshuoltopalvelut

SATAHADno-2024-7031

Valmistelija

  • Kaisa Harjunpää, kaisa.harjunpaa@sata.fi
  • Katri Mannermaa, katri.mannermaa@sata.fi

Perustelut

Aluehallitus 3.9.2024 / 236 § on päättänyt, että Satakunnan hyvinvointialueen henkilöstön työterveyspalvelut hankitaan vuodelle 2025 ottamalla käyttöön optiovuosi. Lisäksi aluehallitus valtuutti hyvinvointialuejohtajan tai hänen määräämänsä neuvottelemaan optiovuotta 2025 koskevan sopimuksen mahdollisista muutoksista Länsirannikon työterveys Oy:n kanssa.

Henkilöstöpalvelut ovat syksyn 2024 aikana käyneet neuvotteluja Länsirannikon työterveys Oy:n kanssa työterveyspalveluiden tuottamisesta. Lisäksi Länsirannikon työterveys Oy:n kanssa on keskusteltu toiminnan laajentumisesta, jotta ns. omatuotannon osuutta kasvatettaisiin. Sata-alueen tavoitteena on lisätä henkilöstön työkykyä.

Keskeistä on, että työterveyspalvelut voidaan hankkia mahdollisimman kustannusvaikuttavasti etenkin tässä taloustilanteessa. Työterveyshuoltotoiminnan tulee olla työterveyshuoltopainotteista kuten työterveysyhteistyön toimintasuunnitelmassa on korostettu.   

Pidemmän aikavälin yhteistyön toteuttamiseksi sekä palvelutuotannon laajentumisen mahdollistamiseksi on tarkoituksenmukaista, että sopimus Länsirannikon työterveys Oy:n kanssa sovitaan toistaiseksi voimassaolevaksi.  Työterveyspalvelusopimuksen irtisanomisaika on kuusi (6) kuukautta, jos sopimus on toistaiseksi voimassaoleva.

Lisäksi muuttuneiden työterveyshuoltotarpeiden sekä kustannusvaikuttavuuden varmistamiseksi nykyisen työterveyspalvelusopimuksen liitteet 1.1. ja 1.2. ovat päivitetty tämän hetkisten tarpeiden mukaisiksi (Liite 1.). Liitteessä 2. (ei-julkinen) on kustannustiedot vuoden 2024 toteuman ja vuoden 2025 budjettiluonnoksen perusteella

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää,

  • että Satakunnan hyvinvointialueen työterveyspalvelusopimus Länsirannikon työterveys Oy:n kanssa on toistaiseksi voimassaoleva optiovuoden 2025 jälkeen,
  • hyväksyä liitteenä 1. olevan päivitetyn palvelukuvauksen työterveyspalvelusopimuksen liitteeksi sekä
  • valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan tai hänen määräämänsä neuvottelemaan vähintään vuosittain tarkemmat työterveysyhteistyön toimintasuunnitelman sisällöt, mitkä käsitellään yhteistoiminnassa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Kaisa Harjunpää, Katri Mannermaa, Länsirannikon työterveys Oy

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä aluehallitukselle kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä se, johon päätös kohdistuu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä Satakunnan hyvinvointialueen jäsen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava aluehallitukselle osoitettuna hyvinvointialueen kirjaamoon, osoite Sairaalantie 3, 28500 Pori tai sähköisesti kirjaamo@sata.fi, neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, mainittua päivää lukuun ottamatta.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta tulee ilmetä oikaistavaksi vaadittu päätös sekä muutosvaatimukset perusteluineen. Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.