Perustelut
Laissa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista todetaan (1397/20§16, 2-3 §.), että hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyyn osallistuvia toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioiden. Nämä julkisissa hankinnoissa noudatettaviksi tulevat periaatteet edellyttävät, että yrityksiä kohdellaan samalla tavalla ja samanarvoisesti kaikissa tarjouskilpailun vaiheissa riippumatta esimerkiksi siitä onko yrityksen kotipaikkana jokin tietty alue tai valtio. Eri paikkakunnalta olevia yrityksiä on täten kohdeltava kilpailutuksissa vastaavasti kuin oman alueen yrityksiä.
Hankintalain periaatteet eivät siis salli paikallisten yritysten suoraa suosimista kilpailutuksissa, mutta toisaalta hankintaprosessissa voidaan tehdä valintoja, joilla paikallisuutta on mahdollista huomioida. Tällaisia valintoja voivat olla esimerkiksi hankinnan maantieteelliseen laajuuteen liittyvät näkökohdat. Tarjouskilpailua järjestettäessä tulee kuitenkin lisäksi huomioida, että julkisen hankinnan tavoite on aina mahdollisimman kokonaisedullisen ratkaisun löytäminen (Hankintalaki 1397/2016, 93 §.).
Kuten aloitteessa todetaan, on yleisesti ottaen tosiasia, että hankinnan osakokonaisuuksien suuri koko on omiaan vähentämään kilpailua, koska tyypillisesti osallistujia on tällöin vähemmän. Erityistä huomiota tuleekin kiinnittää kilpailutuksen jakamiseen tarkoituksen mukaisiin osakokonaisuuksiin, jotta olemassa olevat kilpailuolosuhteet tulevat täysimääräisesti hyödynnettyä ja kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu löydetään. Osakokonaisuuksien määrittelyssä tulee kuitenkin toisaalta muistaa, että suuren toimittajamäärän hallinnointi saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia ja myös toimitusvarmuus saattaa kärsiä, mikäli määrittelyä ei ole tehty tarkoituksen mukaisesti, jolloin hankintalain tavoite kokonaistaloudellisesti edullisimman ratkaisun löytämisestä ei taas välttämättä toteudu.
Edellä mainitut seikat huomioiden hankintayksikön tulee aina tehdä tapauskohtaista ja tarkkaa kokonaisharkintaa kilpailutuksen vertailukriteerejä ja/tai vähimmäisvaatimuksia asettaessaan.
Aluehallituksen hyväksymissä hankintojen periaatteissa todetaan seuraavaa:
”Kohta 13) Elinkeinopolitiikka
Hankintalainsäädäntö ei sinällään salli paikallisuuden tukemista julkisissa hankinnoissa. Hankintoja toteutettaessa hankintayksiköllä on kuitenkin hyvin paljon valtaa määritellä hankintojen ehtoja. On kuitenkin huomioitava, että julkisen hankinnan tavoite on aina mahdollisimman kokonaisedullisen ratkaisun löytäminen ja tällöin vasteaikojen yms. vähimmäisvaatimusten ja/tai vertailuperusteiden tulee lähteä hankinnan tarpeesta eikä keinotekoisista ehdoista. Tarjouskilpailua järjestettäessä tarkastellaan tapauskohtaisesti muun muassa hankinnan maantieteellistä laajuutta, hankinnan jakamista osiin, palvelujen vasteaikoja sekä toimitusten nopeuteen liittyviä seikkoja, hankintaan liittyvät ylläpito- ja huoltopalvelut huomioiden.”
ja seuraavaa:
”4) Strategisesti merkittävät hankinnat Strategisesti merkittäviksi hankinnoiksi katsotaan hankinnat, joilla on erityisen suuri vaikutus hyvinvointialueen asiakkaisiin, toimintaan ja/tai talouteen. Strategisesti merkittäviksi määritellyissä hankinnoissa järjestetään markkinavuoropuhelu osana hankintaprosessia elinkeinoelämän yhteistyökumppanien mielipiteiden kuulemiseksi. Osana strategisesti tärkeiksi määriteltyjen hankintojen prosessia suoritetaan yritysvaikutusten arviointi.”
Hyvinvointialueen tarkoituksena on kilpailuttaa elintarvikehankinnat vuoden 2024 aikana. Elintarvikehankinnat ovat tyypillisesti hankinta, jossa hankittavan valikoiman laajuudesta johtuen tarkastellaan mahdollisuuksia jakaa hankinta useisiin osakokonaisuuksiin. Elintarvikehankinta on hyvinvointialueella strategisesti merkittäväksi määriteltävä hankinta, jolloin sidosryhmien kanssa tullaan tekemään yhteistyötä mm. markkinavuoropuhelin ja yritysvaikutusten arvioinnin merkeissä.
Aloitteessa esitettyjä asioita todetaan pidettävän kannatettavina ja siinä esitettyjä suosituksia sekä hyvinvointialueen intressien että aluehallituksen hyväksymien hankintojen periaatteiden mukaisina. Aloitteen asiat pyritään viemään käytäntöön lainsäädännön puitteissa ja operatiivisen toiminnan vaatimukset kuitenkin huomioon ottaen.