Aluehallitus, kokous 26.11.2024

§ 397 Ympärivuorokautisen palveluasumisen varallisuusrajat Satakunnan hyvinvointialueella

SATAHADno-2024-9701

Valmistelija

  • Kari-Matti Haapala, kari-matti.haapala@sata.fi
  • Sari Tiilikainen, sari.tiilikainen@sata.fi

Perustelut

Asukkaiden valinta aravavuokra-asuntoihin perustuu sosiaaliseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen. Asukkaaksi valittaessa on otettava huomioon hakijaruokakunnan asunnontarve, varallisuus ja tulot (Aravarajoituslaki 1190/1993 §4 ja Korkotukilaki 604/2001 11§) Ympärivuorokautisella palveluasumisella tarkoitetaan tässä sosiaalihuoltolain 21 c § mukaista asumista.

Hakija voidaan valita asukkaaksi vuokra-asuntoon varallisuuden määrästä riippumatta, jos kysymyksessä on sellainen asumisen tukeminen, joka on sosiaalisista tai terveydellisistä syistä erityisen tarpeellista. Asukkaaksi ei kuitenkaan saa valita hakijaruokakuntaa, jonka varallisuus on riittävä tarvetta vastaavan asunnon ja huolenpidon hankkimiseen. Huomioon otettavasta varallisuudesta voidaan vähentää tavanomaisen oman asunnon arvo. Milloin asukasvalintaperusteiden mukaiset edellytykset täyttäviä hakijoita ei ole, voidaan asukkaiksi valita muitakin hakijoita. Asukkaaksi on tällöin kuitenkin valittava hakija, jonka olot ovat lähinnä asukasvalintaperusteiden mukaisia edellytyksiä. (Vna 126/2018 )

Aran aiempi suositus on ollut, että kunnat vuosittain määrittävät varallisuuden enimmäisrajat. Valvontavastuun siirryttyä kunnilta hyvinvointialueille niiden asumispalveluiden osalta, joiden järjestämisestä hyvinvointialueet vastaavat, on Ara ohjeistanut hyvinvointialueita ja kuntia määrittämään varallisuusrajat yhteistyössä. Aran ohjeistuksen mukaan ympärivuorokautiseen palveluasumiseen voidaan määrittää tavanomaista asumista korkeammat varallisuusrajat, joissa huomioidaan asunnonhakijan palveluntarve ja siitä aiheutuvat palvelumaksut.

Satakunnan hyvinvointialue on joulukuussa 2023 lähettänyt alueensa kuntien kirjaamoihin tietopyynnön, jossa tiedusteltu kuntien määrittämiä varallisuusrajoja ja ehdotettu Aran ohjeistuksen mukaan niiden vuosittaista määrittelyä yhteistyössä.

Kunnista osa ilmoittanut määrittämänsä varallisuusrajat tavanomaiseen asumiseen, osa jättänyt vastaamatta ja osa ilmaissut haluttomuutensa määritellä varallisuusrajoja. Mikäli kunnat eivät ole määrittäneet ympärivuorokautiselle palveluasumiselle erillisiä varallisuusrajoja, voivat hyvinvointialueet Aran ohjeistuksen mukaan määrittää ne itse.

Aran ohjeistuksen mukaan huomioon otettavaksi varallisuudeksi lasketaan sellainen varallisuus, joka on asunnon hakuajankohdasta kohtuullisessa ajassa realisoitavissa. Varallisuutena voidaan jättää huomioimatta sellainen omaisuus, jota ei voida realisoida kohtuullisessa ajassa. Varallisuudesta voidaan vähentää hakijan omistama asunto, jos henkilö ei jostain syystä asu kyseisessä asunnossa vaan vuokralla, voidaan sen arvo vähentää varallisuuden arvioinnissa. Sijoitusasunnot otetaan huomioon varallisuuden arvioinnissa. Erityisryhmäkohteissa ei ole käytössä tulorajoja, joskin pienituloisin asunnon hakija on etusijajärjestyksessä ensimmäisenä. Puolison kanssa yhteisomistetusta varallisuudesta huomioidaan hakijan varallisuutena 50 % tai omistusosuuden mukaan. Vastuu varallisuuden selvittämiseen tarvittavien tietojen toimittamisesta on ara-vuokra-asunnon hakijalla.

Valtaosa Satakunnan hyvinvointialueen oman palvelutuotannon asunnoista sijaitsee ara-tuetuissa asumisyksiköissä vapaarahoitteisten palveluasumisen yksiköiden ollessa pieniä ja osin käyttöikänsä loppupuolella. Palveluasumisen asuntorakenteen haasteista johtuen saattaa varallisuusrajojen määrittelemättömyys johtaa tilanteeseen, jossa asukasvalinta asunnon vapautuessa saatetaan joutua tekemään epätarkoituksenmukaisella tavalla.

Jotta palveluasumisen asukasvalinnat voidaan toteuttaa ara-rahoitteisissa kohteissa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla, ja täyttää hyvinvointialueelle asetettu asukasvalinnan valvontavastuu, tulisi Satakunnan hyvinvointialueen määritellä palveluasumiseen aran ohjeistuksen mukaan laskettava varallisuusraja ara-rahoitettuihin kohteisiin.

Aran ohjeistuksen mukaan ympärivuorokautisen palveluasumisen varallisuusrajat voidaan määrittää seuraavalla tavalla: hyvinvointialueen alueella keskimääräinen ympärivuorokautisen palveluasumisen päivähinta kerrottuna kalenterivuoden vuorokausien lukumäärällä kerrotaan hyvinvointialueen tiedossa olevalla keskimääräisellä asumisajalla ympärivuorokautisessa palveluasumisessa.

Satakunnan hyvinvointialueella keskimääräinen ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen päivähinta on omissa palveluissa 196 euroa ja yksityisien palveluntuottajien osalta 190 euroa. Kokonaismäärästä asukkaita on 40 % omissa ja 60 % prosenttia yksityisissä ympärivuorokautisen asumisen yksiköissä. Koko alueen keskimääräiseksi päivähinnaksi saadaan näin 192,4 euroa.

Aran ohjeistuksen mukaan käytetään keskimääräisenä asumisaikana Sosiaalihuollon hoitoilmoitusrekisterin mukaista ympärivuorokautisen palveluasumisen keskimääräistä asumisaikaa, joka on 2 vuotta 7 kuukautta. Aran ohjeistuksen mukaan laskettu ympärivuorokautisen palveluasumisen varallisuusraja Satakunnan hyvinvointialueella pyöristettynä lähimpään tuhanteen euroon on 183 000 euroa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • että ympärivuorokautisen palveluasumisen varallisuusrajaksi ara -kohteissa Satakunnan hyvinvointialueella määritetään Aran ohjeistuksen mukaan 183 000 euroa.

Tiedoksi

Satakunnan kunnat, Ikääntyneiden palvelut, Aikuisten palvelut, Lasten ja nuorten palvelut, Strategia ja järjestäminen