Aluehallitus, kokous 13.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 43 Vastine valtuustoaloitteeseen koskien sosiaalisen kuntoutuksen toimintarahan ja matkakulujen maksamista yleisen kulkuneuvon mukaan työtehtävissä oleville henkilöille Satakunnan hyvinvointialueella

SATAHADno-2024-382

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anna Isoviita, anna.isoviita@sata.fi
Saila Hohtari, saila.hohtari@sata.fi
Krista Virtanen-Olejniczak, krista.virtanen@sata.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen sosiaalisen kuntoutuksen toimintarahan ja matkakulujen maksaminen

Sosiaalidemokraattien valtuustoryhmä sekä Vasemmistoliiton ja Vihreän liiton valtuustoryhmä ovat jättäneet aluevaltuustossa 27.3.2023 valtuustoaloitteen koskien sosiaalisen kuntoutuksen toimintarahaa ja matkakulujen maksamista.

Aloitteessa valtuutetut esittävät, että hyväksi todettu sosiaalisen kuntoutuksen toimintamalli, joka on aiemmin ollut sekä entisen Porin perusturvan että Kessoten alueella, tulisi palauttaa ja laajentaa koskemaan koko hyvinvointialuetta. Kyseessä on kannustinraha, joka sosiaalidemokraattisen valtuustoryhmän mukaan kuuluu sosiaalisessa kuntoutuksessa työtehtävissä oleville ihmiselle hänen osallisuutensa mahdollistamiseksi, syrjäytymisen asteittaiseksi päättymiseksi. Aloitteessa todetaan, että heikommassa asemassa olevien elämäntilanteen kurjistaminen ei voi olla hyvinvointialueen tavoite. Hyvinvointialueen taloudellinen tilanne ymmärretään, mutta palvelu on kuitenkin ennalta ehkäisevää ja perustason palvelua, johon on panostettava.

Vastaamme valtuustoaloitteeseen seuraavaa:

Voimassa oleva lainsäädäntö ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen toimintarahaa tai kannustinrahaa, eikä tähän ole hyvinvointialueella sote- järjestämislain ja rahoituslain mukaisesti budjetoitu määrärahoja. Itse kuntoutukseen, palvelun laatuun ja vaikuttavuuteen on haluttu resursoida. Yksilökohtaisen palveluarpeen arvion ja asiakassuunnitelman perusteella liikkumista tukevia palveluja voidaan myöntää sosiaalihuoltolain mukaisesti.   

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) mukaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä alueellaan ja on järjestämisvastuussa asukkaidensa sosiaali- ja terveydenhuollosta. Laissa hyvinvointialueiden rahoituksesta (617/2021) säädetään rahoituksesta. Lakia sovelletaan valtion rahoituksen myöntämiseen hyvinvointialueesta annetussa laissa (617/2021) tarkoitettujen hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluvien tehtävien kustannusten kattamiseen. 

Sosiaalisen kuntoutuksen palvelun järjestämisestä säädetään sosiaalihuoltolaissa (1301/2014 § 17). Laissa sosiaalisella kuntoutuksella tarkoitetaan sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen keinoin annettavaa tehostettua tukea sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi, syrjäytymisen torjumiseksi ja osallisuuden edistämiseksi. Sosiaalista kuntoutusta järjestetään erityisesti työkyvyn tuen palvelujen ulkopuolella oleville ja palvelua voidaan myöntää laajasti sosiaalityön palvelutuotannossa (aikuiset ja lapsiperheet). Sosiaalisen kuntoutus tukee esimerkiksi arjen hallintaa, vuorovaikutustaitoja ja osallisuutta. Nuorten sosiaalisella kuntoutuksella tuetaan nuorten sijoittumista työ-; työkokeilu-, opiskelu-, työpaja-, tai kuntoutuspaikkaan sekä ehkäistään näiden keskeytymistä. Laki ei tunne, eikä sosiaalisesta kuntoutuksesta ole säädetty, maksettavaksi erillistä toimintarahaa. Asiakasmaksua palvelusta ei myöskään peritä lainsäädäntöön perustuen.

Liikkumista tukevista palveluista säädetään sosiaalihuoltolain 23 pykälässä. Sen mukaan esteetön ja toimiva julkinen joukkoliikenne mukaan lukien kutsu- ja palveluliikenne on ensisijainen tapa järjestää kaikille soveltuva liikkuminen. Liikkumista tukevia palveluja järjestetään henkilöille, jotka eivät kykene itsenäisesti käyttämään julkisia liikennevälineitä sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn takia ja jotka tarvitsevat palvelua asioimisen tai muun jokapäiväiseen elämään kuuluvan tarpeen vuoksi. Liikkumisen tukea voidaan järjestää seuraavilla toteuttamistavoilla tai niiden yhdistelmillä: 1) julkisten liikennevälineiden käytön ohjauksella ja ohjatulla harjoittelulla;2) saattajapalveluna;3) ryhmäkuljetuksina;4) korvaamalla taksilla, invataksilla tai muulla vastaavalla ajoneuvolla tapahtuvasta kuljetuksesta aiheutuvat kohtuulliset kustannukset;5) muulla soveltuvalla tavalla. Yksilöllisiä kuljetuspalveluja ei järjestetä henkilölle, joka on oikeutettu kuljetuksiin tai niiden kustannusten korvaamiseen muun lain nojalla. Laissa ei säädetä erikseen sosiaaliseen kuntoutukseen osallistuvalle maksettavasta matkakuluista.

Satakunnan kunnissa on sosiaalista kuntoutusta tuotettu aiemmin monin tavoin. Aikaisemmin, entisen Porin perusturvan ja Kessoten alueella on joissakin tilanteissa erityiseen harkintaan perustuen tuettu sosiaaliseen kuntoutukseen osallistuvia asiakkaita tietyllä summalla (esim. 7€/pv.) Matkakuluja on myös saatettu maksaa toimeentulotuesta. Hyvinvointialueelle siirryttäessä käytäntöjä on yhdenmukaistettu voimassa olevaan lainsäädäntöön perustuen. Sosiaalisen kuntoutuksen toiminta- tai kannustinrahalla ei ole lainsäädännöllistä pohjaa, eikä näin ollen tähän ole myöskään budjetoitu rahoituslain mukaisesti määrärahoja. Hyvinvointialueen tavoitteena on tuottaa asiakkaiden yksilölliseen palvelutarpeeseen perustuvia laadukkaita sosiaalisen kuntoutuksen palveluja ja esimerkiksi palvelun sisältöön sekä vaikuttavuuteen, sosiaaliohjaukseen ja yksilökohtaiseen tukeen on haluttu resursoida.

Taloudellinen toimeentulo on säädetty eri lainsäädännöllä. THL on luonut jo muutama vuosi sitten suositukset työikäisten sosiaalisen kuntoutuksen järjestämisen laatukriteereiksi ja niissä todetaan mm että: ”palvelun tavoitteet ja sisällöt ovat yhdenmukaiset ja palvelun ohjaamisen toimintatapa on yhdenmukainen. Sosiaalisen kuntoutuksen tarve tulee arvioida myös osana sosiaalihuollon palvelun tarpeen arviointia.” Myöskään THL:n ohjeissa ei mainita rahallisia korvauksia tai matkakuluja. Satakunnan hyvinvointialueella toteutetaan THL:n laatukriteerejä.

Ehdotus

Esittelijä

Matti Järvinen, matti.jarvinen@sata.fi

Lautakunta päättää esittää aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuuston päätettäväksi:

  • aluevaltuusto merkitsee tehdyt toimenpiteet ja annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteisiin ja toteaa, että aloite on loppuun käsitelty.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Anna Isoviita, anna.isoviita@sata.fi
  • Saila Hohtari, saila.hohtari@sata.fi
  • Krista Virtanen-Olejniczak, krista.virtanen@sata.fi

Perustelut

Asian käsittely aikuisten palveluiden lautakunnan kokouksessa 25.1.2024 § 8.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi sekä ehdottaa aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee tehdyt toimenpiteet ja annetun lausunnon tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteisiin ja toteaa,​ että aloite on loppuun käsitelty.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Aluevaltuustoon

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä lain hyvinvointialueesta 141 §:n nojalla oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.