Perustelut
Aluevaltuusto on päättänyt kokouksessaan 25.9.2023/100 § palveluverkon strategisista periaatteista sekä palveluverkon kehittämisen periaatteista. Tämän käsittelyn jälkeen jätti osa valtuutetuista kokouksessa 16.10.2023 aloitteen hallintosäännön päivittämisestä liittyen aluevaltuuston päätösvaltaan palveluverkkopäätösten osalta.
Aluevaltuusto on kokouksessaan 27.11.2023/131 § päättänyt aluevaltuutettujen jättämän aloitteen pohjalta, että hallintosääntöön lisätään seuraava kohta:
32. Aluevaltuuston tehtävät ja toimivalta
Aluevaltuusto laissa säädettyjen tehtävien lisäksi:
1. päättää palveluverkosta ja siihen tehtävistä muutoksista.
Hyvinvointialuelain 43 §:n mukaan aluehallitus vastaa aluevaltuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta.
Selvyyden vuoksi on tarkoituksenmukaista, että em. hallintosäännön kirjauksesta laaditaan soveltamisohje, jonka aluehallitus hyväksyy.
Hyvinvointialueen johtoryhmä on asettanut työryhmän valmistelemaan soveltamisohjetta. Työryhmä on laatinut liitteenä olevan soveltamisohjeen, jonka tarkoitus on kuvata palveluverkkoon liittyvien päätösten osalta päätöksenteon tasot toimielinten ja viranhaltijoiden välillä. Ehdotusta on esitelty valmistelun aikana aluehallituksen iltakoulussa sekä valtuustoryhmien puheenjohtajien kokouksessa.
Soveltamisohje on laadittu ns. poissulku -periaatteella. Aluevaltuustoon viedään päätettäväksi ne palveluverkkoon liittyvät päätökset, joista aluevaltuuston alainen aluehallitus tai viranhaltijat eivät voi päättää. Aluehallituksen ja viranhaltijoiden päätösvaltuudet on pyritty määrittelemään mahdollisimman tarkkarajaisesti. Poliittisten toimielinten päätösvaltuuksin tehtäviin päätöksiin kuuluvat päätökset, jotka vaikuttavat merkittävästi alueiden asukkaiden palveluiden saatavuuteen tai saavutettavuuteen; tällaisia päätöksiä ovat sote-keskusten sijoittuminen Satakunnan hyvinvointialueella, mikä esityksen mukaan kuuluisi aluevaltuuston päätösvaltaan sekä merkittävät, laajavaikutteiset muutokset toimipisteessä tarjottaviin palveluihin, joka kuuluisi aluehallituksen päätösvaltaan. Aluehallitus päättäisi myös asumisyksiköiden perustamisesta ja lakkauttamisesta. Mikäli hyvinvointialueen omaan palvelutuotantoon kuuluvat sosiaalitoimen toimipisteet vaatisivat investointeja, päättää näistä kuitenkin aluevaltuusto osana investointisuunnitelmaa.
Viranhaltijoiden toimivaltuuksien osalta keskeistä on, että toiminnan edellyttämät arkiset tilanteet kyetään ratkaisemaan ja että, operatiivinen johtaminen ja henkilöstöresurssin tarkoituksenmukainen kohdentaminen hyvinvointialueen eri toimintoihin on mahdollista. Viranhaltijoiden päätösvaltaan kuuluisivat myös palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen toteutustavat, sekä varsinaista toimintaa tukevien toimintojen sijoittuminen sekä palvelu- ja aukioloajat.
Kaikkien palveluverkkoon liittyvien päätösten pohjana tulee olla asianmukaisesti laaditut vaikutustenarvioinnit riippumatta siitä, onko päätöksentekijänä toimielin vai viranhaltija.
Valtiovarainministeriö toimitti hyvinvointialueelle 30.10.2023 pyynnön toimittaa ministeriöön hyväksytty palveluverkkosuunnitelma. Aluehallitus on kokouksessaan 16.11.2023 asettanut palveluverkkosuunnitelman jatkovalmistelua varten poliittisen ohjausryhmän. Aluevaltuusto on kokouksessaan 11.12.2023/ 148 § hyväksynyt palveluverkkosuunnitelman, joka toimii tiekarttana ja pohjana palveluverkkoon kuuluvien päätösten jatkovalmistelussa. Em. päätöksen jälkeen Satakunnan hyvinvointialueelle myönnettiin joulukuussa 2023 lainanottovaltuus, jonka mukaan hyvinvointialueen tulee raportoida 6 kuukauden välein muutosohjelman ja palveluverkkosuunnitelman toteutumisen etenemisestä suunnitelmien mukaan ja siten, että hyvinvointialue kykenee vastaamaan lakisääteiseen alijäämän kattamisvelvoitteeseen ja turvaamaan lainanhoitokykynsä.