Aluehallitus, kokous 14.10.2025

§ 319 Aikuisten toimialueen päihde- ja mielenterveyspalvelujen vastuualueen ympärivuorokautisen asumisyksikön perustaminen

SATAHADno-2025-9955

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Matti Järvinen, matti.jarvinen@sata.fi

Perustelut

Oman palvelutuotannon lisääminen mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluihin on yksi muutosohjelman toimenpiteitä tukeva toimi. Tällä lisäyksellä meillä on mahdollisuus vaikuttaa laaja-alaisesti eri toimenpiteisiin ja hakea kustannustehokkuutta sekä vaikuttaa kustannusten hillintään.

Mielenterveys- ja päihdepalveluissa on tällä hetkellä kolme omaa asumisyksikköä, mikä kattaa kaikista mielenterveys- ja päihde-asumisyksiköissä asuvista asiakkaista noin 26%, ostopalveluiden osuus siis 74 % (HA:n alussa suhde oli 21%//79%).  Oman tuotannon ja ostopalvelun suhde pitäisi olla päinvastainen. Alueen vammaispalveluissa omaa asumispalvelua on noin 60 % ja ikääntyneiden palveluissa noin 40 %. Oman asumispalvelutuotannon vähäisyys hankaloittaa kustannussäästöjen toteuttamista, koska ostopalvelut ovat säilyttäviä, eli ansaintalogiikka perustuu asiakaspaikkojen täysinä pitämiseen eli siihen, että asiakkaita ei siirry pois. (Asiakasvirtaus = kun yksityiseen ostopalveluun sijoitetaan asukas, tarkoittaa se käytännössä aina uuden paikan ostoa olemassa olevien lisäksi eli asukaspaikkamäärä lisääntyy. Omaan yksikköön tullessa asukaspaikkamäärä ja samalla asukasmäärä pysyy samana, koska omista yksiköistä siirtyy asukkaita kevyempiin asumismuotoihin tai itsenäiseen asumiseen.). Oman tehokkaan asumispalvelun ja toiminnan jatkuvan kehittämisen johdosta asumisyksikköasuminen on vähentynyt, raskain eli ympärivuorokautinen asuminen on puolittunut hyvinvointialueen toimimisen aikana. Näiden asumispalveluiden tavoitteena on aina asiakkaan oman näköinen ja mahdollisimman itsenäinen elämä sairauden mahdollisesti aiheuttamista rajoitteista huolimatta.

Omat asumispalveluyksiköt toimivat kustannustehokkaasti, koska omien yksiköiden asiakasvirtaus on merkittävästi ostopalveluja suurempaa. Kolmella omalla yksiköllä on saatu aikaan merkittävää asiakasvirtausta, mutta se ei ole riittävää suhteessa asiakkaiden määrään, joudumme siis koko ajan ostamaan asumista myös yksityiseltä. Tuotantokustannuksissa ei ole merkittävää eroa, mutta nimenomaan asiakasvirtaus tekee omasta palvelusta merkittävästi kustannustehokkaampaa. Asiakasnäkökulmasta asiakasvirtaus tarkoittaa parempaa asiakaspalvelua eli asiakkaiden suuremman itsemääräämisoikeuden toteutumista ja itsenäisemmän elämän mahdollistamista. Asumispalveluyksikössä asuminen aina rajoittaa ihmisen itsemääräämisoikeutta.

Omista nykyisistä yksiköistä kaksi on ARA-rahoitteisia, mikä haastaa asumisen arviointien toteuttamisessa, koska ARA-laki kieltää asuntojen vuokraamisen lyhytaikaiseen tarpeeseen. Hyvinvointialue tarvitsee tämän sektorin asumispalveluun omaa palvelutuotantoa, jossa voimme toteuttaa mm. enemmän tehokkaita asumisen arviointeja ja saada näin laajemman näkemyksen asiakkaan asumis- ja muusta palvelutarpeesta. Tämä vähentää asiakkaiden ohjautumista liian raskaisiin palveluihin yksityisille palveluntuottajille. Oman palvelutuotannon lisäämisen myötä saamme enemmän asiakkaita omiin yksiköihin, joissa voimme tuottaa asumisen arviointeja ja lyhyempiäkin kuntoutumisen ja toipumisen jaksoja. Tämä tukee psykiatristen osastohoitojaksojen tarpeen vähentymistä, mikä taas osaltaan voi edesauttaa psykiatrian osastopaikkojen vähentämistä.

Hallintosäännön (6. luku, § 28, kohta 25) mukaan aluehallitus päättää asumisyksiköiden perustamisesta. Ikääntyneiden asumisyksikkö Poppanan toiminta muuttaa marraskuun 2025 aikana Porissa Maantiekadulle entisen Porin kaupunginsairaalan tiloihin. Vapautuvaan yksikköön on hyvin maltillisin muutostöin perustettavissa mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden tarpeita vastaava ympärivuorokautista ja yhteisöllistä asumista tarjoava asumisyksikkö. Osan (4-6) asunnoista voi ottaa asumisen arvioinnin käyttöön.

Uusi asumisyksikkö on tarkoitus rahoittaa kustannusneutraalisti yksityisistä asumisyksiköistä omaan yksikköön siirtyvillä asiakkailla, jolloin ostopalveluista vähentyvillä kustannuksilla rahoitetaan palkka- ym. yksikön kustannukset. Toiminnan jatkuessa säästöt kertautuvat, koska yksikön toiminta vähentää tarvetta ostaa uusia paikkoja. Asiaa on jo selvitetty tilahallinnan kanssa ja toiminta voisi alkaa viimeistään maaliskuussa 2026. Muutostöiden ohella yksikkö on kalustettava ja sinne on rekrytoitava henkilökunta. Asuntoja tulee 28 ja henkilökuntaa yhteensä 14. Tavoitteena on vähintään 40 %:n asiakasvirtaus vuodessa.

Ehdotus

Esittelijä

Tero Mäkiranta, hyvinvointialuejohtaja, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • esityksen mukaisesti perustaa aikuisten toimialueen mielenterveys- ja päihdepalvelujen vastuualueen ympärivuorokautisen asumisyksikön.

Päätös

Aluehallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteluun.

Kokouskäsittely

Käsiteltiin §:t 303-304 §:n 292 jälkeen.

Asko Aro-Heinilä ehdotti Anne Holmlundin ja Juha Joutsenlahden kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun. Hyväksyttiin yksimielisesti.

Tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen puheenjohtaja esitti pidettäväksi kokoustauon klo 13.18-13.55.

Valmistelija

  • Saila Hohtari, saila.hohtari@sata.fi
  • Matti Järvinen, matti.jarvinen@sata.fi

Perustelut

Aluehallitus palautti kokouksessaan 30.9. 2025 päihde- ja mielenterveyspalvelujen asumisyksikön jatkovalmisteluun lisäselvitysten laatimiseksi.  Vastuualue on laatinut oheiset lisäselvitykset ja perustelut esityksen tueksi.

Lisäselvitykset

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) korostaa riittävän oman palvelutuotannon merkitystä. Lain 8 §:n mukaan hyvinvointialueella on oltava riittävä osaaminen, toimintakyky ja valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä ja sen on huolehdittava asukkaidensa palvelutarpeen mukaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuudesta kaikissa tilanteissa. Järjestämisvastuunsa toteuttamiseksi hyvinvointialueella on oltava palveluksessaan toiminnan edellyttämä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöstö sekä hallinnollinen ja muu henkilöstö, hallinnassaan asianmukaiset toimitilat ja toimintavälineet sekä muut tarvittavat toimintaedellytykset. Lisäksi hyvinvointialueella on oltava järjestämisvastuunsa toteuttamisen edellyttämä riittävä oma palvelutuotanto.

Satakunnan hyvinvointialue oli Valtioneuvoston asettamassa muutostuki -projektissa loppuvuodesta 2024 alkuvuoteen 2025. Neuvotteluissa ja hyvinvointialueen saamassa ohjauksessa tuli esille oman asumispalvelutuotannon lisäämisen tarve päihde- ja mielenterveyspalveluissa järjestämislain mukaisesti riittävän oman palvelutuotannon turvaamiseksi, järjestämisvastuun toteuttamiseksi sekä haavoittuvuuden vähentämiseksi. Tällä hetkellä omaa palvelutuotantoa on huomattavan vähän (26 %).

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on laatinut syksyllä 2024 päätöksenteon tueksi arviointiraportin Satakunnan hyvinvointialueen sote-palvelujen järjestämisestä (THL/Päätösten tueksi 28/24). Arviointiraportissa on nostettu esiin huomiona päihde- ja mielenterveyspalveluiden oman tuotannon vähäisyys ja keskeisenä talouden hallinnan toimenpiteenä ja ohjauksena on esille tuotu oman palvelutuotannon lisääminen myös häiriötilanteiden hallinnan näkökulmasta. Aluehallintovirasto (AVI) vastaa osaltaan sote-palvelujen järjestämisen ohjauksesta ja valvonnasta. Ohjauksessa korostuu järjestäjän varautuminen ja palvelutuotannon jatkuvuuden hallinta. Mikäli oma palvelutuotanto on riittämätöntä, järjestäjän riskit voivat realisoitua hallitsemattomana kustannusten kasvuna ja toiminnan kehittämisen rajallisuutena.

Satakunnan hyvinvointialueen OmaSata tuottavuus- ja talousohjelman keskeisenä tavoitteena on säästöjen saaminen päihde- ja mielenterveyspalveluiden asumispalveluista. Yhtenä keskeisenä toimenpiteenä on esitetty ja hyväksytty palvelurakenteen keventäminen, kustannusten kasvun hillintä ja valmiuden sekä varautumisen näkökulmasta riittävä oman palvelutuotannon lisäys. Satakunnan hyvinvointialueen mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluille on asetettu 1,5 miljoonan euron säästövaatimukset vuosille 2025-2026 talouden tasapainottamiseksi ja hyvinvointialueen alijäämän kattamiseksi.

Uutta asumisyksikköä valmisteltaessa tulee tehdä tuotantotapa-analyysiä ja vertailla toteuttamistapoja sekä kustannusten, että toteuttamistavan näkökulmasta suhteessa omaan palvelutuotantoon ja ostopalveluun. Henkilökuntarakenteen ja kuntoutusotteen näkökulmasta todettaneen, että sekä omalta, että ostopalveluilta edellytetään samaa kuntouttamisotetta. Henkilöstörakennetta ei ole myöskään tarvetta vertailla, koska ympärivuorokautisessa asumispalvelussa edellytetään Aluehallintoviraston valvonnassa sekä omavalvonnallisesti samoja henkilöstörakenteita.

Eteenpäin ohjautumisen ja kuntoutumisen vertailua on uuden palvelutuotannon suunnittelun näkökulmasta tehty. Eteenpäin ohjautumisen ja kuntoutumisen vertailua on tehty oman ja ostopalvelun suhteesta (liitteenä). Tällä hetkellä Asumisyksikkö Veturi on ainoa mielenterveys- ja päihdepalveluiden omista asumisyksiköistä, joka tuottaa yhteisöllistä ja ympärivuorokautista asumispalvelua. Asiakkaita asumisyksikköön on ohjautunut 24 henkilöä vuonna 2025 ja yhtä moni asiakas on myös siirtynyt yksiköstä kevyempiin asumispalveluihin tai pois asumispalveluiden piiristä.

Etäosastotoiminnan kehittäminen on yksi OmaSata- ohjelman toimenpiteistä, joka siirtää painopistettä erikoissairaanhoidosta perustasolle ja lisää mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä psykiatrian yhteistyötä. Etäosastotoimintamallin avulla pystytään tukemaan asiakkaan siirtymistä varhaisemmassa vaiheessa psykiatrian vuodeosastolta asumispalveluihin sekä ehkäisemään asumispalveluissa olevien asiakkaiden osastohoidon tarvetta. Tätä toimintamallia on aloitettu Veturissa, mihin on pystytty sijoittamaan asiakkaita, joiden toimintakyky on erityisen heikko ja jotka vaativat vielä runsaasti hoitoa, tiivistä yhteistyötä ja seurantaa. Kyseinen toimintamalli olisi tarkoitus myös laajentaa perustettavaan asumisyksikköön. 

Myös kustannusvaikutusten arviointi on merkittävässä osassa uutta yksikköä suunniteltaessa. Esitettävästä asumisyksiköstä on laadittu kustannusarvio. Kustannuksia on myös vertailtu oman tuotannon suhteesta ostopalveluun huomioiden uuden asumisyksikön asukasmäärä, kapasiteetti ja nykyinen hintarakenne (liitteenä).

Edellä mainituin perusteluin esitetään päihde- ja mielenterveyspalveluiden ympärivuorokautisen asumisyksikön perustamista Satakunnan hyvinvointialueelle.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Tero Mäkiranta, hyvinvointialuejohtaja, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • perustaa esityksen mukaisesti aikuisten toimialueen mielenterveys- ja päihdepalvelujen vastuualueelle uuden ympärivuorokautisen asumisyksikön.

Tiedoksi

Saila Hohtari, Matti Järvinen