Valmistelija
Matti Järvinen, matti.jarvinen@sata.fi
Perustelut
Oman palvelutuotannon lisääminen mielenterveys- ja päihdepalveluiden asumispalveluihin on yksi muutosohjelman toimenpiteitä tukeva toimi. Tällä lisäyksellä meillä on mahdollisuus vaikuttaa laaja-alaisesti eri toimenpiteisiin ja hakea kustannustehokkuutta sekä vaikuttaa kustannusten hillintään.
Mielenterveys- ja päihdepalveluissa on tällä hetkellä kolme omaa asumisyksikköä, mikä kattaa kaikista mielenterveys- ja päihde-asumisyksiköissä asuvista asiakkaista noin 26%, ostopalveluiden osuus siis 74 % (HA:n alussa suhde oli 21%//79%). Oman tuotannon ja ostopalvelun suhde pitäisi olla päinvastainen. Alueen vammaispalveluissa omaa asumispalvelua on noin 60 % ja ikääntyneiden palveluissa noin 40 %. Oman asumispalvelutuotannon vähäisyys hankaloittaa kustannussäästöjen toteuttamista, koska ostopalvelut ovat säilyttäviä, eli ansaintalogiikka perustuu asiakaspaikkojen täysinä pitämiseen eli siihen, että asiakkaita ei siirry pois. (Asiakasvirtaus = kun yksityiseen ostopalveluun sijoitetaan asukas, tarkoittaa se käytännössä aina uuden paikan ostoa olemassa olevien lisäksi eli asukaspaikkamäärä lisääntyy. Omaan yksikköön tullessa asukaspaikkamäärä ja samalla asukasmäärä pysyy samana, koska omista yksiköistä siirtyy asukkaita kevyempiin asumismuotoihin tai itsenäiseen asumiseen.). Oman tehokkaan asumispalvelun ja toiminnan jatkuvan kehittämisen johdosta asumisyksikköasuminen on vähentynyt, raskain eli ympärivuorokautinen asuminen on puolittunut hyvinvointialueen toimimisen aikana. Näiden asumispalveluiden tavoitteena on aina asiakkaan oman näköinen ja mahdollisimman itsenäinen elämä sairauden mahdollisesti aiheuttamista rajoitteista huolimatta.
Omat asumispalveluyksiköt toimivat kustannustehokkaasti, koska omien yksiköiden asiakasvirtaus on merkittävästi ostopalveluja suurempaa. Kolmella omalla yksiköllä on saatu aikaan merkittävää asiakasvirtausta, mutta se ei ole riittävää suhteessa asiakkaiden määrään, joudumme siis koko ajan ostamaan asumista myös yksityiseltä. Tuotantokustannuksissa ei ole merkittävää eroa, mutta nimenomaan asiakasvirtaus tekee omasta palvelusta merkittävästi kustannustehokkaampaa. Asiakasnäkökulmasta asiakasvirtaus tarkoittaa parempaa asiakaspalvelua eli asiakkaiden suuremman itsemääräämisoikeuden toteutumista ja itsenäisemmän elämän mahdollistamista. Asumispalveluyksikössä asuminen aina rajoittaa ihmisen itsemääräämisoikeutta.
Omista nykyisistä yksiköistä kaksi on ARA-rahoitteisia, mikä haastaa asumisen arviointien toteuttamisessa, koska ARA-laki kieltää asuntojen vuokraamisen lyhytaikaiseen tarpeeseen. Hyvinvointialue tarvitsee tämän sektorin asumispalveluun omaa palvelutuotantoa, jossa voimme toteuttaa mm. enemmän tehokkaita asumisen arviointeja ja saada näin laajemman näkemyksen asiakkaan asumis- ja muusta palvelutarpeesta. Tämä vähentää asiakkaiden ohjautumista liian raskaisiin palveluihin yksityisille palveluntuottajille. Oman palvelutuotannon lisäämisen myötä saamme enemmän asiakkaita omiin yksiköihin, joissa voimme tuottaa asumisen arviointeja ja lyhyempiäkin kuntoutumisen ja toipumisen jaksoja. Tämä tukee psykiatristen osastohoitojaksojen tarpeen vähentymistä, mikä taas osaltaan voi edesauttaa psykiatrian osastopaikkojen vähentämistä.
Hallintosäännön (6. luku, § 28, kohta 25) mukaan aluehallitus päättää asumisyksiköiden perustamisesta. Ikääntyneiden asumisyksikkö Poppanan toiminta muuttaa marraskuun 2025 aikana Porissa Maantiekadulle entisen Porin kaupunginsairaalan tiloihin. Vapautuvaan yksikköön on hyvin maltillisin muutostöin perustettavissa mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden tarpeita vastaava ympärivuorokautista ja yhteisöllistä asumista tarjoava asumisyksikkö. Osan (4-6) asunnoista voi ottaa asumisen arvioinnin käyttöön.
Uusi asumisyksikkö on tarkoitus rahoittaa kustannusneutraalisti yksityisistä asumisyksiköistä omaan yksikköön siirtyvillä asiakkailla, jolloin ostopalveluista vähentyvillä kustannuksilla rahoitetaan palkka- ym. yksikön kustannukset. Toiminnan jatkuessa säästöt kertautuvat, koska yksikön toiminta vähentää tarvetta ostaa uusia paikkoja. Asiaa on jo selvitetty tilahallinnan kanssa ja toiminta voisi alkaa viimeistään maaliskuussa 2026. Muutostöiden ohella yksikkö on kalustettava ja sinne on rekrytoitava henkilökunta. Asuntoja tulee 28 ja henkilökuntaa yhteensä 14. Tavoitteena on vähintään 40 %:n asiakasvirtaus vuodessa.
Päätös
Aluehallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteluun.
Kokouskäsittely
Käsiteltiin §:t 303-304 §:n 292 jälkeen.
Asko Aro-Heinilä ehdotti Anne Holmlundin ja Juha Joutsenlahden kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun. Hyväksyttiin yksimielisesti.
Tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen puheenjohtaja esitti pidettäväksi kokoustauon klo 13.18-13.55.