Aluehallitus, kokous 20.8.2024

§ 214 Vastine oikaisuvaatimukseen koskien yhteistoimintamenettelyn päättämistä

SATAHADno-2024-2252

Valmistelija

  • Anna Alarautalahti-Heurlin, anna.alarautalahti-heurlin@sata.fi
  • Aleksi Vehmasaho, aleksi.vehmasaho@sata.fi
  • Jukka Tapiola, jukka.tapiola@sata.fi

Perustelut

Asian taustaa

Kiristyneen taloustilanteen vuoksi Satakunnan hyvinvointialueella on jouduttu käynnistämään yhteistoimintaneuvottelut talouden tasapainottamiseksi. Yhteistoimintamenettely on käynnistettävä, sillä aluehallituksen aikaisemmin hyväksymän muutosohjelman toimeenpano aiheuttaa vaikutuksia hyvinvointialueen henkilöstössä. Aluehallitus teki 15.3.2024 päätöksen yhteistoimintaneuvotteluiden käynnistämisestä. Yhteistoimintaneuvotteluiden tuloksena osa henkilöstöstä irtisanotaan, ja suurempi osa lomautetaan määräajaksi. Neuvotteluiden päätyttyä aluehallitus teki päätöksen yhteistoimintaneuvotteluiden päättämisestä18.6.2024.

Jälkimmäisestä, yhteistoimintaneuvottelut päättävästä päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa. Oikaisuvaatimuksessa yhteistoimintaneuvottelut päättävää päätöstä vaaditaan oikaistavaksi, ja täytäntöönpanoa kumottavaksi. Oikaisuvaatimuksen mukaan aluehallituksen päätös olisi tehty virheellisessä järjestyksessä, koska yhteistoimintamenettelyn aloittamisesta koskevaa päätöstä ovat tehneet henkilöt, jotka ovat myöhemmin jäävänneet itsensä yhteistoimintamenettelyn päättämisestä päätettäessä. Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan päätös olisi kumottava, sillä aluehallituksen jääviys on ollut perusteeton – päätöksestä ei syntyisi sellaista erityistä hyötyä tai haittaa päätöksen tehneiden läheisille, mikä synnyttäisi esteellisyyden.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on lisäksi toivonut oikaisuvaatimuksen kiireellistä käsittelyä.

Sovellettava lainsäädäntö

Hallintolain (HL) 27 § 1 momentin mukaan Virkamies ei saa osallistua asian käsittelyyn, eikä olla läsnä sitä käsiteltäessä, jos hän on esteellinen.

HL 27 § 2 mom: Mitä virkamiehen esteellisyydestä säädetään, koskee myös monijäsenisen toimielimen jäsentä ja muuta asian käsittelyyn osallistuvaa sekä tarkastuksen suorittavaa tarkastajaa.

HL 28 § 1 mom: Virkamies on esteellinen:

1 kohta: jos hän tai hänen läheisensä on asianosainen;

3 kohta: jos asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle tai hänen 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulle läheiselleen;

4 kohta: jos hän on palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai haittaa.

2 mom: Läheisellä tarkoitetaan 1 momentissa:

1) virkamiehen puolisoa ja virkamiehen lasta, lapsenlasta, sisarusta, vanhempaa, isovanhempaa ja virkamiehelle muuten erityisen läheistä henkilöä samoin kuin tällaisen henkilön puolisoa;

2) virkamiehen vanhempien sisarusta sekä hänen puolisoaan, virkamiehen sisarusten lapsia ja virkamiehen entistä puolisoa; sekä

3) virkamiehen puolison lasta, lapsenlasta, sisarusta, vanhempaa ja isovanhempaa samoin kuin tällaisen henkilön puolisoa sekä virkamiehen puolison sisarusten lapsia.

Läheisenä pidetään myös vastaavaa puolisukulaista. Puolisoilla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä.

Selvitys asiaan

Aluehallitus käynnisti yhteistoimintamenettelyn päätöksellään 19.3.2024 § 90. Aluevaltuuston 2. ja 3. varapuheenjohtaja ilmoittivat esteellisyydestään HL 28 § 1 momentin 4 kohdan perusteella ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Aluehallitus päätti yhteistoimintamenettelyn päätöksellään 18.6.2024 § 190. Aluevaltuuston puheenjohtajan sekä aluevaltuuston 1., 2. ja 3. varapuheenjohtajien lisäksi viisi aluehallituksen jäsentä jääväsivät itsensä. Perusteena oli HL 28 § 1 momentin 1 kohta.

Hyvinvointialue katsoo, että molempiin päätöksiin liittyneet jääväykset ovat olleet vailla laillista perustetta. Päätös käynnistää tai päättää yhteistoimintamenettely ei tee henkilöryhmästä, johon yhteistoimintamenettelyn vaikutukset kohdistuvat, asianosaista. Vaikka yhteistoimintamenettelyn lopputuloksena on päädytty irtisanomisiin ja lomautuksiin, ei päätöksellä itsellään ole suoria ja välittömiä vaikutuksia kenenkään henkilöstöön kuuluvan etuun, oikeuteen tai velvollisuuteen (HL 11 §). Näin ollen aluevaltuuston puheenjohtajien sekä aluehallituksen jäsenten itsensä jäävääminen HL 28 § 1 momentin 1 kohdan perusteella on ollut vailla laillista perustetta.

HL 28 § 3 kohdan mukainen intressijääviys laajentaa osallisuusjääviyttä. Sen mukaisesti esteellisyys voi syntyä sellaisenkin intressin perusteella, joka ei muodosta esteellisyyttä 1 kohdan mukaisen osallisuusjääviyden perusteella. Esteellisyyden muodostavan intressin tulee kuitenkin olla erityistä laatua sekä odotettavissa. Hyvinvointialue katsoo, etteivät kriteerit tässä asiassa täyty. Yhteistoimintamenettelyn perusteella tapahtuva irtisanominen on yksittäisen työntekijän kannalta henkilöstön koko huomioiden varsin epätodennäköistä. Toisaalta määräaikainen lomautus, joka on todennäköisempää, on taas laadultaan sellainen toimenpide, joka ei sisällä erityistä haittaa tai hyötyä aiheuttavia elementtejä.

HL 28 § 4 kohdan mukainen palvelussuhdejääviys taasen ei sovellu käsiteltävään tapaukseen. Hyvinvointialuelain 102 § 3 momentin mukaisesti HL 28 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettu palvelussuhde hyvinvointialueeseen ei kuitenkaan tee luottamushenkilöä, viranhaltijaa eikä työntekijää esteelliseksi asiassa, jossa hyvinvointialue on asianosainen.

Näin voidaan katsoa, että kaikki yhteistoimintamenettelyn käynnistämiseen ja päättämiseen kohdistuneet jääväykset ovat olleet vailla laillista perustetta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytännössä on katsottu, etteivät vailla laillista perustetta olleet jääväykset vaikuta päätöksen pätevyyteen, kunhan päätös on muuten syntynyt laillisessa järjestyksessä.

KHOn ratkaisussa 4.11.1996/3804 kaupunginvaltuuston päätös kahden ala-asteen lakkauttamisesta ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä, vaikka kaksi opettajina toiminutta valtuuston jäsentä oli jäävännyt itsensä ilman laillista perustetta. Vaikka ratkaisussa puhutaan kunnasta, voidaan ratkaisua analogisesti soveltaa myös hyvinvointialueisiin niiden samankaltaisuudesta johtuen.

Näin ollen vailla laillista perustetta olleilla jääväyksillä ei ole vaikutusta päätöksen pätevyyteen. Aluehallituksen päätös päättää yhteistoimintamenettely ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Oikaisuvaatimus on täten hylättävä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • hylätä oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valvontakäynnistä mahdollisesti perittävään maksuun haetaan kuitenkin edellisestä poiketen muutosta oikaisuvaatimusmenettelyllä, jota koskevat ohjeet ovat laskun yhteydessä.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Turun hallinto-oikeudelle

Postiosoite:                               PL 32, 20101 Turku

Käyntiosoite:                            Sairashuoneenkatu 2-4

Sähköpostiosoite:                    turku.hao@oikeus.fi

Faksinumero:                           029 56 42414

Puhelinnumero:                       029 56 42400

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3) vaatimusten perustelut;

4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1) valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2) selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3) asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Tuomioistuinmaksulaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Satakunnan hyvinvointialueen kirjaamosta.

Postiosoite:                       Sairaalantie 3, 28500 Pori

Sähköpostiosoite:              kirjaamo@sata.fi

Puhelinnumero:                 044 707 7781