Perustelut
Aluevaltuusto on päättänyt kokouksessaan 25.9.2023/100 § palveluverkon strategisista periaatteista sekä palveluverkon kehittämisen periaatteista. Tämän käsittelyn jälkeen jätti osa valtuutetuista kokouksessa 16.10.2023 aloitteen hallintosäännön päivittämisestä liittyen aluevaltuuston päätösvaltaan palveluverkkopäätösten osalta.
Aluevaltuusto on kokouksessaan 27.11.2023/131 § päättänyt aluevaltuutettujen jättämän aloitteen pohjalta, että hallintosääntöön lisätään seuraava kohta:
32. Aluevaltuuston tehtävät ja toimivalta
Aluevaltuusto laissa säädettyjen tehtävien lisäksi:
1. päättää palveluverkosta ja siihen tehtävistä muutoksista.
Aluevaltuuston päätöksen jälkeen on käyty eri toimielimissä sekä virkamiesvalmisteluun liittyen keskustelua siitä, mitä kyseinen aluevaltuuston päättämä kirjaus tarkoittaa ja miten sitä tulisi soveltaa. Kyseinen kirjaus hallintosäännössä on siten epätarkka, että sen soveltaminen aiheuttaa merkittäviä riskejä päätöksenteolle.
Palveluverkko -termille ei ole löydettävissä säädöksistä yksiselitteistä tulkintaa. Hyvinvointialueen palveluita tarjotaan toimipisteissä, joiden koko saattaa vaihtelee yksittäisen työntekijän työpisteen käsittävästä työtilasta laajan palvelun sote-keskukseen. Lisäksi palveluita tarjotaan muun muassa liikkuvina palveluina ja digitaalisina palveluina.
Hyvinvointialuelain 43 §:n mukaan aluehallitus vastaa aluevaltuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Aluehallitus on todennut, että hallintosääntöä on tältä osin muutettava, koska em. kirjaus aiheuttaa jatkuvia haasteita päätöksenteolle.
Aluehallitus on kokouksessaan 27.2.2024/ 60 § hyväksynyt soveltamisohjeen, jossa on pyritty kuvaamaan päätösvallan rajat palveluverkon osalta yksiselitteisemmin. Kyseinen soveltamisohje on otettu pohjaksi muutoksille, joita nyt esitetään hallintosääntöön tehtäväksi.
Aluevaltuustoon viedään päätettäväksi ne palveluverkkoon liittyvät päätökset, joista aluevaltuuston alainen aluehallitus tai viranhaltijat eivät voi päättää. Poliittisten toimielinten päätösvaltuuksin tehtäviin päätöksiin kuuluvat päätökset, jotka vaikuttavat merkittävästi alueiden asukkaiden palveluiden saatavuuteen tai saavutettavuuteen; tällaisia päätöksiä ovat sote-keskusten sijoittuminen Satakunnan hyvinvointialueella, mikä esityksen mukaan kuuluisi aluevaltuuston päätösvaltaan sekä merkittävät, laajavaikutteiset muutokset toimipisteessä tarjottaviin palveluihin, joka kuuluisi aluehallituksen päätösvaltaan. Aluehallitus päättäisi myös asumisyksiköiden perustamisesta ja lakkauttamisesta. Mikäli hyvinvointialueen omaan palvelutuotantoon kuuluvat sosiaalitoimen toimipisteet vaatisivat investointeja, päättää näistä kuitenkin aluevaltuusto osana investointisuunnitelmaa. Aluevaltuusto on kokouksessaan 11.12.2023/ 148 § hyväksynyt palveluverkkosuunnitelman, joka toimii tiekarttana ja pohjana palveluverkkoon kuuluvien päätösten jatkovalmistelussa.
Kaikkien palveluverkkoon liittyvien päätösten pohjana tulee olla asianmukaisesti laaditut vaikutustenarvioinnit riippumatta siitä, onko päätöksentekijänä toimielin vai viranhaltija.
Ehdotamme hallintosääntöä muutettavaksi seuraavasti;
Aluevaltuuston tehtävien ja toimivallan 1. kohta ehdotetaan muutettavan seuraavasti:
32. Aluevaltuuston tehtävät ja toimivalta
Aluevaltuusto laissa säädettyjen tehtävien lisäksi:
1. päättää palveluverkosta ja siihen tehtävistä muutoksista. (nykyinen muotoilu)
1. päättää niiden toimipisteiden sijainnista, joiden päätoiminta on sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut. (uusi muotoilu)
Lisäksi aluehallituksen tehtäviin ja toimivaltaan ehdotetaan lisättäväksi uudet kohdat 25 ja 26 seuraavasti:
33. Aluehallituksen tehtävät ja toimivalta
Aluehallitus laissa säädettyjen tehtävien lisäksi:
25. päättää merkittävistä laajavaikutteisista muutoksista sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteiden palveluihin, sekä asumisyksiköiden perustamisesta ja lakkauttamisesta.
26. päättää investointisuunnitelmaan kuuluvien omana sitovuustasonaan esitettyjen rakennushankkeiden käynnistämisestä.
Aluevaltuuston päätösvaltaan kuuluisivat em. säädösmuutoksen jälkeen verkostona toimivien sote-keskusten osalta niiden perustaminen, yhdistäminen ja lopettaminen riippumatta sote-keskuksen koosta.
Sote-keskuksella tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikköä, joka laaja-alaisesti tarjoaa julkisesti rahoitettuja sosiaalihuollon peruspalveluja ja perusterveydenhuollon palveluja sekä mahdollisesti joitain näitä täydentäviä palveluja. Sote-keskuksiin kootaan esimerkiksi perusterveydenhuollon avosairaanhoidon kiireellisiä ja kiireettömiä palveluja, suun terveydenhuollon palveluja, sosiaalihuollon avopalveluja, kotihoidon palveluja, mielenterveys- ja päihdetyön sekä mielenterveys- ja päihdehoidon palveluja, avokuntoutuspalveluja, kansansairauksien ehkäisyä, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluja, neuvolapalveluja sekä muita ehkäiseviä palveluja. Palvelut tarjotaan monikanavaisesti ja verkostomaisina asiakkaan palvelutarpeen mukaan.
Aluehallituksen päätösvaltaan kuuluisivat merkittävät laajavaikutteiset muutokset sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteiden palveluihin. Lisäksi aluehallitus päättäisi investointisuunnitelmaan kuuluvien omana sitovuustasonaan esitettyjen rakennushankkeiden käynnistämisestä sekä asumisyksiköiden perustamisesta ja lakkauttamisesta. Merkittävä laajavaikutteinen muutos toimipisteessä tarjottaviin palveluihin olisi esimerkiksi palvelukokonaisuuden lakkauttaminen, siirtäminen tai näihin rinnastettava muutos. Esimerkkejä merkittävästä muutoksesta olisivat esimerkiksi hoito-osaston, perhekeskuksen tai ikäkeskuksen lakkauttaminen. Laajavaikutteisena muutoksena pidetään alueelliseen palvelutarjontaan nähden merkittävää muutosta. Asumisyksikkö tarkoittaa asumispalvelun pääasiallista toteuttamispaikkaa eli palveluntuottajan hallinnoimaa kiinteistöä, jossa asiakkaan koti sijaitsee. Asumispalvelut ovat sosiaalihuoltolain mukaisia sosiaalipalveluja, joiden järjestämisestä vastaa hyvinvointialue. Asumispalveluja annetaan henkilölle, joka erityisestä syystä tarvitsee apua tai tukea asunnon tai asumisensa järjestämisessä. Asumispalveluilla tarkoitetaan tilapäistä asumista, tuettua asumista, yhteisöllinen asumista, sekä ympärivuorokautista palveluasumista.
Lisäksi hallintosäännön kohtaan ”1. Hallintosäännön soveltaminen” ehdotetaan lisättäväksi kohta: Aluehallitus päättää hallintosäännön tulkinnasta.
Lisäksi hallintosääntöön ehdotetaan seuraavaa muutosta, joka perustuu lainsäädännön muuttumiseen: Aluehallituksen yksilöasioiden jaoston tehtävistä § 34 poistetaan maininta toimia erityishuollon yksilöllisestä järjestämisestä vastaavana viranomaisena.
Hallintosääntö muutosmerkintöineen on pykälän liitteenä.
Päätös
Keskustelun kuluessa Juha Korkeaoja ehdotti Keijo Kerolan kannattamana, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun.
Puheenjohtaja totesi, että asiassa suoritetaan äänestys.
JAA asian käsittelyn jatkaminen
EI Juha Korkeaojan ehdotus
Suoritettiin äänestys, jonka tuloksena:
JAA 9 ääntä (Sauli Ahvenjärvi, Sinikka Alenius, Marja-Leena Alho, Anne Holmlund, Kari Hannus, Rauno Vesivalo, Mirja Ylijoki, Harri Lehtonen, Eero Rantala)
EI 7 ääntä (Aila Haikkonen, Heidi Sakari, Jami Toivonen, Juha Korkeaoja, Irmeli Elomaa, Keijo Kerola, Voitto Raita-aho)
Asian käsittelyä jatkettiin.
Keskustelun kuluessa Juha Korkeaoja ehdotti Heidi Sakarin kannattamana, että hallintosääntöön tehdään seuraavat muutokset:
ALUEVALTUUSTO päättää: Niiden toimipisteiden sijainnista, joiden päätoiminta on sosiaali- tai terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut. Esimerkiksi: · Sotekeskukset ja terveydenhuollon toimipisteet (terveysasemat, terveyskeskukset ml. hoito-osastot); Uusien perustaminen, yhdistäminen ja lopettaminen riippumatta toimipisteen koosta · Ympärivuorokautista hoitoa käsittävät asumisyksiköt, perustaminen ja lakkauttaminen. · Sote palvelupisteiden palvelukokonaisuuden lakkauttaminen, siirtäminen tai näihin rinnastettava muutos. (perhekeskus, ikäkeskus)
ALUEHALLITUS PÄÄTTÄÄ: Merkittävistä laajavaikutteisista muutoksista sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteiden palveluihin. Investointisuunnitelmaan kuuluvien omana sitovuustasonaan esitettyjen rakennushankkeiden käynnistämisestä. Toimipisteiden vuokrasopimuksista silloin kun ne ylittävät viranhaltijoiden päätösvallan. Asumisyksiköt (pl. ympärivuorokautista hoitoa tuottavat asumisyksiköt) perustaminen ja lakkauttaminen.
Koska kokouksen kuluessa oli tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu vastaehdotus, päätettiin suorittaa äänestys.
Puheenjohtaja totesi, että suoritetaan äänestys:
JAA esittelijän ehdotus
EI Juha Korkeaojan ehdotus
Suoritettiin äänestys, jonka tuloksena:
JAA 9 ääntä (Marja-Leena Alho, Anne Holmlund, Kari Hannus, Mirja Ylijoki, Rauno Vesivalo, Eero Rantala, Harri Lehtonen, Sinikka Alenius, Sauli Ahvenjärvi)
EI 7 ääntä (Jami Toivonen, Juha Korkeaoja, Heidi Sakari, Aila Haikkonen, Irmeli Elomaa, Keijo Kerola, Voitto Raita-aho)
Äänestyksen perusteella aluehallituksen päätökseksi tuli esittelijän ehdotus.