Perustelut
1. Säännökset:
Laki hyvinvointialueista 117 §:ssä säädetään tilinpäätöksestä:
Hyvinvointialueen tilikausi on kalenterivuosi. Aluehallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätöstilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Aluehallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen aluevaltuuston käsiteltäväksi. Aluevaltuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.
Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.
Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva hyvinvointialueen tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat aluehallituksen jäsenet sekä hyvinvointialuejohtaja.
Laki hyvinvointialueista 118 §:ssä säädetään konsernitilinpäätöksestä:
Sellaisen hyvinvointialueen, joka tytäryhteisöineen muodostaa konsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin hyvinvointialueen tilinpäätös.
Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Konsernitilinpäätökseen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys konsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.
Hyvinvointiyhtymän tilinpäätös sekä hyvinvointialueiden tai hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän yhteisessä määräysvallassa olevan yhtiön tilinpäätös yhdistellään hyvinvointialueen konsernitilinpäätökseen. Mitä edellä tässä momentissa säädetään, koskee myös hyvinvointialueiden ja kuntien yhteisessä määräysvallassa olevaa yhtiötä sekä hyvinvointialueiden ja valtion yhteisessä määräysvallassa olevaa yhtiötä. Sellaisen hyvinvointialueen, jolla ei ole tytäryhteisöjä, mutta joka on jäsen hyvinvointiyhtymässä tai on edellä tässä pykälässä tarkoitetun yhtiön osakas, tulee sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätöstä vastaavat tiedot.
Laki hyvinvointialueista 119 §:ssä säädetään toimintakertomuksesta:
Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys aluevaltuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumisesta hyvinvointialueella ja hyvinvointialuekonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista hyvinvointialueen ja konsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi hyvinvointialueen tai konsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan, sisäisen tarkastuksen ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.
Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi. Lisäksi on esitettävä selvitys hyvinvointialueen ottamien pitkäaikaisten lainojen lisäyksistä ja investoinneista.
2. Vuoden 2023 tilinpäätös
Hyvinvointialuejohtajan katsaus
Järjestämisvastuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluista siirtyi vuoden 2023 alusta Satakunnan hyvinvointialueelle. Järjestämisvastuun siirtymä kunnilta ja muilta luovuttaneilta organisaatioilta onnistui turvallisesti ilman suuria häiriöitä, riskitekijöistä huolimatta. Toimintavuoden alussa luotiin myös hallinnon ja päätöksenteon prosessit. Välttämättömät järjestelmät onnistuttiin luomaan, vaikka päätöksenteon prosessit hakivat edelleen muotojaan.
Uudistuksen tavoitteina ovat sujuvat, toimintavarmat ja yhdenvertaiset palvelut. Toiminnallisesti ja taloudellisesti kestävä palvelujärjestelmä edellyttää uusia järjestämisen ja tuottamisen tapoja ja menetelmiä, kuten kotiin vietäviä palveluja sekä liikkuvia ja digipalveluja. Tämän kehityksen polku saatiin vuoden aikana alulle.
Henkilöstön saatavuudessa oli haasteita erityisesti lääkäreiden, psykologien ja sosiaalityöntekijöiden osalta. Talousarvion tarkistuksessa lisättiin henkilöstön koulutusmäärärahoja laajan vaikuttamisen seurauksena. Henkilöstöpalvelut järjestivät laajan kattauksen sisäisiä koulutuksia sekä laati useita henkilöstöä ja työhyvinvointia ja -turvallisuutta koskevia ohjeita. Yhteistoimikunta kokoontui kuukausittain käsittelemään henkilöstöä koskevia asioita.
Julkisen talouden tilanne sekä kasvava valtion velka asettivat lisäpaineita hyvinvointialueiden rahoituksen suhteen. Voimassa olevan rahoituslain sisältö on haasteellinen erityisesti palvelutarpeen kriteerien, siirtymätasauksen, indeksien, jälkikäteistarkastusten ja omavastuun, alijäämän kattamisen, lainanottovaltuuksien, lisärahoituksen sekä arviointimenettelyiden osalta.
Hyvinvointialueella käynnistettiin laaja muutosohjelma rahoituslain ajallisen tiukkuuden vuoksi. Käytännössä tämä tarkoittaa laajoja sopeutus- ja tuottavuustoimia tavoitteena 92 miljoonan euron säästöt. Konkreettisesti haasteena on saada aikaan 8 % vähennys toimintamenoista. Talouden alijäämät koskien vuosia 2023 ja 2024 tulee kattaa vuoden 2026 loppuun mennessä. Satakunnan hyvinvointialueen alijäämä vuodelta 2023 on 50,8 miljoonaa euroa. Muutosohjelman osana olevaa palveluverkkoa koskeva suunnitelma päätettiin loppuvuodesta. Valtiovarainministeriön myöntämä lainanottovaltuus edellyttää, että toimintaa ja taloutta pystytään sopeuttamaan muutosohjelman viitoittamalla tiellä.
3. Hyvinvointialueen talous ja tilikauden tuloksen muodostuminen
Satakunnan hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarviossa tilikauden tulostavoitteeksi määriteltiin – 55,0 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 tilikauden tulos oli -50,8 miljoonaa euroa.
Laki hyvinvointialueista 115,2 §: Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä.
Sitovuustason toteutuminen
Vuoden 2023 talousarviossa toimialueiden sekä hyvinvointialueen hallinnon valtuustoon nähden sitovana eränä on tilikauden tulos, jolloin näiden on katettava toimintakatteen lisäksi myös rahoitus-, arvonalentumis- ja poistoerät suunnittelukehyksellään. Toimialueille sekä hyvinvointialueen hallinnon sitova erä on myös ostot hankinta -ja logistiikkapalveluista sekä lääkehuollosta.
Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden toimialueen tilikauden tulos ylitti talousarvion 2,2 miljoonaa euroa, toteumaprosentin ollessa 103 %.
Aikuisten palvelujen toimialueen tilikauden tulos ylitti talousarvion 19,3 miljoonaa euroa, toteumaprosentin ollessa 112 %.
Ikääntyneiden toimialueen tilikauden tulos alitti talousarvion 25,0 miljoonaa euroa, toteumaprosentin ollessa 89 %.
Erityis- ja sairaalapalvelujen toimialueen tilikauden tulos alitti talousarvion 7,7 miljoonaa euroa, toteumaprosentin ollessa 98 %.
Pelastuslaitos toimialueen tilikauden tulos alitti talousarvion 0,6 miljoonaa euroa, toteumaprosentin ollessa 97 %.
Konsernipalvelujen toimialueen tilikauden tulos ylitti talousarvion 9,8 miljoonaa euroa, toteumaprosentin ollessa 105 %.
Hyvinvointialueen hallinnon tilikauden tulos (ilman valtion rahoitusta) alitti talousarvion 2,3 miljoonaa euroa, toteumaprosentin ollessa 75 %.
Muilta osin viitataan esityslistan liitteenä olevaan v. 2023 tilinpäätökseen.