Ikääntyneiden palveluiden lautakunta, kokous 29.2.2024

§ 8 Vastaus oikaisuvaatimukseen koskien Satakunnan hyvinvointialueen aluehallituksen päätöstä 16.1.2024 § 8

SATAHADno-2024-205

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jaana Männikkö, jaana.mannikko@sata.fi

Perustelut

​​​Hyvinvointialue on järjestämisvastuussa asukkaidensa sosiaali- ja terveydenhuollosta. Palveluseteli on yksi tapa järjestämisvastuuseen kuuluvien palveluiden järjestämiseen.

Palvelusetelistä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetussa laissa (569/2009). Palvelusetelien avulla pyritään lisäämään asiakkaan ja potilaan valinnan mahdollisuuksia, parantamaan palvelujen saatavuutta sekä edistämään hyvinvointialueen sosiaali- ja terveystoimen sekä sen elinkeinotoimen ja yksityisten palvelujen tuottajien yhteistyötä.

Palvelusetelillä tarkoitetaan järjestämisvastuussa olevan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelun saajalle myöntämää sitoumusta korvata palvelun tuottajan antaman palvelun kustannukset hyvinvointialueen ennalta määräämään arvoon asti. Asiakas maksaa saamastaan palvelusta omavastuuosuuden, joka jää jäljelle, kun yksityisen palveluntuottajan hinnasta vähennetään asiakkaalle myönnetyn palvelusetelin arvo. Asiakkaalla on oikeus kieltäytyä hänelle tarjotusta palvelusetelistä, jolloin hyvinvointialueen tulee ohjata hänet hyvinvointialueen muilla tavoin järjestämään palveluun.

Aluehallitus päätti kokouksessaan 12.12.2022 / 376 § säännöllisen ja tilapäisen kotihoidon kiinteähintaisesta palvelusetelistä. Kiinteähintaisessa palvelusetelissä asiakkaan tuloilla ei ole vaikutusta palvelusetelin arvoon.

Hyvinvointialueen omana toimintana tuotetussa sekä ostopalveluna tuotetussa säännölli-sessä kotihoidossa asiakkaan maksuosuus määräytyy hänen bruttotulojensa mukaan. Riippumatta siitä, tuotetaanko asiakkaan palvelutarpeen mukainen palvelu hyvinvointialueen omana toimintana, ostopalveluna tai palvelusetelillä tulee asiakkaan palvelusta maksaman osuuden määräytyä samoin perustein.

Säännöllisen kotihoidon kiinteähintaisen palvelusetelin muuttaminen siten, että palvelu-setelin arvo määräytyy asiakkaan tulojen mukaan edistää asiakkaiden yhdenvertaisuutta.

Tilapäisen kotihoidon asiakasmaksu on aina kiinteä riippumatta asiakkaan tuloista tai palvelun toteuttamistavasta.

Kotihoidon palveluseteleiden arvot liitteenä.

Ehdotus

Esittelijä

Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä Satakunnan hyvinvointialueella kotihoidon palvelusetelin arvot liitteenä olevan taulukon mukaisesti 1.4.2024 alkaen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Aleksi Vehmasaho, aleksi.vehmasaho@sata.fi

Perustelut

Asian vireilletulo

Juhani Vehmaskangas on tehnyt oikaisuvaatimuksen aluehallituksen päätöksestä 16.1.2024 §8 koskien ikääntyneiden kotihoidon palveluiden palvelusetelin arvon määräytymistä 1.4.2024 alkaen. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa. 

Oikaisuvaatimuksessaan Vehmaskangas vaatii aluehallituksen päätöstä muutettavaksi niin, ettei se loukkaisi yhdenvertaisuutta. Palvelusetelin hinnoittelu olisi toteutettava valtionverotuksen tapaan progressiivisesti siten, että palvelusetelin arvo ei pienenisi siten, että se pienentäisi palvelusetelin saajan käytettävissä olevia tuloja. Lisäksi Vehmaskangas arvostelee oikaisuvaatimuksessaan päätöksen valmisteluun osallistuneiden matematiikan osaamista.

Sovellettava lainsäädäntö

Palvelusetelilain (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä) 7 § 1 momentin mukaisesti hyvinvointialueen tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat hyvinvointialueelle vastaavan palvelun tuottamisesta hyvinvointialueen omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus.

Yhdenvertaisuuslain 5 §:n mukaisesti Viranomaisen on arvioitava yhdenvertaisuuden toteutumista toiminnassaan ja ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi. Edistämistoimenpiteiden on oltava viranomaisen toimintaympäristö, voimavarat ja muut olosuhteet huomioon ottaen tehokkaita, tarkoituksenmukaisia ja oikeasuhtaisia.

Selvitys asian etenemisestä

Palvelusetelillä tarkoitetaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen saajalle myöntämää sitoumusta korvata palvelujen tuottajan antaman palvelun kustannukset hyvinvointialueen ennalta määrittelemään arvoon asti. Palveluseteli on yksi tapa järjestää hyvinvointialueen vastuulle kuuluvia sosiaali- ja terveyspalveluja. 

Satakunnan hyvinvointialueen aluehallitus on aikaisemmin tehnyt päätöksen ottaa käyttöön sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteli (12.12.2022 § 376 Satakunnan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelusetelit 1.1.2023 alkaen. Palvelusetelin arvo määrättiin seuraavassa kokouksessa. Ikääntyneiden kotihoidon osalta palvelusetelin arvoksi määrättiin kiinteähintainen 45,00 €/tunti. Kiinteähintaisessa palvelusetelissä asiakkaan tuloilla ei ole vaikutusta palvelusetelin arvoon. 

Hyvinvointialueen järjestämän kotihoidon osalta asiakasmaksu taasen päätettiin määräytyvän asiakkaan maksukyvyn mukaisesti. 

Kaksi eri maksutasoa, palveluseteli ja asiakasmaksu, muodostavat ristiriidan, joka kohtelee eriarvoisesti asiakkaita toisen maksaessa samasta palvelusta merkittävästi enemmän kuin toinen. Tällaiselle toiminnalle ei löydy oikeusperustetta yhdenvertaisuuslaista, joten ottaen huomioon yhdenvertaisuuslain 5 §:n mukainen yleinen velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta on hyvinvointialueen velvollisuutena ollut korjata vallitseva tilanne. Näin ollen aluehallitus on oikaisuvaatimuksen alaisella päätöksellä muuttanut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelin arvon määräytymään palvelusetelin saajan bruttotulojen mukaisesti. Koska arvo päätettiin määräytyväksi samoin perustein kuin samaa palvelua koskeva sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksu, voitaneen uutta palvelusetelin arvoa pitää myös palvelusetelilain 7.1 § huomioon ottaen kohtuullisena.

Yhteenveto

Aluehallituksen päätöksellä, toisin kuin Vehmaskangas oikaisuvaatimuksessaan väittää, edistetään yhdenvertaisuutta asettamalla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelustelein arvo määräytymään samoin perustein sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksun kanssa koskien ikääntyneiden kotihoitoa. Täten oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jaana Männikkö, jaana.mannikko@sata.fi

Lautakunta päättää:

  • merkitä tiedoksi esitetyn vastauksen ja ehdottaa, että aluehallitus hylkää oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Aluehallitus