Aluevaltuusto, kokous 1.12.2025

§ 94 Talousarvio 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnitelma 2026-2028

SATAHADno-2025-5704

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jyrki Vatanen, jyrki.vatanen@sata.fi

Perustelut

Hyvinvointialueet ovat osa julkisen talouden suunnitelmaa ja valtion talousohjausta. Valtion rahoitus antaa raamit hyvinvointialueiden taloudelle ja toiminnalle. Hyvinvointialueiden rahoituksen on turvattava perustuslain edellyttämällä tavalla riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen. Hyvinvointialueiden saama valtion rahoitus on yleiskatteista. Hyvinvointialueet voivat siis päättää itse siitä, miten ja mihin rahat käytetään. 

Vuoden 2026 rahoituksen pohjana on hyvinvointialueiden vuoden 2024 toteutuneet nettokustannukset. Vuoden 2026 rahoitus sisältää lisäksi hyvinvointialueiden vuoden 2024 alijäämään perustuvan jälkikäteistarkastuksen. Valtiovarainministeriö julkaisi 30.4.2025 ennakolliset rahoituslaskelmat vuodelle 2026. Satakunnan hyvinvointialueen yleiskatteellinen rahoitus yhteensä on 1 088 miljoonaa euroa, joka sisältää jälkikäteistarkistusta 50 miljoonaa euroa. Rahoituksen kasvu vuodesta 2025 oli 17 miljoonaa euroa eli 1,6 %. Rahoituksen kasvu oli valtakunnan heikoimpia Satakunnan osalta. Rahoituksen muutokseen vaikuttaa asukasluku, jonka suora vaikutus laskennalliseen rahoitukseen on 13,1 %, lisäksi asukasluku on kertoimena palvelutarvetekijöissä. Palvelutarvekertoimissa Satakunnan osalta terveydenhuollon palvelutarvekerroin laski 1,06:sta 1,04:n ja sosiaalihuollon 1,11:sta 1,10:n, vanhustenhuolto säilyi entisellään 1,18:ssa. Palvelutarvekerroin muodostuu hoitoon liittyvien kirjausten perusteella. Lopullisesti rahoitus vuodelle 2026 selviää kun hyvinvointialueiden vuoden 2024 tilinpäätökset vahvistetaan. Valtiovarainministeriö ilmoittaa lopulliset hyvinvointialuekohtaiset rahoitukset syyskuun lopussa.

Lisäksi vuoden 2026 rahoituksessa on huomioitu eduskuntaan 30.4.2025 annetun rahoituslakiesityksen mukaiset muutokset. Esityksen mukaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) perusteella kohdennettavan rahoituksen osuutta nostetaan 0,5 prosenttiyksikköä 1,5 prosenttiin ja vastaavasti asukasmäärän ja palvelutarpeen mukaan määräytyviä osuuksia lasketaan 0,25 prosenttiyksikköä. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kertoimen laskentatapaa ehdotetaan myös täsmennettäväksi alueita kannustavammaksi. Lisäksi terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon laskennallisten kustannusten määrittelyssä käytettäviä painotuksia päivitetään. Rahoituksen ennakoitavuuden parantamiseksi ehdotetaan, että terveyden-, vanhusten- ja sosiaalihuollon palvelutarvekertoimien laskennassa otetaan vuosittain huomioon hyvinvointialueen tiedot kahdelta viimeisimmältä saatavissa olevalta vuodelta. Pelastustoimen riskikertoimen määrittelyssä käytettäviä tekijöitä ja niiden painokertoimia tarkistetaan.

Kumulatiivisten alijäämien 96,5 miljoonaa euroa kattaminen ei ole realistista hyvinvointialuelain mukaisella aikataululla vuoden 2026 loppuun mennessä. Oikeuskanslerin päätöksessä 23.4.2025 linjattiin, että hyvinvointialueiden tulee tuottaa lakisääteiset tehtävät. Kumulatiivisten alijäämien kattaminen suunnitellaan toteutettavan laadittavassa taloussuunnitelmassa pidemmällä aikavälillä.

Hyvinvointialueen strategiassa linjataan hyvinvointialueen toimintaa ja taloutta. Strategiassa asetetut tavoitteet tulisi konkretisoida talousarviossa sekä toiminta- ja taloussuunnitelmassa käytännön toimenpiteiksi, joilla toteutetaan Satakunnan hyvinvointialueen strategiaa.

Satakunnan hyvinvointialueen talousarviovalmistelu vuodelle 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnittelu vuosille 2026–2028 käynnistyy kesäkuussa aluehallituksen käsittelyllä ja valmistelu etenee laadintaohjeen alustavan aikataulun mukaisesti, jonka mukaan aluevaltuusto hyväksyy toiminta- ja taloussuunnitelman sekä talousarvion joulukuussa 2025.

Hyvinvointialueen talousarvion valmistelua vuodelle 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnittelu vuosille 2026–2028 ohjataan liitteenä olevilla laadintaohjeilla. Investointisuunnittelu toteutetaan erillisellä ohjeistuksella.

Ehdotus

Esittelijä

Tero Mäkiranta, hyvinvointialuejohtaja, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan talousarvion v. 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman v. 2026–2028 laadintaohjeet sekä myöntää hyvinvointialueen johtajalle valtuudet täydentää laadintaohjeita.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttin yksimielisesti sekä lisäksi aluehallitus antoi evästyksensä, että toiminta- ja taloussuunnitelmaa 2026–2028 laadittaessa valmistelijoilta pyydetään esityksiä toiminnan kehittämisestä ja tuottavuuden parantamisesta, joilla voidaan varmistaa toiminta- ja taloussuunnitelman toteutuminen.

Valmistelija

Hannu-Pekka Neuvonen, hannu-pekka.neuvonen@sata.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen hallintosäännön 11 §:n mukaan lautakuntien tehtävänä on osallistua vuosittaiseen talousarvioprosessiin lausumalla talousarviosta omaan toimialaansa liittyen. Turvallisuuden ja varautumisen lautakunnan tehtävänä on lausua pelastustoimen talousarviosta. Aluehallitus on kokouksessaan 17.6.2025 § 234 hyväksynyt talousarvion laadintaohjeet, joiden pohjalta talousarviovalmistelu on edennyt syksyn aikana. Pelastuslaitos toimialueen suunnittelukehys toimintakatteena oli seuraava:

·        Pelastuslaitos -20 351 000 euroa

Talousarvion valmistelutilanne suhteessa annettuun suunnittelukehykseen esitellään kokouksessa.

 

Ehdotus

Esittelijä

Pekka Tähtinen, pekka.tahtinen@sata.fi

Turvallisuuden ja varautumisen lautakunta päättää

  • merkitä tiedoksi talousarvion 2026 valmistelutilanteen sekä
  • antaa aluehallitukselle lausunnon pelastustoimen talousarviosta.

Päätös

Turvallisuuden ja varautumisen lautakunta päätti

  • merkitä tiedoksi talousarvion 2026 valmistelutilanteen sekä
  • antaa liitteenä olevan lausunnon aluehallitukselle pelastustoimen talousarviosta.

Valmistelija

Jyrki Vatanen, jyrki.vatanen@sata.fi
Hannu-Pekka Neuvonen, hannu-pekka.neuvonen@sata.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen hallintosäännön 11 §:n mukaan lautakuntien tehtävänä on osallistua vuosittaiseen talousarvioprosessiin lausumalla talousarviosta omaan toimialaansa liittyen. Aluehallitus on kokouksessaan 17.6.2025 § 234 hyväksynyt talousarvion laadintaohjeet, joiden pohjalta talousarviovalmistelu on edennyt syksyn aikana. Sote -toimialueiden suunnittelukehykset toimintakatteena olivat seuraavat:

  • Lapset, nuoret ja perheet -93 228 000 euroa
  • Aikuiset -187 422 000 euroa
  • Ikääntyneet -236 392 000 euroa
  • Erityis -ja sairaalapalvelut -306 112 000 euroa

Talousarvion valmistelutilanne suhteessa annettuun suunnittelukehykseen esitellään kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

Jaana Männikkö, jaana.mannikko@sata.fi

Väestökehityksen ja ikääntyneiden palveluiden lautakunta päättää

  • merkitä tiedoksi talousarvion 2026 valmistelutilanteen sekä
  • antaa aluehallitukselle lausuntonsa talousarviosta toimialaansa liittyen.

Päätös

Väestökehityksen ja ikääntyneiden palveluiden lautakunta päätti

  • merkitä tiedoksi talousarvion 2026 valmistelutilanteen sekä
  • antaa aluehallitukselle lausuntonsa talousarviosta toimialaansa liittyen:
    • Lautakunta pitää tärkeänä, että vuoden 2026 talousarviossa varataan riittävät resurssit lautakuntien ja muiden luottamushenkilötoimielinten työskentelyyn, jotta laadukas demokraattinen prosessi voidaan turvata ja sitä voidaan edistää.

    • Lautakunta haluaa kiinnittää erityishuomiota hyvinvointialueen päällekkäisten toimintojen purkamiseen ja tietojärjestelmien yhteensovittamiseen niin, että palvelutarpeiden arviointi tapahtuisi oikea-aikaisesti joko asiakkaan kotona tai kuntoutus- ja arviointiyksiköissä erikoissairaanhoidon resursseja liikaa kuormittamatta ja RAI-arviointia paremmin hyödyntäen.

    • Valitettavasti kuntoutus- ja arviointiyksiköt toimivat nyt liikaa odotustiloina, sen sijaan että ne aidosti tukisivat seniorikansalaisten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista suoriutumista ja jaksamista. Oikein ajoitettu kuntoutus voi – jos ei täysin ehkäistä, niin ainakin lykätä - raskaampiin palveluihin siirtymistä, mutta toisaalta myös auttaa ikääntyneitä omaisineen löytämään oikeiden palvelujen piiriin, sitten kun sen aika on. Niin ikään yhteisöllisen palveluasumisen pelisääntöjä tulee selventää ja tämän asumismuodon rajapintaa avata esim. perhehoitajien tarjoamiin palveluihin nähden. Pääsyn ympärivuorokautisen palveluasumisen piiriin ei tule missään vaiheessa vaarantua säästöohjelman takia.

    • Lautakunta näkee tarpeen sekä lievistä mielenterveyden haasteita että yksinäisyydestä kärsivien ikääntyneiden asumisen tuen vahvistamiselle esimerkiksi yhteisöllistä asumispalvelua kehittämällä sekä vaikeasti mielenterveysongelmaisten ja/tai päihderiippuvaisten ikääntyneiden palveluiden kehittämiselle yhteistyössä miepä-palveluiden kanssa.

Esteellisyys

Jenni Talosaari ilmoitti olevansa esteellinen asian käsittelyssä (hallintolain 28 § 1 mom. 4 kohta) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Valmistelija

Jyrki Vatanen, jyrki.vatanen@sata.fi
Hannu-Pekka Neuvonen, hannu-pekka.neuvonen@sata.fi

Perustelut

Hyvinvointialueen hallintosäännön 11 §:n mukaan lautakuntien tehtävänä on osallistua vuosittaiseen talousarvioprosessiin lausumalla talousarviosta omaan toimialaansa liittyen. Aluehallitus on kokouksessaan 17.6.2025 § 234 hyväksynyt talousarvion laadintaohjeet, joiden pohjalta talousarviovalmistelu on edennyt syksyn aikana. Sote -toimialueiden suunnittelukehykset toimintakatteena olivat seuraavat:

  • Lapset, nuoret ja perheet -93 228 000 euroa
  • Aikuiset -187 422 000 euroa
  • Ikääntyneet -236 392 000 euroa
  • Erityis -ja sairaalapalvelut -306 112 000 euroa

Talousarvion valmistelutilanne suhteessa annettuun suunnittelukehykseen esitellään kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

Sari Rantanen, sari.rantanen@sata.fi

Terveys- ja sairaalapalveluiden lautakunta päättää

  • merkitä tiedoksi talousarvion 2026 valmistelutilanteen sekä
  • antaa aluehallitukselle lausuntonsa talousarviosta toimialaansa liittyen.

Päätös

Terveys-​ ja sairaalapalveluiden lautakunta päätti 

  • merkitä tiedoksi talousarvion 2026 valmistelutilanteen sekä antaa aluehallitukselle lausuntonsa talousarviosta toimialaansa liittyen: 

  • Lautakunta pitää erittäin tärkeänä omahoitaja- ja omalääkärimallin rakentamista Satakuntaan. 

  • Lautakunta katsoo, että sairaalageriatrien käyttöä tulee kokeilla säästöjen saamiseksi. Heille olisi käyttöä erityisesti yleislääketieteen osastoilla. 

  • Lautakunta toteaa, että on tärkeää korostaa sairaalapalveluiden tuottamista osana omaa toimintaa sekä selvittää, mitä palveluita Satakunnan hyvinvointialue voisi muille tuottaa ja tarjota. 

  • Lautakunta toivoo, että ensihoidon ja pelastustoiminnan synergiatoiminnan tarpeellisuutta tarkasteltaisiin edelleen. 

  • Tiedolla johtamista tulee edelleen kehittää kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Liikkuvista palveluista tarvitaan kustannusvaikuttavuustietoa jatkotoimenpiteisiin liittyvien päätöksien mahdollistamiseksi. 

  • Lautakunta katsoo, että toiminnan tehostamiseksi kannattaa pilotoida uusien toiminnanohjausjärjestelmien käyttöä sekä asiantuntijoiden hyödyntämistä erityisesti ikäihmisten kotiin vietävien palveluiden osalta. 

  • Lautakunta pitää tärkeänä, että vuoden 2026 talousarviossa varataan riittävät resurssit lautakuntien ja muiden luottamushenkilötoimielinten työskentelyyn, jotta laadukas demokraattinen prosessi voidaan turvata ja sitä voidaan edistää. 

Esteellisyys

Jäsenet Sanna Kotiranta ja Johanna Santanen ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyssä (hallintolain 28 § 1 mom 4 kohta) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Tämän asian käsittelyn aikana puheenjohtaja esitti pidettäväksi kokoustauon klo 14.19- 14.27.

Valmistelija

Jyrki Vatanen, jyrki.vatanen@sata.fi
Hannu-Pekka Neuvonen, hannu-pekka.neuvonen@sata.fi

Perustelut

Hyvinvontialueen hallintosäännön 11 §:n mukaan lautakuntien tehtävänä on osallistua vuosittaiseen talousarvioprosessiin lausumalla talousarviosta omaan toimialaansa liittyen. Aluehallitus on kokouksessaan 17.6.2025 § 234 hyväksynyt talousarvion laadintaohjeet, joiden pohjalta talousarviovalmistelu on edennyt syksyn aikana. Sote -toimialueiden suunnittelukehykset toimintakatteena olivat seuraavat:

  • Lapset, nuoret ja perheet -93 228 000 euroa
  • Aikuiset -187 422 000 euroa
  • Ikääntyneet -236 392 000 euroa
  • Erityis -ja sairaalapalvelut -306 112 000 euroa

Talousarvion valmistelutilanne suhteessa annettuun suunnittelukehykseen on esitelty perhe- ja sosiaalipalveluiden lautakunnan kokouksessa 13.10.2025.

Lautakunta käsittelee asiaa uudelleen menettelyvirheen takia.

Ehdotus

Esittelijä

Hanna-Leena Markki, hanna-leena.markki@sata.fi

Perhe- ja sosiaalipalveluiden lautakunta päättää

  • käsitellä asian "Talousarvio 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnitelma 2026-2028" uudelleen ja todeta käsittelyn kumoavan 13.10.2025 tehdyn päätöksen ( 11 §)
  • antaa aluehallitukselle lausuntonsa talousarviosta toimialaansa liittyen
  • tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

 

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalveluiden lautakunta päätti

  • merkitä tiedoksi talousarvion 2026 valmistelutilanteen, sekä 
  • lausua talousarviosta aluehallitukselle seuraavaa: 
    • Perusasia, josta ei saa tinkiä, on varhainen puuttuminen ja lähelle tulevat ja helposti saavutettavat ruohonjuuritason peruspalvelut kaikissa toiminnoissa. Näillä ehkäistään asiakkaiden joutumista kalliimpien hoitojen ja palvelujen piiriin. 
    • Palvelut on syytä toteuttaa kokonaistaloudellisesti järkevästi: asiakkaan etu ja hyvinvointi huomioiden. 
    • Hyväksi havaittuja käytäntöjä ei tule romuttaa säästöjen vuoksi. 
    • Huolehditaan lautakuntatyöskentelyn riittävistä toimintaedellytyksistä, jotta laadukas demokraattinen prosessi voidaan turvata. 
  • tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Esteellisyys

Jäsen Pauliina Aalto ilmoitti olevansa esteellinen asian käsittelyssä (hallintolain 28 § 1 mom 4 kohta) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Valmistelija

Jyrki Vatanen, jyrki.vatanen@sata.fi
Hannu-Pekka Neuvonen, hannu-pekka.neuvonen@sata.fi

Perustelut

Hyvinvointialueesta annetun lain 115 § mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Hyvinvointialueet ovat osa julkisen talouden suunnitelmaa ja valtion talousohjausta. Valtion rahoitus antaa raamit hyvinvointialueiden taloudelle ja toiminnalle. Valtion rahoitus on yleiskatteellista ja vuositasolla kiinteää.

Hyvinvointialueen strategiassa linjataan hyvinvointialueen toimintaa ja taloutta. Strategiassa asetetut tavoitteet tulisi konkretisoida talousarviossa sekä toiminta- ja taloussuunnitelmassa käytännön toimenpiteiksi, joilla toteutetaan Satakunnan hyvinvointialueen strategiaa.

Satakunnan hyvinvointialueen talousarviovalmistelu vuodelle 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnittelu vuosille 2026–2028 käynnistyi kesäkuussa aluehallituksen käsittelyllä ja valmistelu on edennyt laadintaohjeen aikataulun mukaisesti, jonka mukaisesti aluevaltuusto hyväksyy talousarvion sekä toiminta- ja taloussuunnitelman joulukuussa 2025.

Hyvinvointialueen talousarvion valmistelua vuodelle 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2026–2028 ohjataan laadintaohjeella. Aluehallitus hyväksyi kokouksessaan 17.6.2025 § 234 laadintaohjeet talousarvioon vuodelle 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2026–2028. Aluehallituksen päätöksessä myönnettiin hyvinvointialueen johtajalle valtuudet täydentää laadintaohjeita. Investointisuunnittelu toteutetaan erillisellä ohjeistuksella.

Talousarvion vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2026–2028 valmistelu on edennyt aluehallituksen hyväksymän laadintaohjeen aikataulun mukaisesti. Viranhaltijoiden talousarvioseminaari järjestettiin 15.10.2025. Seminaarissa käsiteltiin toimialueittain talousarvion valmistelutilanne talouden ja toiminnan osalta sekä käytiin tarvittava keskustelu jatkovalmistelusta. Aluehallituksen seminaarissa 29.10.2025 ja aluevaltuuston seminaarissa 5.11.2025 talousarvion valmistelutilannetta esiteltiin luottamushenkilöille.

Rahoituksen painelaskelma 2026–2028:

Rahoitus miljoonaa euroa 2026 2027 2028
Valtion rahoitus 1 085 1 114 1 131
Laskennallinen rahoitus* 1 016 1 043 1 073
Jälkikäteistarkastus 50 54 43
Siirtymätasaus 19 17 15
HVA indeksi 3,25% 2,63% 2,83%
Aluekohtainen palvelutarpeen kasvuarvio 0,32% 0,18% 0,17%

 

* Laskennallinen rahoitus sisältäen HVA indeksin mukaiset korotukset ja aluekohtaisen palvelutarpeen kasvuarvion.

Rahoituksen painelaskelma julkistettiin 22.9.2025 vuosille 2026–2028. Rahoituksen painelaskelmassa Satakunnan hyvinvointialueen rahoitus vuodelle 2026 on 1 085 milj. euroa, sisältäen jälkikäteistarkistusta 50 milj. euroa. Rahoitus kasvaa vuoteen 2025 nähden 13,6 milj. euroa (+1,3 %). Rahoitus vuodelle 2027 on 1 114 milj. euroa, joka sisältää jälkikäteistarkistusta 54 milj. euroa.

Laskennallisessa rahoituksessa vuodelle 2026 on huomioitu palvelutarpeen kasvu sekä hva-indeksi 22.9.2025 tiedon mukaisesti. Vuosien 2027 ja 2028 rahoitus perustuu myös 22.9.2025 julkaistuun painelaskelmaan ja ovat ennusteita ja niihin sisältyy epävarmuutta. Satakunnan hyvinvointialueen rahoitus kehittyy vuosina 2026–2028 alle valtakunnallisen keskiarvon.

 

Aluehallitus on kokouksessaan 17.6.2025 § 234 hyväksynyt alla olevat suunnitteluraamit (toimintakate) vuoden 2026 talousarviolle:

Lapset, nuoret ja perheet -93 228 000 euroa

Aikuiset -187 422 000 euroa

Ikääntyneet -236 392 000 euroa

Erityis -ja sairaalapalvelut -306 112 000 euroa

Pelastuslaitos -20 351 000 euroa

Konsernipalvelut -202 152 000 euroa

Hyvinvointialueen hallinto -8 316 000 euroa

Vertailukelpoinen valmistelutilanne suhteessa suunnitteluraameihin on esitetty alla.

 

  TA26 raami TAE26 Ero
Lapset, nuoret ja perheet -93 228 000     -93 228 000 0
Aikuiset -187 422 000 -188 153 001 -731 001
Ikääntyneet -236 392 000 -237 353 171 -961 171
Erityis- ja sairaalapalvelut -306 112 000 -306 111 660 340
Pelastuslaitos -20 351 000 -20 351 000 0
Konsernipalvelut -202 152 000 -204 889 770 -2 737 770
Hyvinvointialueen hallinto -8 316 000 -7 782 247 533 753
Rahoitustuotot ja -kulut -1 447 000 -937 000 510 000
Poistot ja arvonalentumiset -16 000 000 -16 909 300 -909 300

 

Taloussuunnitelma vuosille 2026–2028 tulisi laatia nykyisen lainsäädännön mukaan niin, että kumulatiiviset alijäämät v.  2023 ja 2024 on katettu vuonna 2026. Valmistelussa on asetus, jolla hyvinvointialueet saisivat hakumenettelyllä määräaikaisen pidennyksen (1 tai 2 vuotta) alijäämien kattamiseen tiettyjen ehtojen täyttyessä. Tämän hetken tiedon mukaan Satakunnan hyvinvointialue täyttäisi vaaditut hakuehdot ja tulee hakemaan 2 vuotta lisäaikaa alijäämien kattamiseen. Taloussuunnitelmassa vuosille 2026–2028 on huomioitu 2 vuoden lisäaika alijäämien kattamiseen.

Ryhmäraha

Vuonna 2025 puolueille maksettava ryhmäraha on ollut 5 000 euroa aluevaltuutettua kohden ja 2025 talousarviossa siihen on varattu 345 000 euroa. Hyvinvointialueiden rahoitusta on leikattu vuodelle 2026, ja myös demokratiarahoitukseen on kohdistettu valtion toimesta vähennyksiä. Sen johdosta vuoden 2026 talousarviovalmistelussa ryhmärahaan varattua määrärahaa on vähennetty 200 000 euroa, mikä tarkoittaa, että valtuutettua kohden ryhmärahaan on varattu talousarvioluonnoksessa noin 2 100 euroa. Hyvinvointialueen valtionrahoitus on yleiskatteista, eikä valtionrahoituksessa oteta kantaa ryhmärahan suuruuteen. Vuonna 2026 maksettavasta ryhmärahasta tulee tehdä aluehallituksen päätös (euroa/aluevaltuutettu), jonka mukaisesti tehdään määrärahavaraus lopulliseen talousarvioehdotukseen.

Lopullinen talousarvioehdotus tuodaan aluehallituksen käsittelyyn 25.11.2025.

Ehdotus

Esittelijä

Tero Mäkiranta, hyvinvointialuejohtaja, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi talousarvion valmistelutilanteen
  • ryhmärahan määrästä (euroa/aluevaltuutettu) vuodelle 2026.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Äänestyksen perusteella ryhmärahan määräksi tuli v.2026-2027 4500 euroa/valtuutettu ja v.2028 4000 euroa/valtuutettu.

Kokouskäsittely

Asian esittelijä, hyvinvointialuejohtaja Tero Mäkiranta lisäsi ehdotukseensa seuraavat päätösponnet: 

  • merkitä tiedoksi lautakuntien antamat lausunnot
  • antaa ohjeet talousarvion jatkovalmistelulle.

Puheenjohtaja totesi näin muutetun päätösehdotuksen olevan käsittelyn pohjana.

 

Keskustelun kuluessa aluehallituksen jäsen Anne Holmlund ehdotti Juha Korkeaojan, Eija Salmen, Harri Lehtosen kannattamana, että vuosille 2026 ja 2027 ryhmärahan määrä on 4500 euroa/valtuutettu, mikä on -10 % nykyiseen tasoon verrattuna ja vuonna 2028 4000 euroa/valtuutettu, mikä on -20 % vähemmän nykyiseen tasoon verrattuna.

Keskustelun kuluessa aluehallituksen jäsen Niina Immonen ehdotti Oskari Siitarin kannattamana, että ryhmäraha on 2100 euroa/valtuutettu.

Koska kokouksen kuluessa oli tehty 2 kannatettua muutosehdotusta,​ joita ei voitu yksimielisesti hyväksyä,​ asiasta oli äänestettävä.

Puheenjohtaja totesi,​ että suoritetaan äänestys:

JAA Anne Holmlundin ehdotus

EI Niina Immosen ehdotus

JAA 11 ääntä (Jari Lepistö, Atte Hölttä, Asko Aro-Heinilä, Eija Salmi, Harri Lehtonen, Sinikka Alenius, Juha Joutsenlahti, Heidi Viljanen, Juha Korkeaoja, Helena Ollila, Anne Holmlund)

EI 2 ääntä (Oskari Siitari, Niina Immonen)

Äänestyksen perusteella ryhmärahan määräksi tuli  Anne Holmlundin ehdotus.

Valmistelija

Jyrki Vatanen, jyrki.vatanen@sata.fi

Perustelut

Aluehallitus käsitteli kokouksessaan 11.11.2025 vuoden 2026 talousarviota ja vuosien 2026–2028 toiminta -ja taloussuunnitelmaa. Ennen talousarviopykälän käsittelyä aluehallitus päätti kokouksessa toimista, joilla oli vaikutusta vuoden 2026 talousarvion valmisteluun. Pelastustoimen ja ensihoidon palvelutasopäätös sekä omaishoidon tuki hyväksyttiin aluehallituksen kokouksessa niin ettei tehdyillä päätöksillä ollut taloudellista vaikutusta käsittelyn pohjana olleeseen talousarvioluonnokseen 2026. Vaikuttamistoimielinten talousarviomäärärahavarausta tarkistettiin vaikuttamistoimielinten esitysten mukaiseksi ja ryhmärahaksi aluehallitus päätti 4 500 euroa / valtuutettu. Edellä mainituilla muutoksilla toimintakulut kasvoivat n. 0,2 miljoonaa euroa vuoden 2026 talousarviossa.

Muutosten jälkeen vuoden 2026 talousarvio on ylijäämäinen + 8,7 miljoonaa euroa sekä taloussuunnitelma vuosille 2026 - 2028 on suunniteltu niin, että kumulatiiviset alijäämät 96,5 miljoonaa euroa on katettu vuoden 2028 loppuun mennessä. Taloussuunnitelma vuosille 2026–2028 tulisi laatia nykyisen lainsäädännön mukaan niin, että kumulatiiviset alijäämät v.  2023 ja 2024 on katettu vuonna 2026. Valmistelussa on asetus, jolla hyvinvointialueet saisivat hakumenettelyllä määräaikaisen pidennyksen (1 tai 2 vuotta) alijäämien kattamiseen tiettyjen ehtojen täyttyessä. Tämän hetken tiedon mukaan Satakunnan hyvinvointialue täyttäisi vaaditut hakuehdot ja tulee hakemaan 2 vuotta lisäaikaa alijäämien kattamiseen.

Satakunnan hyvinvointialueen vuoden 2026 investointisuunnitelma sisältää vuonna 2026 alkavia ICT, rakennus ja laiteinvestointeja, joiden aloittaminen vaatii valtioneuvoston mahdollisesti myöntämän poikkeuksellisen lainanottovaltuuden ja poikkeuksellisen lainanottovaltuuden myöntämisen ehtojen täyttämisen. Satakunnan hyvinvointialueen vuoden 2026 investointisuunnitelma on ehdollinen vuonna 2026 alkavien investointien osalta mahdollisesti myönnettävälle lainanottovaltuudelle sekä myönnetyn lainanottovaltuuden ehtojen täyttämiselle.

Ehdotus

Esittelijä

Tero Mäkiranta, hyvinvointialuejohtaja, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää
    • hyväksyä talousarvion vuodelle 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2026 – 2028 oheisen liitteen mukaisena
    • antaa hyvinvointialueen johtajalle valtuudet tehdä talousarvioon ja toiminta -ja taloussuunnitelmaan teknisluonteisia korjauksia sekä hyväksyä hyvinvointialueen toimialueiden käyttösuunnitelmat
    • antaa aluehallitukselle valtuudet ottaa tarvittavat talousarvioon sisältyvät talousarviolainat vuonna 2026
  • tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Ennen tämän asian päätöksentekoa puheenjohtaja esitti pidettäväksi kokoustauon klo 12.30-13.15.

 

Keskustelun kuluessa aluehallituksen jäsen Niina immonen ehdotti seuraavia muutoksia talousarvioon:

Ikääntyneiden palvelut

Yleislääketieteen paikkojen vähennystä ei toteuteta 600 000e 

Pelastus

Synergia Kankaanpää ja Rauma, ei toteuteta 325 000e 

Meri-Porin synergiayksikköä ei lopeteta 228 000e

Erityis- ja sairaalapalvelut:

Rauman Combilanssin toiminnan muutosta ei toteuteta 186 000e

Synergia Kankaanpää, ei toteuteta 316 000e

Hallinto

Ryhmärahat 2100€/valtuutettu= 144 900e (nyt talousarviossa 310 500e, kun 4500e/valtuutettu)  säästö 165 600 euroa.

Koska ehdotus ei saanut kannatusta,​ se raukesi.

 

Valmistelija

  • Jyrki Vatanen, jyrki.vatanen@sata.fi

Perustelut

Asian esittelytekstit aluehallituksen kokouksissa 17.6.2025 § 234, 11.11.2025 § 358 sekä 25.11.2025 § 370, turvallisuuden ja varautumisen lautakunnan kokouksessa 14.10.2025 § 23, väestökehityksen ja ikääntyneiden palveluiden lautakunnan kokouksessa 16.10.2025 § 13, terveys- ja sairaalapalveluiden lautakunnan kokouksessa 20.10.2025 § 10, perhe- ja sosiaalipalveluiden lautakunnan kokouksessa 3.11.2025 § 17.

 

Päätösehdotus

Aluevaltuusto päättää

  • hyväksyä talousarvion vuodelle 2026 sekä toiminta-​ ja taloussuunnitelman vuosille 2026 – 2028 oheisen liitteen mukaisena
  • antaa hyvinvointialueen johtajalle valtuudet tehdä talousarvioon ja toiminta -​ja taloussuunnitelmaan teknisluonteisia korjauksia sekä hyväksyä hyvinvointialueen toimialueiden käyttösuunnitelmat
  • antaa aluehallitukselle valtuudet ottaa tarvittavat talousarvioon sisältyvät talousarviolainat vuonna 2026.