Perustelut
Lain pelastustoimen järjestämisestä (2021/613, 3 §) mukaan hyvinvointialueen pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia, alueellisia ja paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia ja muita uhkia. Edelleen lain mukaan pelastustoimen palvelut on suunniteltava ja toteutettava siten, että ne voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla ja että onnettomuus- ja vaaratilanteissa tarvittavat toimenpiteet voidaan suorittaa viivytyksettä ja tehokkaasti. Samassa laissa (6 §) määritellään, mitä palvelutasopäätöstä tehtäessä on otettava huomioon. Päätökseen tulee myös sisältyä suunnitelma palvelutason kehittämisestä. Päätöksen tulee olla voimassa määräajan.
Lain pelastustoimen järjestämisestä (2021/613, 6 §) mukaan aluevaltuusto päättää pelastustoimen palvelutasosta.
Satakunnan hyvinvointialueen nykyinen pelastustoimen palvelutasopäätös on voimassa vuoden 2025 loppuun. Pelastuslaitos on keväällä 2025 käynnistänyt uuden palvelutasoesityksen valmistelun siitä annettujen normien mukaan ja kuullut mm. henkilöstöä valmistelun kuluessa. Aluehallintoviraston tulee ennen palvelutasopäätöksen tekemistä antaa lausunto palvelutasopäätöksen luonnoksesta. Aluehallintovirasto on antanut luonnoksesta kirjallisen lausunnon sekä aluehallintovirastojen yhdessä laatimaan arviointikriteeristöön perustuvan arvion. Pelastuslaitos on palvelutasoesityksen viimeistelyvaiheessa ottanut huomioon aluehallintovirastolta saamansa lausunnon.
Luonnos palvelutasopäätökseksi on tehty sitä koskevien normien ja käytäntöjen mukaan. Perustana ovat olleet tehdyt toimintaympäristö- ja riskianalyysit, joiden keskeinen tuotos kulminoituu niin sanottuun riskiruutuaineistoon. Riskiruutu on 1 km * 1 km maantieteellinen ruutu, jonka riskiluokan (I, II, III tai IV) ruudun ominaisuudet määräävät. Nykykäytännön mukaan esimerkiksi pelastustoiminnan toimintavalmiutta ei enää määritellä toimipisteen eli esimerkiksi paloaseman tarkkuudella vaan määritellään toimintavalmiustavoitteet riskiluokkakohtaisesti eli kunkin riskiluokan kaikissa ruuduissa yhteensä, keskimääräisesti, tmv.. Toimintavalmiuden toteutumista seurataan kuitenkin riskiruutukohtaisesti, tehdään tarvittavia johtopäätöksiä ja ryhdytään mahdollisesti tarvittaviin toimiin.
Pelastustoimen riskianalyysi on dynaaminen ja jatkuva prosessi. Pelastustoimen palvelutason tulee muuttua riskiympäristön muutoksia vastaavaksi. Pelastustoimen palvelut tulee tuottaa läheisyysperiaatteella alueen eri osissa.
Pelastustoimen palvelutasopäätös on huomattavan laaja kokonaisuus pitäen sisällään onnettomuuksien ehkäisyn, varautumisen ja eri toimijoiden yhteistyön.
Pelastustoimen palvelutasoesitys ja myöhempi päätös pitää sisällään salassa pidettävää tietoa (JulkL 621/1999 24.1 §:n 7 ja 8 k). Salassa pidettävät kohdat on merkitty asiakirjaan. Nämä esitetään päätöksentekijöille tarvittaessa.
Esitettävä palvelutaso on pelastustoimen normien mukainen, siinä on otettu huomioon Aluehallintoviraston lausunto ja hyvinvointialueen taloudelliset realiteetit.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.