Terveys- ja sairaalapalvelujen lautakunta, kokous 19.9.2025

§ 5 Vastine valtuustoaloitteeseen koskien sosiaalityön sijaisuuksien kelpoisuusvaatimusten löyhentämisen haittavaikutusten minimoimista ja osaavan henkilöstön saatavuuden turvaamista, Vihreiden aluevaltuustoryhmä

SATAHADno-2025-5000

Valmistelija

  • Krista Virtanen-Olejniczak, krista.virtanen@sata.fi

Perustelut

Satakunnan vihreä aluevaltuustoryhmä on tehnyt valtuustoaloitteen 5.5.2025 koskien sosiaalityön sijaisuuksien kelpoisuusvaatimusten löyhentämisen haittavaikutusten minimoimista ja osaavan henkilöstön saatavuuden turvaamista. Valtuustoaloitteessa kerrotaan huoli Petteri Orpon hallituksen esittämästä ja eduskunnan 20.11.2024 hyväksymästä muutoksesta liittyen sosiaalihuollon ammattihenkilöstöstä annetun lain 12. ja 16. pykäliin. Muutoksen tarkoituksena on turvata sosiaalihuollon henkilöstön ja palveluiden saatavuutta madaltamalla sosiaalityöntekijöiden sijaisuuksiin vaadittavia kelpoisuuksia.

Valtuustoaloitteessa todetaan, että kelpoisuusvaatimusten löyhentäminen voi vaarantaa sekä asiakasturvallisuuden että asiakkaiden oikeusturvan ja epäpätevien sijaisten käytön yleistyminen voi johtaa virheisiin, jotka ovat inhimillisesti ja taloudellisesti erittäin kalliita ja erityisesti lastensuojelun tapauksissa jopa hengenvaarallisia.

Valtuustoaloitteessa esitetään neljä toimenpidettä, jotka tulee Satakunnan hyvinvointialueella käynnistää, jotta sosiaalihuollon palvelut säilyvät laadukkaina ja asiakkaiden oikeusturva toteutuu. Samalla varmistetaan että alue pysyy houkuttelevana ja vastuullisena työnantajana myös tulevaisuudessa.

Neljä toimenpidettä ovat:

1.     Satakunnan hyvinvointialueen tulee pidättäytyä käyttämällä muita kuin sosiaalityön tutkintoa suorittavia opiskelijoita tilapäisinä sosiaalityöntekijöiden sijaisina.

2.     Rekrytointia ja sitouttamista tulee tehostaa.

3.     Tehtäväjakoa tulee kehittää 

4.     Laadun varmistamiseen tulee panostaa.

 

Vastine valtuustoaloitteeseen

Satakunnan hyvinvointialueella on kiinnitetty huomiota sosiaalihuollon ammattihenkilöstöstä annetun lain muutokseen. Asiasta on keskusteltu esimerkiksi sosiaalityön professioryhmässä, jossa on edustus jokaiselta toimialueelta. Valtakunnallisella tasolla asiasta on keskusteltu myös sosiaalityön professiojohtajien verkostossa, jossa mukana on myös Satakunnan hyvinvointialueen edustaja. Näissä keskusteluissa on samoin tunnistettu myös tämän muutoksen tuomat mahdolliset riskit. Vaikka tämän muutoksen tavoitteena on henkilöstöpulan helpottaminen ja palveluiden saatavuuden parantaminen, tuo se haastetta käytännössä sosiaalityön palveluiden järjestämiseen. Mikäli päädytään palkkaamaan ei laillistettu sosiaalityöntekijä, vaatii se samanaikaisesti esihenkilötyön vahvaa resurssointia, ei pätevän sosiaalityöntekijän työtehtävien ohjaamiseen ja valvontaan. Tämä osaltaan jo ohjaa alueita siihen, että ei laillistettua sosiaalityöntekijää, ei voida palkata kovin akuutteihin ja vaativiin sosiaalihuollon palveluihin, joissa painottuu erityisosaaminen ja vahva lakisääteinen työ, ellei samanaikaisesti vahvisteta tuon palvelualueen esihenkilöresurssia.

Satakunnan hyvinvointialueella ei ole linjattu, etteikö sinne voitaisi rekrytoida tilapäiseksi sosiaalityöntekijän sijaiseksi muita kuin sosiaalityön tutkintoa suorittavia, mutta hyvinvointialueella on tiedostettu että tällöin tulee huomioida lisäksi että epäpätevänä työntekijä ei voi käyttää sosiaalityöntekijän ammattinimikettä. Oikeasta ja kuvaavasta ammattinimikkeestä on keskusteltu, mutta siitä ei ole vielä päätetty tai ohjeistettu. Tämä selvitystyö on vielä kesken, sillä lisäohjeistusta odotetaan myös valtakunnan tasolta (Valvira) oikeasta ammattinimikkeestä. Myös muilla hyvinvointialueilla tilanne on samankaltainen ammattinimike asian osalta. Asia on tärkeä, sillä se liittyy myös lakisääteisten palvelujen myöntämiseen ja valituskelpoisen päätöksen tekoon.

Satakunnan hyvinvointialueella henkilöstön rekrytointiin on panostettu. Sosiaalihuollossa on selvitetty sosiaalityöntekijöiden veto- ja pitovoimatekijöitä ja selvityksen mukaisia toimia on vahvistettu. Tämä on tuottanut jo tulosta, sillä tällä hetkellä esimerkiksi lastensuojelussa virat on täytetty ja siellä työskentelee päteviä sosiaalityöntekijöitä.

Tehtäväjakoa on kehitetty ja työnjakoa vahvistettu, vaikkakin tämä muutostyö on osittain vielä kesken. Sosiaalihuollon sisäistä integraatiotyötä on vahvistettu ja siitä on raportoitu johtoa säännöllisesti. Kuluvana vuonna on järjestetty ja järjestetään yhteisiä työpajoja esimerkiksi terveyssosiaalityön, sosiaali- ja kriisipäivystyksen sekä gerontologisen sosiaalityön osalta.

Sosiaalihuollon palveluissa on tärkeää panostaa laadun varmistamiseen ja sen tulisikin olla sisäänrakennettu osa toimintakulttuuria. Tämä työ on jatkuvaa ja koskettaa jokaista palveluporrasta ja toimialuetta. Satakunnan hyvinvointialueen sosiaalihuolto tuottaa jo valtakunnallisia tietoja mm. hakemusten lakisääteisistä käsittelyajoista ja asiakkaiden määristä ja tarvittavia korjaavia toimenpiteitä on jo tehty käytännön tasolla laadun parantamiseksi. Sosiaalihuollossa on otettu käyttöön uusi asiakastietojärjestelmä, jonka koulutus on osittain vielä kesken. Asiakastietojärjestelmästä on saatavissa tilastoja tietojohtamisen tueksi, mutta myös tämä työ on osittain kesken. Kaikilla toimialueilla ei vielä ole määritelty asiakastietojärjestelmästä otettavaa ja seurattavaa dataa.

Satakunnan hyvinvointialueen sosiaalihuollon tavoitteet ovat tämän valtuustoaloitteen mukaisia ja asia koetaan ja on tunnistettu keskeiseksi ja tärkeäksi.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Sari Rantanen, sari.rantanen@sata.fi

Terveys- ja sairaalapalveluiden lautakunta päättää

  • merkitä vastineen valtuustoaloitteeseen tiedoksi sekä esittää aluehallitukselle, että aluehallitus lähettää vastineen edelleen aluevaltuuston käsiteltäväksi.

Tiedoksi

Aluehallitus