Aluehallitus, kokous 16.9.2025

§ 282 Vastineet oikaisuvaatimuksiin koskien Liikkumisen tuen omavastuuosuuden yhtenäistämistä Satakunnan hyvinvointialueen alueella Seutu+ taulukon ja maksujärjestelmän mukaiseksi

SATAHADno-2025-5294

Valmistelija

  • Vesa Kiiski, vesa.kiiski@sata.fi
  • Aleksi Vehmasaho, aleksi.vehmasaho@sata.fi

Perustelut

Lain hyvinvointialueesta 139 §:n mukaisesti aluehallituksen ja lautakunnan sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa vaatia siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus on käsiteltävä kiireellisenä. Oikaisuvaatimus tehdään aluehallituksen ja lautakunnan sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. 

Aluehallituksen päätöksestä "20.5.2025 § 184 Liikkumisen tuen omavastuuosuuden yhtenäistäminen Satakunnan hyvinvointialueen alueella Seutu+ -taulukon ja maksujärjestelmän mukaiseksi" on tehty kaksi oikaisuvaatimusta. 

Liitteenä Satakunnan näkövammaiset ry:n sekä muun valittajan oikaisuvaatimukset liitteineen.

 

Vastine Satakunnan näkövammaiset ry:n oikaisuvaatimukseen

Satakunnan hyvinvointialueen aluehallitus on tehnyt päätöksen (20.5.2025 § 184), jolla määritettiin liikkumisen tuen asiakkailta perittävän asiakasomavastuuosuuden määräytyvän jatkossa Seutu+ -järjestelmän mukaisesti. Muutoksella pyrittiin saattamaan paremmin yhteensopivaksi vammaispalvelulain soveltamisen kanssa, sillä aiemmin käytössä ollut Matkahuollon taulukko omavastuuosuuksien määrittelyssä ei ollut käytössä julkisen liikenteen taksana missään päin Satakuntaa.

Satakunnan näkövammaiset ry on tehnyt yllä mainitusta aluehallituksen päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jossa se vaatii päätöksen palauttamista uudelleen käsiteltäväksi. Vaatimuksen mukaisesti kuljetuspalveluiden omavastuuhinnoittelua olisi muutettava vastaamaan alueen paikkakunnilla toimivan joukkoliikenteen hinnoittelua vastaavaksi.

Seutu+ on seudullisen linja-autoliikenteen lipputuote Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella. Seutu+:n kertalipun hinta määräytyy matkan pituuden perusteella liitteenä olevan taulukon mukaisesti.

Satakunnan hyvinvointialue katsoo, että Seutu+ :n mukaisesti määräytyvä omavastuuosuus täyttää lähtökohtaisesti asiakasmaksulain ja yhdenvertaisuuslain vaatimukset. Vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalveluita voidaan toteuttaa toiminnallisiin lähikuntiin sekä oman elämän kannalta merkittävien kuntien välillä. Näin ollen on tarkoituksenmukaista määrittää kuljetuspalveluiden omavastuuosuus myös näitä matkoja silmällä pitäen. Hyvinvointialueen valitulla ratkaisulla pyritään edistämään yhdenvertaisuutta ottaen erityisesti huomioon se, että osa matkoista tapahtuu yksittäisen kunnan rajojen sisäpuolella ja osa rajojen ulkopuolella. Jos oikaisuvaatimuksessa esitetty vaade toteutuisi, niin esimerkiksi raumalainen asiakas, jonka oman elämän kannalta merkittävä kunta olisi Pori, joutuisi maksamaan ensin matkasta Raumalla käytössä olevan Gyytin lipun mukaan, sen jälkeen Eurajoella Seutu+:n ja vielä Porissa Waltin mukaan.

 Lisäksi kunnan sisällä tapahtuvista matkoista valtaosa on sen pituisia, etteivät niiden pituuden perusteella määräytyvät omavastuuosuudet juurikaan ylitä paikallisen julkisen joukkoliikenteen kertalipun hintaa. (Raumalla harvoin yli 6 km, jolloin taksa 3,20 €; Porissa harvoin yli 9 km, jolloin taksa 3,40 €). Oikaisuvaatimuksessa on Porin osalta käytetty harhaanjohtavaa 20 km yhdensuuntaista matkaa, mikä ei vastaa todellista keskimääräistä kuljetuspalveluilla toteutetun matkan pituutta Porin alueella. Porissa esimerkiksi toukokuussa 2025 keskimääräinen reitin pituus oli 6,7 kilometriä. Näin tekemällä on saatu myös omavastuu näyttämään merkittävästi suuremmalta, kuin paikallinen julkisen liikenteen taksa.

Lisäksi hyvinvointialue viittaa Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisuun 7.10.2003 T 2390, jonka mukaisesti, vaikka vaikeavammaiselle järjestetyt kuljetuspalvelut ja niiden maksujärjestelmä eivät vastanneet julkisen liikenteen sarja- ym. alennuslippujärjestelmää, ei kunnanvaltuusto ollut velvollinen vahvistamaan kuljetuspalvelumaksuja näiden mukaan. Oikaisuvaatimuksessa mainitut Porin city-linja ja muut paikalliset alennukset kuuluvat hyvinvointialueen mielestä paikallisen julkisen joukkoliikenteen järjestämiseen, jota kunta järjestää oman itsehallintonsa rajoissa. Tällaiset joukkoliikenteen käyttöasteen kasvattamiseen liittyvät päätökset eivät itsessään sido hyvinvointialuetta, jolla niin ikään on itsehallinto hyvinvointialuelain 2 §:n mukaisesti.

Hyvinvointialue katsoo lisäksi, että valittu toteutusmuoto toteuttaa parhaiten hallinnon yleisiä oikeusperiaatteita erityisesti objektiviteetti- sekä suhteellisuusperiaatetta.

Objektiviteettiperiaatteen mukaisesti hallintotoiminta ei saa perustua epäasiallisiin tai hallinnolle muuten vieraisiin perusteisiin. Hyvinvointialue katsoo, että valittavalla omavastuuosuuden määräytymistavalla tulisi toteuttaa myös vammaisten henkilöiden yhdenvertaista kohtelua suhteessa toisiinsa. Täten omavastuun sitominen siihen, missä kunnassa kuljetuspalveluiden käyttäjä sattuu asumaan muodostaen toisille perusteetonta etua muilla paikkakunnilla asuviin, on mielestämme tämän periaatteen vastaista.

Suhteellisuusperiaatteen mukaisesti viranomaisen toimien on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Periaate sisältää myös kohtuusperiaatteen. Hyvinvointialue katsoo, että ottaen erityisesti huomioon tarjolla oleva tietojärjestelmälogistiikka, on käytännössä mahdotonta laatia sellainen omavastuun määräytymismuoto, joka kohtelisi kaikkia yhdenvertaisesti synnyttämättä kenellekään perusteetonta etua. Tämä huomioiden hyvinvointialue on päätynyt ratkaisuun, joka mahdollisimman tehokkaasti huomioi tehtyjen matkojen vaihtelevuuden sekä palvelun käyttäjien välisen yhdenvertaisuuden ollen hyvinvointialueen mielestä myös YK vammaissopimuksen mukainen ottaen erityisesti huomioon samaisen sopimuksen 19 artikla vammaisen henkilön oikeus valita asuinpaikkansa. Yksinkertaisella ja täten ennustettavalla omavastuun määräytymisperusteella edistetään myös hallintotoiminnan luottamuksensuojaa.

Tiivistäen, hyvinvointialueen päättämä omavastuun määräytymistapa vastaa julkisen liikenteen maksua varsinkin matkustettaessa toiminnalliseen lähikuntaan tai oman elämän kannalta merkittävään kuntaan. Rauman ja Porin sisäisissä matkoissa taasen maksu vastaa matkan lyhyydestä johtuen paikallisliikenteen kertalipun hintaa.

 

Vastine valittajan oikaisuvaatimukseen

Satakunnan hyvinvointialueen aluehallitus on tehnyt päätöksen 20.5.2025 § 184, jolla määritettiin liikkumisen tuen asiakkailta perittävän asiakasomavastuuosuuden määräytyvän jatkossa Seutu+ -järjestelmän mukaisesti. Muutoksella pyrittiin saattamaan paremmin yhteensopivaksi vammaispalvelulain soveltamisen kanssa, sillä aiemmin käytössä ollut Matkahuollon taulukko omavastuuosuuksien määrittelyssä ei ollut käytössä julkisen liikenteen taksana missään päin Satakuntaa.

Valittaja on tehnyt aluehallituksen päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jossa hän vaatii päätöstä muutettavaksi niin, että kuljetuspalveluun oikeutetulta peritään enintään sellainen maksu, jonka ”terve, järkevästi joukkoliikennettä käyttävä, henkilö maksaisi”.

Oikaisuvaatimuksessaan valittaja myös viittaa samasta päätöksestään aikaisemmin tekemäänsä oikaisuvaatimukseen. Tämä hänen aikaisemmin oikaisuvaatimukseksi nimeämänsä viesti on kuitenkin lähetetty hyvinvointialueen kirjaamoon ennen kuin oikaisuvaatimuksen alainen päätös on annettu tiedoksi. Oikaisuvaatimus on täten lähetetty ”ennakkoon”. Koska oikaisuvaatimus on muutoksenhakua tehtyyn päätökseen, on oikaisuvaatimuksen ehdoton edellytys, että oikaisuvaatimuksen teon hetkellä on ylipäätään olemassa päätös, johon hakea muutosta. Näin ollen alkuperäinen viesti ei ole laskettavissa oikaisuvaatimukseksi, mutta jälkimmäinen kyllä, ja se on myös saapunut määräajassa.

Asiakasmaksulain 7 f §:n mukaisesti hyvinvointialue voi periä asiakkaalta vammaispalvelulain 28 §:ssä tarkoitetusta liikkumisen tuesta enintään julkisen liikenteen maksua vastaavan maksun tai muun siihen verrattavan kohtuullisen maksun silloin, kun liikkumisen tuki järjestetään vammaispalvelulain 29 § 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna kuljetuspalveluna. Koska valittu kuljetuspalvelun omavastuutta määrittävä taulukko on yleisessä käytössä julkisen liikenteen maksuna Satakunnan alueella, voidaan sen täyttävän oikaisuvaatimuksessa omavastuulle asetetut vaatimukset. Oikaisuvaatimus tulee siis täten hylätä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Tero Mäkiranta, hyvinvointialuejohtaja, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • hylätä oikaisuvaatimukset perusteettomana.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimusten tekijät

Liitteet

Oheismateriaali