§ 29 25-017 / DIGITAALINEN RATKAISU ASIAKASOHJAUKSEEN

Lataa 

SATAHADno-2025-4172

Päätöspäivämäärä

11.4.2025

Päätöksen tekijä

ICT- ja digijohtaja

Päätöksen peruste

Hyvinvointialueen hankinta- ja sopimusohjeen mukaan viranhaltijoiden päätösvalta hankintasuunnitelman ulkopuolisissa hankinnoissa ovat seuraavat:

 

Vastuualuejohtaja voi päättää omaa vastuualuettaan koskevista hankinnoista seuraavasti: EU-kynnysarvon alittavat hankinnat, pois lukien rakennusurakat ja sosiaali- ja terveyspalvelut

Kuvaus

IT-kehittämispäällikkö Katri Tunttunen ja projektipäällikkö Jenni Santavirta esittävät:

 

Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankkeessa on tarkoitus hankkia digitaalinen ratkaisu asiakasohjaukseen.

 

Hankinta toteutetaan osana Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankkeen (VN/27147/2022) pilarin 4 investoinnin 4 toimeenpanoa. Hanketta rahoittaa Euroopan unioni. Hankinta on saanut STM:n hyväksynnän. Hankinnan toteutuksesta vastaa Satakunnan hyvinvointialue siten, että rahoitus osoitetaan valtionavustuksesta.  

 

Hankinnan kohteena on digitaalisen ratkaisun käyttöönotto ja pilotointi, jolla ohjataan Sata-alueen verkkosivuja hyödyntäviä kansalaisia valittuihin asiointikanaviin.

 

Hankinta sisältää käyttöönoton ja pilotoinnin marraskuuhun 2025 asti. Lisäksi hankintaan sisältyy optiona käytön jatkaminen enintään 2027 vuoden loppuun. Optiokauden rahoitus ei tule hankkeelta ja mikäli optio otetaan käyttöön, siitä tehdään erillinen päätös.

 

Hankinnan kohde ja sitä koskevat vaatimukset on kuvattu seuraavissa liitteissä:

 

- Hankinnan kuvaus (Liite 1)

- Henkilötietojen käsittelyn ehdot (Liite 2A)

- Liite 2B Sataha Julkrin mukainen Liite_Tietoturvavaatimukset_V2

- Liite 2C DPIA Tietosuojan vaikutustenarviointi TYÖKALU v1

- Sopimusluonnos (Liite 3)

- Palvelutasovaatimukset ja seuranta (Liite 3.1)

- JIT 2025 -ehdot (liite 4)

- RRP Tosiasiallisten omistajien ja edunsaajien sekä alihankkijoiden ilmoittaminen

 

 

Tietosuojavaikutusten arviointi (DPIA) tulee olla hyväksyttynä ennen käyttöönottoa.

 

Kyseessä on hankintalain kansallisen kynnysarvon alittava pienhankinta. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely. Tarjouspyyntö lähetettiin 3.3.2025 kolmelle toimijalla, jotka oli valittu markkinakartoituksen perusteella.

Tarjouspyynnössä tarjousten toimittamiselle asetettiin määräajaksi 13.3.2025 klo 12:00.

 

Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

- Front AI Oy (2990106-4)

 

Kelpoisuustarkistuksessa todettiin, että tarjous täytti tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja oli tarjouspyynnön mukainen.

 

Palveluntuottajan tulee myös ilmoittaa tosiasialliset omistajat, edunsaajat sekä alihankkijat liitteenä olevan lomakkeen mukaisesti. Mikäli edellä mainituissa tapahtuu muutoksia 31.12.2025 mennessä, tulee niistä ilmoittaa viipymättä palvelun tilaajalle. 

 

 

Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.

 

Tarjousten vertailu

Koska tarjouksia saatiin vain yksi, ei varsinaista tarjousvertailua laadittu. Saatu tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja arviointiryhmä arvioi sen laadullisilta ominaisuuksilta hyvin tilaajan tarpeita vastaavaksi ja hintatasoltaan kohtuulliseksi

 

Tarjouksen hinta (sisältäen käyttöönoton ja pilotoinnin) on:

- digitaalisen ratkaisun kustannukset / käyttöönotto 0 €

- palvelun kuukausihinta 1200 € / kk.)

 

Mikäli optio otetaan käyttöön, sen arvo on enintään 30 000 €, riippuen optiokauden kestosta. 

 

Esitetään, että Digitaalinen ratkaisu asiakasohjaukseen (25-017) hankitaan Front AI Oy:ltä edellä esitetysti ja saadun tarjouksen mukaisesti enintään kokonaishintaan 9 600 euroa (alv 0 %). Mahdollisesta option käyttöönotosta tehdään erillinen päätös.

 

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

Seuraavat tiedot tulee olla merkittynä laskulle tätä hankintaa koskien: 

 

Viite: T-1810004

Projektinumero: 960102030_00004

Projektin nimi: Kestävän kasvun Satakunta 2, investointi 4.4

Päätös

Päätän, että Digitaalinen ratkaisu asiakasohjaukseen (25-017) hankitaan Front AI Oy:ltä edellä esitetysti ja saadun tarjouksen mukaisesti.

 

 

 

 

 

Allekirjoitus

Jani Lavonen
ict- ja digijohtaja
 

Organisaatiotieto

Strategia ja järjestäminen