Aluehallitus, kokous 21.1.2025

§ 7 Pelastuslaitoksen valvonta- ja tarkastusmaksut 2025

SATAHADno-2025-241

Valmistelija

  • Pekka Tähtinen, pekka.tahtinen@sata.fi

Perustelut

Pelastuslain (379/2011) 96 § mukaan pelastuslaitos voi periä maksun

1) pelastuslain 79 §:ssä tarkoitetun valvontasuunnitelman mukaisen palotarkastuksen tai muun valvontatoimenpiteen suorittamisesta;

2) tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta;

3) tehtävästä, joka on muussa laissa erikseen säädetty maksulliseksi.

Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) 131 § nojalla voidaan vaarallisten kemikaalien, palavien kaasujen, räjähteiden ja öljylämmityslaitosten tarkastuksista päätöksistä ja muista virkatoimista periä maksu.

Kyseiset suoritteet pohjautuvat: Pelastuslakiin (2011/379), valtioneuvoston asetukseen vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin valvonnasta 685/2015, valtioneuvoston asetukseen vaarallisten kemikaalien teollisen käsittelyn ja varastoinnin turvallisuusvaatimuksista 1101/2015, valtioneuvoston asetukseen nestekaasulaitosten turvallisuusvaatimuksista 858/2012 sekä valtioneuvoston asetukseen räjähteiden valmistuksen ja varastoinnin valvonnasta 819/2015. Maksun on velvollinen suorittamaan ao. laitoksen, laitteiston, varaston, laitteen omistaja tai haltija.

Satakunnan hyvinvointialueen pelastustoimen valvontamaksujen määrittelyssä on pyritty kansallisesti mahdollisimman yhtenäisiin valvonta- ja tarkastusmaksuihin ja maksuperusteisiin.

 

Hinnaston vertailu ja perustelut

 Ehdotettu onnettomuuksien ehkäisyn palveluhinnasto on laadittu noudattaen pelastuslaitosten kumppanuusverkoston laatimaa mallia. (Kumppanuusverkosto, 2024: Opas hyvinvointialueen pelastusviranomaisen onnettomuuksien ehkäisyn taksojen laatimiseen)

Esityksessä korostuu pyrkimys ajantasaiseen ja kustannuksia vastaavaan hinnoitteluun. Keskeisiä muutoksia suhteessa vanhaan hinnastoon ovat tuntitaksan korotus ja valvontakäyntien ajankäytön uudelleenarviointi.

Tuntitaksan korotus (50 € --> 65 €): Uusi tuntihinta pohjautuu valvontamaksun omakustannusarvion laskentamalliin, jossa huomioidaan aiempaa laajemmin henkilöstö- ja toimitilakustannukset, palvelujen ostot, investointien poistot, ajoneuvojen ylläpitokulut yms. Korotus tuo hinnoittelun lähemmäksi muiden pelastuslaitosten vastaavia tasoja.

Valvontakäyntien ajankäytön uudelleenarviointi (2 h -->3 h): Aiempi määräaikaisen yritys- ja laitoskohteen tarkastuksen perusmaksu sisälsi 2 tuntia työaikaa, mutta nyt laskentaperusteena on 3 tuntia. Tämä on edelleen maltillisempi kuin joidenkin laitosten käyttämä 4 tunnin malli.

Nousuprosentit ovat joissakin nimikkeissä varsin suuria, mutta kokonaisuutena hinnoittelu on maltillisempaa kuin monilla vertailulaitoksilla. Esimerkiksi yritys- ja laitoskohteiden tarkastuksissa perusmaksu nousi 95 %, mutta jää yhä huomattavasti alle Päijät-Hämeen (333 €) ja Helsingin (394–675 €) hintojen. Pyrimme luomaan mallin, jossa esim. laitoskohteita veloitetaan kohtuullisella perusmaksulla, mutta laajoissa tarkastustehtävissä hinta nousee lisätuntiveloitusten myötä. Yleisötilaisuuksien tarkastuksessa Satakuntaan on vertailulaitoksista poiketen esitetty mallia, jossa pienet tapahtumat vapautettaisiin tarkastusmaksusta ja isommissa hinta määrittyy tapahtuman koon mukaan.

Esitetyllä hinnaston korotuksella on noin 120 000 € positiivinen vaikutus vuosittaisiin tuloihin. 

Hinnaston nimikkeet ovat päivittyneet, eikä se ole täysin verrannollinen nykyisin voimassa olevaan palveluhinnastoon. Liitteenä olevassa taulukossa on kuitenkin keskeisimpiä nimikkeitä soveltuvin osin verrattu nykyiseen hinnastoon sekä referenssilaitosten hinnastoon (Päijät-Hämeen pelastuslaitos ja Helsingin pelastuslaitos).

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä Satakunnan hyvinvointialueen pelastustoimen valvonta- ja tarkastusmaksut liitteen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Lisäksi aluehallitus päätti, että uutta hinnastoa noudatetaan 1.2.2025 alkaen.

Kokouskäsittely

Tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen puheenjohtaja esitti pidettäväksi kokoustauon klo 11.03-11.16.

Tiedoksi

Pekka Tähtinen, Satu Rustari

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä aluehallitukselle kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä se, johon päätös kohdistuu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä Satakunnan hyvinvointialueen jäsen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava aluehallitukselle osoitettuna hyvinvointialueen kirjaamoon, osoite Sairaalantie 3, 28500 Pori tai sähköisesti kirjaamo@sata.fi, neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, mainittua päivää lukuun ottamatta.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta tulee ilmetä oikaistavaksi vaadittu päätös sekä muutosvaatimukset perusteluineen. Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.