Perustelut
Pelastuslain (379/2011) 96 § mukaan pelastuslaitos voi periä maksun
1) pelastuslain 79 §:ssä tarkoitetun valvontasuunnitelman mukaisen palotarkastuksen tai muun valvontatoimenpiteen suorittamisesta;
2) tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta;
3) tehtävästä, joka on muussa laissa erikseen säädetty maksulliseksi.
Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) 131 § nojalla voidaan vaarallisten kemikaalien, palavien kaasujen, räjähteiden ja öljylämmityslaitosten tarkastuksista päätöksistä ja muista virkatoimista periä maksu.
Kyseiset suoritteet pohjautuvat: Pelastuslakiin (2011/379), valtioneuvoston asetukseen vaarallisten kemikaalien käsittelyn ja varastoinnin valvonnasta 685/2015, valtioneuvoston asetukseen vaarallisten kemikaalien teollisen käsittelyn ja varastoinnin turvallisuusvaatimuksista 1101/2015, valtioneuvoston asetukseen nestekaasulaitosten turvallisuusvaatimuksista 858/2012 sekä valtioneuvoston asetukseen räjähteiden valmistuksen ja varastoinnin valvonnasta 819/2015. Maksun on velvollinen suorittamaan ao. laitoksen, laitteiston, varaston, laitteen omistaja tai haltija.
Satakunnan hyvinvointialueen pelastustoimen valvontamaksujen määrittelyssä on pyritty kansallisesti mahdollisimman yhtenäisiin valvonta- ja tarkastusmaksuihin ja maksuperusteisiin.
Hinnaston vertailu ja perustelut
Ehdotettu onnettomuuksien ehkäisyn palveluhinnasto on laadittu noudattaen pelastuslaitosten kumppanuusverkoston laatimaa mallia. (Kumppanuusverkosto, 2024: Opas hyvinvointialueen pelastusviranomaisen onnettomuuksien ehkäisyn taksojen laatimiseen)
Esityksessä korostuu pyrkimys ajantasaiseen ja kustannuksia vastaavaan hinnoitteluun. Keskeisiä muutoksia suhteessa vanhaan hinnastoon ovat tuntitaksan korotus ja valvontakäyntien ajankäytön uudelleenarviointi.
Tuntitaksan korotus (50 € --> 65 €): Uusi tuntihinta pohjautuu valvontamaksun omakustannusarvion laskentamalliin, jossa huomioidaan aiempaa laajemmin henkilöstö- ja toimitilakustannukset, palvelujen ostot, investointien poistot, ajoneuvojen ylläpitokulut yms. Korotus tuo hinnoittelun lähemmäksi muiden pelastuslaitosten vastaavia tasoja.
Valvontakäyntien ajankäytön uudelleenarviointi (2 h -->3 h): Aiempi määräaikaisen yritys- ja laitoskohteen tarkastuksen perusmaksu sisälsi 2 tuntia työaikaa, mutta nyt laskentaperusteena on 3 tuntia. Tämä on edelleen maltillisempi kuin joidenkin laitosten käyttämä 4 tunnin malli.
Nousuprosentit ovat joissakin nimikkeissä varsin suuria, mutta kokonaisuutena hinnoittelu on maltillisempaa kuin monilla vertailulaitoksilla. Esimerkiksi yritys- ja laitoskohteiden tarkastuksissa perusmaksu nousi 95 %, mutta jää yhä huomattavasti alle Päijät-Hämeen (333 €) ja Helsingin (394–675 €) hintojen. Pyrimme luomaan mallin, jossa esim. laitoskohteita veloitetaan kohtuullisella perusmaksulla, mutta laajoissa tarkastustehtävissä hinta nousee lisätuntiveloitusten myötä. Yleisötilaisuuksien tarkastuksessa Satakuntaan on vertailulaitoksista poiketen esitetty mallia, jossa pienet tapahtumat vapautettaisiin tarkastusmaksusta ja isommissa hinta määrittyy tapahtuman koon mukaan.
Esitetyllä hinnaston korotuksella on noin 120 000 € positiivinen vaikutus vuosittaisiin tuloihin.
Hinnaston nimikkeet ovat päivittyneet, eikä se ole täysin verrannollinen nykyisin voimassa olevaan palveluhinnastoon. Liitteenä olevassa taulukossa on kuitenkin keskeisimpiä nimikkeitä soveltuvin osin verrattu nykyiseen hinnastoon sekä referenssilaitosten hinnastoon (Päijät-Hämeen pelastuslaitos ja Helsingin pelastuslaitos).
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Lisäksi aluehallitus päätti, että uutta hinnastoa noudatetaan 1.2.2025 alkaen.