Perustelut
Digitaaliset palvelut hyvinvointialueella tarkoittavat sähköisiä ja verkkopohjaisia palveluja, jotka tukevat kansalaisten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta. Nämä palvelut voivat liittyä muun muassa terveydenhuoltoon, sosiaalipalveluihin sekä pelastustoimeen. Hyvinvointialueilla digitaalisten palveluiden tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta, saavutettavuutta ja tehokkuutta. Esimerkkejä digitaalisista palveluista hyvinvointialueella ovat ajanvarauspalvelut, reseptien uusiminen, lääkäreiden etävastaanotto, mobiilisovellukset (Satakunnassa esim. Mobiiliapuri), sähköiset hakemukset ja lomakkeet sekä erilaiset chat-palvelut.
Satakunnan hyvinvointialueella on käynnissä muutosohjelma, jonka tavoitteena on kehittää hyvinvointialueen palvelutoimintaa ja -rakenteita, ja sitä kautta parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta, vaikuttavuutta ja saatavuutta sekä saavutettavuutta. Lisäksi tavoitteena on palvelutoiminnan ja talouden sopeuttaminen valtion rahoitusta vastaavaksi. Aluehallitus hyväksyi muutosohjelman 28.8.2023. Ohjelma toteutetaan vuosina 2023–2025.
Muutosohjelma rakentuu neljästä muutoskokonaisuudesta:
1. Palvelemme yhdenvertaisesti
2. Kohtaamme inhimillisesti
3. Toimimme ammatillisesti
4. Uudistamme vastuullisesti
Palvelemme yhdenvertaisesti -kokonaisuus sisältää seuraavat osa-alueet:
1.1. Toiminnan painopiste on kevyessä ja varhaisen vaiheen tuessa
1.2. Painopiste on siirretty erikoissairaanhoidosta perustasolle ja yhteistyö on sujuvaa
1.3. Hoito- ja palveluketjut ovat saumattomia ja asiakas saa apuayhdellä yhteydenotolla
1.4. Palveluverkko on sovitettu palvelutarpeeseen ja talouden kantokykyyn
1.5. ICT ja digipalveluita kehitetään osana palvelutoimintaa
Digitaalisten palvelujen kehittäminen sisältyy kohtaan 1.5. Osa-alueen tavoitteet ja toimenpiteet:
a. Valmistaudutaan ja otetaan käyttöön yhtenäiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät
b. Priorisoidaan digipalveluiden kehittämistyöt yhdessä palvelutuotannon kanssa ottaen huomioon uusien digipalveluiden elinkaarikustannukset
c. ICT-toimintamalli on käytössä hyvinvointialueella ja projektitoiminnan ja kokonaisarkkitehtuurin toimintamalli toimeenpannaan ICT-johtamisjärjestelmässä
d. Rakennetaan edellytykset asiakkaiden etäasiointiin ja yhteydenoton kanaviin esim. varmistetaan chat-palveluiden ja etävastaanottojen sekä sähköisten hakemusten tekninen valmius
e. Priorisoidaan henkilöstön työskentelyyn liittyvät digipalveluiden kehittäminen ja käyttöönotto - rakennetaan edellytykset henkilöstön digitaalisiin työkaluihin kuten puheentunnistus, sanelupurun digitalisointi ja sähköiset konsultaatiot
f. Edelleen kehitetään moniammatillista digitiimiä mm. etävastaanottoja varten
Satakunnan hyvinvointialueella toteutetaan organisaatiouudistusta, joka koskee myös ICT- ja digipalveluja. Kokoukseen on kutsuttu 1.11.2024 ICT- ja digijohtajan virassa aloittanut Jani Lavonen. Hän kertoo Satakunnan hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden sisällöstä ja kehittämisestä sekä konsernipalvelujen toimialueelle kuuluvan ICT-palvelut -vastuualueen toiminnasta ja yt-neuvottelujen aiheuttamista muutoksista.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kirsi Kangasharju, kirsi.kangasharju@sata.fi
Tarkastuslautakunta päättää
- merkitä saadun selvityksen tiedoksi ja huomioon otettavaksi vuoden 2024 arviointityössä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.