Valmistelija
Mari Levonen, mari.levonen@sata.fi
Perustelut
Vastaus aluevaltuustoaloitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö on syksyllä 2023 pyytänyt lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi lastensuojelulain ja varhaiskasvatuslain muuttamisesta. Esityksessä esitettiin lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskemista kahdella vuodella 25:sta 23:een ikävuoteen.
Satakunnan hyvinvointialue on antanut ministeriölle asiasta lausunnon (liite) 12.9.2023 hyvinvointialuejohtajan hyväksymänä.
Laki vahvistettiin 28.12.2023. Vahvistetun lain mukaan lastensuojelulain mukainen jälkihuolto päättyy viimeistään, kun nuori täyttää 23 vuotta. Laki tuli voimaan 1.1.2024 puolen vuoden siirtymäajalla. Tämä tarkoittaa, että jälkihuolto-oikeus jatkuu 30.6.2024 asti nuorilla, jotka siirtymäaikana ovat tai täyttävät 23 tai 24 vuotta.
STM seuraa jälkihuollon ikärajan alentamisen vaikutuksia sekä palvelujärjestelmän kykyä ja resursseja vastata sen kohteena olevien nuorten yksilöllisiin tarpeisiin.
Satakunnan hyvinvointialue on omassa lausunnossaan pyrkinyt vaikuttamaan lain valmisteluun ikärajan pysyttämiseksi 25 ikävuodessa. Jälkihuollon ikärajaa nostettiin 21 vuodesta 25 vuoteen 1.1.2020 voimaan tulleella lastensuojelulain muutoksella ja sen vaikuttavuutta ei ole ehditty tutkimaan. Ikärajan laskeminen nähdään heikennyksenä haavoittuvimmassa asemassa olevien nuorten välttämättömiin ja vaikuttaviin palveluihin. Lausunnossa todetaan, että ikärajan laskemisen myötä osa kustannuksista todennäköisesti siirtyisi muihin (aikuisten) sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluihin. Riskinä on myös joidenkin nuorten kohdalla syrjäytyminen palveluiden ulkopuolelle ja lastensuojeluasiakkuuden jatkuminen ylisukupolvisena.
Satakunnan hyvinvointialue onkin todennut lausunnossaan, ettei luonnoksen sisältöistä hallituksen esitystä tulisi antaa eduskunnalle. Lausunnossa todettiin kuitenkin myös, että jos ikäraja lasketaan, olisi kuitenkin tärkeää, ettei jälkihuolto evättäisiin kokonaan 23-25 vuotiailta. Samoin pidempi siirtymäaika nähtiin perusteluna. Myös ikärajan laskemisen vuoksi tulisi säätää siirtymäaikaan velvoittavia kohtia sekä sosiaalihuollon että TE-palveluille huomioitavaksi jälkihuollosta pois siirtyvät nuoret. Lisäksi esitettiin jälkihuollon toteuttamisen yhtenäistämiseksi ministeritason kansalliset ja selkeät ohjeet tai mahdolliset asetuksenantovaltuutus. Kyseisiä tarkennusehdotuksia ei ole toteutettu.
Satakunnan hyvinvointialueella on n. 450 jälkihuollon asiakkuudessa olevaa täysi-ikäistä nuorta. Nuorista 18-22 vuotiaita on 315 Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaita ja ulkohyvinvointialueiden nuoria on vajaa 30. 23-25 vuotiaita jälkihuollon asiakkaita n. 100 joista reilut puolet siirtyy hyvinvointialueen aikuisten toimialueen palveluiden piiriin ja loput siirtyvät muiden hyvinvointialueiden palveluiden piiriin asuinkunnan mukaan. Ulkohyvinvointialueiden 23-25 vuotiaita jälkihuollon nuoria on n. 20 joiden palveluista vastaa jatkossa Satakunnan hyvinvointialue, heidän jatkaessaan asumista Satakunnassa. Erityispalveluiden jälkihuollon yksiköstä vastaa päällikkö ja johtava sosiaalityöntekijä. Heidän lisäkseen henkilökuntaan kuuluu 7 sosiaalityöntekijää ja 8 sosiaaliohjaajaa.
Mikäli Satakunnan hyvinvointialue pysyisi jälkihuollon 25 vuoden ikärajamäärittelyssä lakimuutoksesta huolimatta, asettaisi se jälkihuoltonuoret keskenään hyvin eriarvoiseen asemaan, koska palveluiden järjestämisestä vastaa se hyvinvointialue, minkä alueella nuori asuu. Tarkoituksenmukaista ei ole tehdä hyvinvointialueella päätöksiä, jotka ovat vastoin voimassa olevaa lainsäädäntöä. Lasten, nuorten ja perheiden toimialueen talousarvioon ei ole myöskään tehty määrärahavarauksia lain määrittämän tason ylittäviin palveluihin.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.