Aikuisten palveluiden lautakunta, kokous 17.4.2024

§ 28 Vastine valtuustoaloitteeseen koskien lastensuojelun jälkihuollon ikärajan säilyttämistä 25:ssä ikävuodessa Satakunnassa

SATAHADno-2024-2349

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mari Levonen, mari.levonen@sata.fi

Perustelut

Vastaus aluevaltuustoaloitteeseen:

Sosiaali- ja terveysministeriö on syksyllä 2023 pyytänyt lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi lastensuojelulain ja varhaiskasvatuslain muuttamisesta. Esityksessä esitettiin lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskemista kahdella vuodella 25:sta 23:een ikävuoteen.

Satakunnan hyvinvointialue on antanut ministeriölle asiasta lausunnon (liite) 12.9.2023 hyvinvointialuejohtajan hyväksymänä.

Laki vahvistettiin 28.12.2023. Vahvistetun lain mukaan lastensuojelulain mukainen jälkihuolto päättyy viimeistään, kun nuori täyttää 23 vuotta. Laki tuli voimaan 1.1.2024 puolen vuoden siirtymäajalla. Tämä tarkoittaa, että jälkihuolto-oikeus jatkuu 30.6.2024 asti nuorilla, jotka siirtymäaikana ovat tai täyttävät 23 tai 24 vuotta. 

STM seuraa jälkihuollon ikärajan alentamisen vaikutuksia sekä palvelujärjestelmän kykyä ja resursseja vastata sen kohteena olevien nuorten yksilöllisiin tarpeisiin.

Satakunnan hyvinvointialue on omassa lausunnossaan pyrkinyt vaikuttamaan lain valmisteluun ikärajan pysyttämiseksi 25 ikävuodessa. Jälkihuollon ikärajaa nostettiin 21 vuodesta 25 vuoteen 1.1.2020 voimaan tulleella lastensuojelulain muutoksella ja sen vaikuttavuutta ei ole ehditty tutkimaan. Ikärajan laskeminen nähdään heikennyksenä haavoittuvimmassa asemassa olevien nuorten välttämättömiin ja vaikuttaviin palveluihin. Lausunnossa todetaan, että ikärajan laskemisen myötä osa kustannuksista todennäköisesti siirtyisi muihin (aikuisten) sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluihin. Riskinä on myös joidenkin nuorten kohdalla syrjäytyminen palveluiden ulkopuolelle ja lastensuojeluasiakkuuden jatkuminen ylisukupolvisena.

Satakunnan hyvinvointialue onkin todennut lausunnossaan, ettei luonnoksen sisältöistä hallituksen esitystä tulisi antaa eduskunnalle. Lausunnossa todettiin kuitenkin myös, että jos ikäraja lasketaan, olisi kuitenkin tärkeää, ettei jälkihuolto evättäisiin kokonaan 23-25 vuotiailta. Samoin pidempi siirtymäaika nähtiin perusteluna. Myös ikärajan laskemisen vuoksi tulisi säätää siirtymäaikaan velvoittavia kohtia sekä sosiaalihuollon että TE-palveluille huomioitavaksi jälkihuollosta pois siirtyvät nuoret. Lisäksi esitettiin jälkihuollon toteuttamisen yhtenäistämiseksi ministeritason kansalliset ja selkeät ohjeet tai mahdolliset asetuksenantovaltuutus. Kyseisiä tarkennusehdotuksia ei ole toteutettu.

Satakunnan hyvinvointialueella on n. 450 jälkihuollon asiakkuudessa olevaa täysi-ikäistä nuorta. Nuorista 18-22 vuotiaita on 315 Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaita ja ulkohyvinvointialueiden nuoria on vajaa 30. 23-25 vuotiaita jälkihuollon asiakkaita n. 100 joista reilut puolet siirtyy hyvinvointialueen aikuisten toimialueen palveluiden piiriin ja loput siirtyvät muiden hyvinvointialueiden palveluiden piiriin asuinkunnan mukaan. Ulkohyvinvointialueiden 23-25 vuotiaita jälkihuollon nuoria on n. 20 joiden palveluista vastaa jatkossa Satakunnan hyvinvointialue, heidän jatkaessaan asumista Satakunnassa. Erityispalveluiden jälkihuollon yksiköstä vastaa päällikkö ja johtava sosiaalityöntekijä. Heidän lisäkseen henkilökuntaan kuuluu 7 sosiaalityöntekijää ja 8 sosiaaliohjaajaa.

Mikäli Satakunnan hyvinvointialue pysyisi jälkihuollon 25 vuoden ikärajamäärittelyssä lakimuutoksesta huolimatta, asettaisi se jälkihuoltonuoret keskenään hyvin eriarvoiseen asemaan, koska palveluiden järjestämisestä vastaa se hyvinvointialue, minkä alueella nuori asuu. Tarkoituksenmukaista ei ole tehdä hyvinvointialueella päätöksiä, jotka ovat vastoin voimassa olevaa lainsäädäntöä. Lasten, nuorten ja perheiden toimialueen talousarvioon ei ole myöskään tehty määrärahavarauksia lain määrittämän tason ylittäviin palveluihin.

​​​

Ehdotus

Esittelijä

Hanna-Leena Markki, hanna-leena.markki@sata.fi

Lautakunta päättää:

  • merkitä tiedoksi esitetyn vastineen ja ehdottaa, että aluehallitus merkitsee vastineen tiedoksi ja lähettää aloitteen ja vastineen aluevaltuustolle;
  • tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Matti Järvinen, matti.jarvinen@sata.fi

Perustelut

Asian käsittely lasten, nuorten ja perheiden palveluiden lautakunnan kokouksessa 27.3.2024 § 4.

Ehdotus

Esittelijä

  • Saila Hohtari, saila.hohtari@sata.fi

Lautakunta päättää:

  • merkitä tiedoksi esitetyn vastineen ja ehdottaa, että aluehallitus merkitsee vastineen tiedoksi ja lähettää aloitteen ja vastineen aluevaltuustolle;
  • tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa. 

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin ja lisäksi lausuntoon lisättiin seuraava aikuisten palveluiden lautakunnan lisäys:

Aikuisten lautakunta esittää yksimielisesti toiveena ja evästyksenä, että lastensuojelun jälkihuollossa asiakkaana olleiden 23-25 -vuotiaiden nuorten riittävä tuki turvattaisiin Satakunnassa. Jälkihuollon ikärajan lasku tulee siirtämään suuressakin palvelun- ja tuen tarpeessa olevia nuoria aikuisia aikuisten sosiaalityön vastuulle, jossa ei kuitenkaan ole resursseja vastata näiden asiakkaiden tarpeisiin. Vaikka lastensuojelulakia ei voi alueellisesti muuttaa, vaihtoehtoja on.

Esimerkiksi Helsingissä jälkihuollon 23-25 -vuotiaalla asiakkaalla on mahdollisuus saada SHL:n mukaista sosiaalityön palvelua tutulta jälkihuollon työntekijältä ja työryhmältä, vaikka virallisesti jälkihuolto päättyy. Länsi-Uudellamaalla näille 23-25 -vuotiaille jälkihuollon asiakkaille on luotu uusi SHL-palvelu, aikuistumisen tuki, joka mahdollistaa käytännössä saman, kun Helsingissä. Lautakunta toivoo, että tämmöisten vaihtoehtojen käyttöön ottamista harkittaisi myös Satakunnassa. Vähintään jälkihuollosta pois siirtyvät nuoret tulee huomioida aikuissosiaalityössä niin, että heidän palvelunsa ja saamansa tuki ei katkea.

Tiedoksi

Aluehallitus