Perustelut
Valtuustoaloite (5.2.2024) kotiin annettavien ruokapalvelujen järjestämisestä:
Hyvinvointialue kilpailutti kotiin kuljetettavat ateriapalvelut ja ikäihmisille tai muuten toimintakyvyltään hauraille viedään aterioita jäähdytettynä kotiin 1–2 kertaa viikossa, kun pienessä osassa hyvinvointialuetta ruoan on saanut lämpimänä kotiin kuutena päivänä viikossa.
Osa aluevaltuutetuista esittää, että kotiin kuljetettavien aterioiden kilpailutuksessa jatkossa huomioidaan mahdollisuus saada ruoka kotiin lämpimänä, Niina Immonen ensimmäisenä allekirjoittajana
Vastine valtuustoaloitteeseen
Satakunnassa on ollut hyvin erilaisia kotiin vietävien aterioiden tuottajia ja ateriankuljetustapoja. Aterioita on valmistanut mm. oman kunnan keittiöt ja kahvila- sekä pitopalveluyrittäjät. Ateriakuljetuksia on hoitanut mm. työpajat ja taksit. Aterioiden kuljetuslämpötiloja ei ole välttämättä seurattu ja ateriat ovat voineet olla jopa yli kaksi tuntia kuljetuksessa. Esimerkiksi lämpimän ruoan lämpötilan on pysyttävä 60 asteessa. Aterioiden tulee lisäksi olla valtakunnallisten Ikäihmisten ravitsemussuositusten mukaisia ja kaikkialla ateriat eivät ole olleet laatusuosituksen mukaisia mm. ravitsemusarvoiltaan. Hyvinvointialueen keittiöt eivät lisäksi pystyneet valmistamaan kaikkia kotiin vietäviä aterioita ja olivat valmiita luopumaan olemassa olevista kotiin vietävistä aterioista.
Edellä mainituista syistä kotiin vietävät ateriat kilpailutettiin kesällä 2023 Hilma-järjestelmässä yhteistyössä hankintatoimen kanssa. Kilpailutus koski koko hyvinvointialuetta ja oli avoin kaikille ateriapalveluntuottajille. Hankittu palvelu käsittää jäähdytettyjen aterioiden valmistuksen ja kuljetuksen kotiin annettavien palveluiden asiakkaiden kotiin. Ateriat toimitetaan jäähdytettyinä, millä parannetaan asiakkaan ruokailuaikojen joustavuutta sekä kehitetään palvelun laatua, turvallisuutta (mm. säilyvyys, toimitusvarmuus) ja ympäristöystävällisyyttä.
Useilla paikkakunnilla on jo aiemmin lämpimät ateriat kuljetettu arkisin ja perjantaisin on lisäksi tuotu jäähdytettyinä viikonlopun ateriat. Kotihoito avustaa tarvittaessa aterian lämmityksessä, mikäli asiakas ei siihen itse omaisten/läheisten avustamanakaan itsenäisesti kykene.
Kilpailutuksen tarjouspyynnössä edellytettiin ateriapalveluiden palvelukuvauksessa määriteltyjä ateria- ja kuljetuspalvelujen suunnitteluun, tuottamiseen, toimittamiseen, kehittämiseen sekä laadunvalvontaan ja raportointiin liittyviä asioita. Tarjousten toimittamisen määräaikaan 31.07.2023 klo 12 mennessä saatiin tarjous yhdeltä tarjoajalta, Mehiläinen Ateriaali Oy:ltä. Tarjoaja täytti tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjousten tarkastamisessa tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi ja hyväksyttiin näin ollen tarjousvertailuun.
Uusi sopimus astui voimaan 1.2.2024 Mehiläisen Ateriaalin kanssa. Sopimuskausi on 1.2.2024-31.1.2027 + mahdolliset optiot 1+1 vuotta siten, että entisen Porin perusturvan asiakkaat siirtyvät tähän sopimukseen 1.8.2024 ja Eurajoen asiakkaat 1.1.2025. Aluehallitus on kokouksessaan 24.4.2023 / 121 § päättänyt hyväksyä hankintasuunnitelman, missä se on hyväksynyt kotiin vietävien aterioiden hankinnan ja valtuuttanut ikääntyneiden palveluiden toimialueen kotiin annettavien palveluiden vastuualuejohtajan tekemään hankintapäätöksen ja allekirjoittamaan hankintasopimuksen.
Porin perusturvan alueella on Mehiläisen Ateriaali tuottanut ateriapalvelut jo muutamana vuonna aiemmin ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä perustuen Mehiläinen vuosittain toteuttamaan asiakastyytyväisyyskyselyyn. Tyytyväisyyttä on lisännyt muun muassa se, että asiakkaat saavat itse valita ateriansa kuuden viikon kiertävältä listalta. Ruokalistoissa on jokaiselle päivälle useampia eri pää- ja jälkiruokavaihtoehtoja, joista asiakas voi halutessaan vapaasti valita itselleen mieluisat yhdistelmät.
Mehiläinen Ateriaali tuottaa ateriapalvelua kotihoidon tukipalveluna, joka myönnetään perustuen asiakkaan yksilölliseen palveluntarpeen arviointiin. Ateriapalvelu voidaan kotihoidon tukipalveluna myöntää, mikäli asiakas ei pysty liikkumaan kodin ulkopuolella (esimerkiksi tehdäkseen ruokaostoksia tai käyttämään lounasravintoloita) tai valmistamaan aterioitaan. Palvelu voidaan myöntää myös, jos asiakas tarvitsee ohjausta ruokailussa ja ravitsemustilan seurannassa tai asiakkaalla on erityisruokavalio ja hän ei pysty itse valmistamaan erityisruokavalioaterioita.
Asiakkaalla on edelleen valinnanvapaus ostaa ateriapalvelu lämpimänä omakustanteisesti yksityiseltä palveluntuottajalta tai kaupoista valmisaterioita, mutta silloin hyvinvointialueella ei ole vastuuta aterioiden laadusta ja kuljetuksista.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.