Aluehallitus, kokous 9.12.2025

§ 390 Vastine valtuustoaloitteeseen koskien maksuhuojennusmahdollisuutta tasasuuruisiin maksuihin

SATAHADno-2025-6495

Valmistelija

  • Saila Hohtari, saila.hohtari@sata.fi
  • Anna Isoviita, anna.isoviita@sata.fi
  • Santeri Kivelä, santeri.kivela@sata.fi
  • Jyrki Vatanen, jyrki.vatanen@sata.fi

Perustelut

Käsittelyn taustatiedot

Satakunnan hyvinvointialueen aluevaltuutetut ovat laatineet aloitteen koskien tasasuuruisten terveydenhuollon maksujen maksuhuojennuksesta.

Asiakasmaksulain 11 § mukaan hyvinvointialueen on alennettava tai jätettävä perimättä sosiaalihuollon maksu ja tulosidonnainen terveydenhuollon maksu, jos periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon tai lakisääteisestä elatusvelvollisuudesta huolehtimisen. Asiakas voi saada sosiaali- ja terveyspalveluiden maksuihin myös toimeentulotukea.

Asiakasmaksulaki määrittelee asiakasmaksujen alentamisvelvoitteet, mutta hyvinvointialue voi ottaa käyttöön laajemman käytännön asiakasmaksujen alentamisessa, eli koskien niin sanottuja tasasuuruisia terveydenhuollon maksuja. Tällöin asiakkaan kokonaistaloudellinen tilanne tulee selvittää jokaisen maksuvara erikseen arvioituna.

Sosiaali- ja terveysministeriö on 17.2.2025 ohjauskirjeessä suositellut hyvinvointialueita ottamaan käyttöön mahdollisuuden jättää perimättä myös muita kuin asiakasmaksulain 11 § mainittuja sosiaalihuollon asiakasmaksuja ja tulosidonnaisia terveydenhuollon maksuja.

Aluehallitus ja aluevaltuusto ovat päättäneet hyvinvointialueen yhtenäisen asiakasmaksutason ja tasasuuruisten terveydenhuollon asiakasmaksujen alentamis- ja perimättä jättämiskäytännöt. Tasasuuruisten terveydenhuollon maksujen maksuhuojennus mahdollisuutta ei ole otettu Satakunnan hyvinvointialueella käyttöön.

 

Vastine valtuustoaloitteeseen

 

Kela huomioi perustoimeentulotuessa muina perusmenoina muut kuin perusosaan sisältyvät terveydenhuoltomenot toimeentulotukilain 7 b §:n mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Kela myöntää perustoimeentulotukea hyvinvointialueen tasasuuruisiin maksuihin. Kela huomioi laskut kokonaisuudessaan eräpäivän mukaan, mikä on myös asiakkaan edun mukaista. Kela voi maksaa laskuja asiakkaan pyynnöstä myös suoraan laskuttajalle ja lisäksi Kela huomioi terveydenhuollon menoja myös takautuvasti, mikäli asiakkaalle on aiemmin tehty myönteinen tai kielteinen päätös laskun eräpäivän mukaiselle kuukaudelle. Mikäli asiakas on saanut kielteisen päätöksen perustoimeentulotuesta, hänet ohjataan hakemaan hyvinvointialueen harkinnanvaraista toimeentulotukea.

 

Mikäli asiakasmaksun alennus tai perimättä jättäminen ulotetaan koskemaan tasasuuruisia terveydenhuollon asiakasmaksuja, näkemyksemme mukaan noudattaisimme lähtökohtaisesti lakipykälää sellaisenaan: Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) tarkoitettuun toimeentulotukeen nähden. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mikäli asiakkaan toimeentulotuen edellytyksen täyttyvät pitäisi laskuihin antaa alennus toimeentulotuen sijasta. On kannattamatonta tehdä hyvinvointialueella samaa työtä, jonka Kela tekee. Lisäksi tämä aiheuttaisi asiakkaille lisää vaivaa siinä tapauksessa, että he joutuvat hakemaan toimeentulotukea muihinkin kuin terveydenhuollon maksuihin, silloin heidän tulisi toimittaa hakemukset sekä Kelalle, että hyvinvointialueelle. Lisäksi hyvinvointialueen myöntämä alennus tai vapautus ei kerrytä asiakkaan maksukattoa ja asiakas saattaa menettää maksukattohyödyn loppuvuodesta, mikäli hyvinvointialue on myöntänyt alennusta tai vapautuksen alkuvuoden maksuihin. Kelan myöntämä toimeentulotuki ei vaikuta asiakkaan maksukattoon.

 

Tällä hetkellä hyvinvointialueen toimintasäännöissä ei ole annettu viranhaltijoille oikeutta päättää tasasuuruisen terveydenhuollon asiakasmaksun alentamisesta, pois lukien toimialuejohtajat, joille on annettu oikeus päättää asiakasmaksun alentamisesta aluevaltuuston hyväksymän maksuohjeen mukaan. Viranhaltijat päättävät tällä hetkellä alennuksista sosiaalihuollon ja terveydenhuollon tulosidonnaisiin asiakasmaksuihin siltä osin, kun he ovat kyseisen palvelun asiakkaalle myöntäneet ja tehneet siitä päätöksen. Tasasuuruisista terveydenhuollon asiakasmaksuista ei tehdä erillisiä päätöksiä asiakkaille vaan ne perustuvat suoraan asiakasmaksulakiin ja asetukseen sekä sen määrittämiin enimmäismääriin, joita ei saa ylittää. Mikäli tasasuuruisia asiakasmaksun alennuksia myönnettäisiin, pitäisi toimintasääntöihin tehdä muutos ja määrittää, kuka viranhaltija nämä myöntää. Huomioitavaa on, että kyseessä on asiakkaan taloudellisen tilanteen arvioiminen ja siihen perustuva päätös, joka pitää olla toimivaltaisen viranomaisen tekemä, jolla on riittävä ymmärrys asiakkaan sosiaalitaloudellisesta tilanteesta. Huojentamisvelvoitteen laajentaminen tasasuuruisiin terveydenhuollon asiakasmaksuihin tarkoittasi lisähenkilöstön rekrytointia. Asiakkaan maksuvarallisuutta ja taloudellista tilannetta tulee käsitellä ammattihenkilölain mukaiset työntekijät, koska varsinaista laskelmakriteeristöä ei voida laatia.

 

Kelan tilaston mukaan terveydenhuollon kustannuksia on huomioitu Satakunnan alueen kotitalouksien perustoimeentulotuen menoina vuonna 2024 tunnistettujen menolajien osalta (hammashoitomaksu, poliklinikkamaksu, sairaalan hoitopäivämaksu, terapiamaksu, terveyskeskusmaksu, päiväkirurginen toimenpidemaksu) 1 362 kpl ja 254 926 €. Tunnistamattomien menolajien osalta huomioon on otettu vuonna 2024 7 193 kpl ja 422 794 €, tunnistamattomat muodostuvat menoista, jotka asiakas on itse maksanut ja Kela on huomioinut ne laskelmassa. Näistä on mahdotonta sanoa mikä osuus koskee julkisen terveydenhuollon palveluita ja mikä esimerkiksi lääkekustannusta tai optikkopalvelua.

 

Kelan myöntämät toimeentulotuet tasasuuruisiin asiakasmaksuihin on merkittävä summa. Jos hyvinvointialue jatkossa myöntäisi alennusta tasasuuruisiin maksuihin niin Kela ohjaisi toimeentulotuen sijasta hakemaan alennusta hyvinvointialueelle, joten vähintäänkin yllä olevat tunnistettujen menolajien määrät siirtyisivät hyvinvointialueen käsiteltäväksi. Hyvinvointialue myöntää tällä hetkellä tulosidonnaisiin asiakasmaksuihin lain mukaisesti alennusta ikäihmisten toimialueella ja hakemuksia on saapunut tammi-lokakuun 2025 aikana 114 kpl, joiden käsittelyyn on kulunut 1 henkilön työpanos.

 

Mikäli tasasuuruisia maksuja alettaisiin huojentamaan hyvinvointialueella, tulisi huojennushakemusten käsittelyyn rekrytoida viranhaltijoita. Heillä tulisi olla oikeudet arvioida ja ratkaista asiakkaan hakemus perustuen asiakkaan taloudellisen tilanteen kokonaisarviointiin, jossa huomioidaan asiakkaan saama perustoimeentulotuki ja maksukatto. Käsittelystä on mahdotonta saada yhdenvertaista, koska kriteeristöä siitä, mitä pidetään tavanomaisena tai kohtuullisena kulutuksena ei ole. Käsittelijän tulee siis perustaa ratkaisunsa olettamuksiin kohtuullisesta kulutuksesta. Hakemusten selvittäminen ei ole pelkästään laskennallista työtä vaan, siihen tulisi siihen rekrytoida minimissään 7 viranhaltijaa, joiden kustannukset olisivat noin 350000 € vuodessa. Lisäksi tulisi varautua merkittävään oikaisuvaatimusten määrän kasvuun, koska päätökset eivät perustu yhteismitalliseen kriteeristöön.

 

Välittöminä kustannuksina tasasuuruisten asiakasmaksujen huojentamisesta aiheutuisi hyvinvointialueelle asiakasmaksutuottojen menetystä n. 254 926 vuodessa (vuoden 2024 kelan antama tieto) sekä lisähenkilöstön (7 työntekijää) rekrytointi n. 350 000 euroa vuodessa. Lisäksi tunnistamattomista menolajeista aiheutuisi myös asiakasmaksutuottojen menetystä. Myös oikaisuvaatimusten käsittely ja hallintomenettely vaatii huomattavan resursoinnin. Hyvinvointialue ei saa rahoitusta tasasuuruisten asiakasmaksujen huojentamiseen, koska se ei ole hyvinvointialueen lakisääteinen tehtävä.

Ehdotamme, että valtuustoaloitteen mukaista valmistelua ei aloiteta edellä mainituin perustein.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Tero Mäkiranta, hyvinvointialuejohtaja, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • merkitä tiedoksi ja ehdottaa aluevaltuustolle, että aluevaltuusto merkitsee tehdyt toimenpiteet tiedoksi vastauksena valtuustoaloitteeseen ja toteaa, että aloite on loppuun käsitelty.

Tiedoksi

aluevaltuusto