§ 101 Selvitys AI chatbotin hyödyntämisestä asiakasohjauksessa

Lataa 

SATAHADno-2025-10303

Päätöspäivämäärä

26.9.2025

Päätöksen tekijä

ICT- ja digijohtaja

Päätöksen peruste

Digiasiointialustan käyttöönotto sisältyy Satakunnan hyvinvointialueen OmaSata tuottavuus- ja talousohjelmaan (ent. Muutosohjelma), jonka sisällön on hyväksynyt aluehallitus 28.8.2023

OmaSata tuottavuus- ja talousohjelman “ICT- ja digipalveluita kehitetään osana palvelutoimintaa” kohdan hankinnat on valtuutettu ICT- ja digipalveluista vastaavalle viranhaltijalle kyseisen tuottavuus- ja talousohjelman kohdan budjetoinnin mukaisesti.

Kuvaus

Esittäjä: IT-kehittämispäällikkö Katri Tunttunen ja projektipäällikkö Minna Heino

Hankinnan kohteen, menettelyn ja kokonaishinta

Hankinnan kohteena on selvitystyö Satakunnan hyvinvointialueen digiasiointialustaan liitettävän AI chatbotin hyödyntämisestä asiakasohjauksessa.

Satakunnan hyvinvointialue valmistelee AI chatbotin käyttöönottoa kasvattaakseen itsepalveluastetta asiakaspalvelukyselyissä ja edistääkseen kustannustehokkaampaa palvelutuotantoa asiakaspalvelussa. Selvitystyön tavoitteena on kartoittaa ja mallintaa, miten käyttöönotettavaa AI chatbottia voidaan jatkokehityksenä hyödyntää asiakasohjauksessa digiasiointialustan (Sata-sovellus) eri palvelukanaviin ja näin ollen automatisoida sekä sujuvoittaa asiakkaiden ohjautumista digitaalisissa palveluissa.

Hankinta toteutetaan osana Satakunnan hyvinvointialueen OmaSata tuottavuus- ja talousohjelman (ent. Muutosohjelma) toimeenpanoa (aluehallituksen päätös Muutosohjelmasta 28.8.2023). 

Hankintamenettely

Hankinnan ennakoitu arvo ylittää lain julkisista hankinnoista (1397/2016) 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon (60 000 €).

Hankinta on suorahankinta. Kyseessä on hankinta In-House-yhteisöltä. 2M-IT Oy on keväällä 2024 kilpailuttanut digiasiointialustan Satakunnan ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueille. Nyt tehtävä hankinta on aiempia hankinta- ja käyttöönottosopimuksia täydentävä. Hankinta sisältää selvitystyön edellyttämää asiantuntijatyötä.

Esitämme, että selvitys AI chatbotin hyödyntämisestä asiakasohjauksessa hankitaan 2M-IT:ltä tarjouksen QUO-06142-S9V4N7 mukaisesti, enintään kokonaishintaan 60 320 euroa (alv 0 %).

Hankinnan kohde on toteutettava ja laskutettava kokonaisuudessaan 31.12.2025 mennessä.

Hankinnasta solmitaan erillinen sopimus. Palveluntarjoaja velvoitetaan toimittamaan tilaajalle tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä tiedot yrityksen tosiasiallisista omistajista ja edunsaajista ennen sopimuksen allekirjoittamista. Mikäli edellä mainituissa tapahtuu muutoksia ennen 31.12.2025, tulee niistä informoida tilaajaa viipymättä. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Laskutusohjeet toimittajalle:

Satakunnan hyvinvointialueen toimittajien laskutusohjeet löytyvät osoitteesta: https://satakunnanhyvinvointialue.fi/tietoa-meista/yhteystiedot/laskutus/

Seuraavat tiedot tulee merkitä tilaajalle toimitettavaan laskuun tätä hankintaa koskien:

  • Viite: T-1810004
  • Projektinumero: 960102010_00016
  • Projektin nimi: LTA23

Päätös

Päätän hankkia selvityksen AI chatbotin hyödyntämisestä asiakasohjauksessa oheisen esityksen mukaan 2M-IT:ltä, enintään kokonaishintaan 60 320 euroa (alv 0 %).

Allekirjoitus

Jani Lavonen ICT- ja digijohtaja

Organisaatiotieto

Strategia ja järjestäminen