§ 22 Käytöstä poistettavien ajoneuvojen realisointi

Lataa 

SATAHADno-2025-11257

Päätöspäivämäärä

16.10.2025

Päätöksen tekijä

Hankinta- ja logistiikkajohtaja

Päätöksen peruste

Hyvinvointialueen hankinta- ja sopimusohjeen mukaan viranhaltijoiden päätösvalta hankintasuunnitelman ulkopuolissa hankinnoissa ovat seuraavat:

Vastuualuejohtaja: Voi päättää omaa vastuualuettaan koskevista hankinnoista seuraavasti: EU-kynnysarvon alittavat hankinnat, pois lukien rakennusurakat ja sosiaali- ja terveyspalvelut

 

Kuvaus

Kuljetuspäällikkö Jani Sädemaa 15.10.2025:

”Hankinta- ja logistiikkapalveluiden kuljetusyksikköön on kertynyt käytöstä poistettavia autoja, koska ne ovat korvattu leasingsopimusautoilla tai muilla käytössä olevilla autoilla. Käytöstä poistettavat autot ovat kaikki huonokuntoisia ja osa niistä kokonaan toimimattomia. Tällaisenaan ne eivät ole tieliikennekelpoisia. Selvitysten mukaan autojen kunnostaminen edellyttää merkittäviä korjaustoimenpiteitä ja taloudellista panostusta, ja koska autot ovat pääosin melko iäkkäitä ja paljon ajettuja, niiden kunnostaminen hyvinvointialueen käyttöön ei ole järkevää eikä tarpeellista.

Käytöstä poistettavat autot:

AKY-336 Volkswagen Crafter, 2008, 595 tkm

ANI-630 Ford Tourneo, 2007, 390 tkm

AVY-237 Ford Focus, 2009, 199 tkm

BEY-650 Ford Transit, 2007, 250 tkm

BTJ-512 Ford Fiesta, 2015, 182 tkm

EHZ-528 Ford Focus, 2009, 330 tkm

FGU-846 Ford Mondeo, 2005, 205 tkm

FJU-852 Ford Focus, 2010, 304 tkm

GJG-497 Ford Fusion, 2011, 193 tkm

IJC-422 Ford Focus, 2009, 208 tkm

IYX-464 Ford Focus 2008, 221 tkm

JJJ-213 Seat Mii, 2014, 308 tkm

KNN-173 Ford Focus, 2016, 264 tkm

KRX-667 Ford Focus, 2013, 370 tkm

MLL-407 Opel Combo Van, 2013, 253 tkm

RRG-233 M-B Sprinter, 2009, 480 tkm

XMK-405 Ford Focus, 2012, 256 tkm

YEY-181 Toyota Corolla, 2003, 288 tkm

YEZ-873 Volkswagen Transporter, 2003, 260 tkm

 

Kuljetusyksikkö on selvittänyt vaihtoehtoja käytöstä poistettavien autojen realisoinnille. Autojen yksittäinen suoramyynti tai oman huutokaupan järjestäminen ei ole omien resurssien puolesta mahdollista, joten autot pitää saada realisoitua mahdollisimman vähäisellä myyntitoimenpiteisiin liittyvällä työmäärällä. Kuljetusyksikkö on pyytänyt Copart Suomi Oy:ltä sekä osto- että välitysmyyntitarjouksen autojen realisoinnista. Tehtyjen arvioiden ja vertailujen perusteella Kuljetusyksikkö on todennut, että kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu on realisoida autot välitysmyynnillä. Välitysmyynnissä Copart Suomi Oy hoitaa koko myyntiprosessin alusta loppuun sisältäen ajoneuvon noudon, myynti-ilmoituksen laatimisen, myymisen, asiakaspalvelun, ajoneuvon luovutuksen sekä rekisteröinnin. Autot myydään Copart Suomi Oy:n järjestämässä huutokaupassa, jossa autojen lopullinen myyntihinta määräytyy myytävään kohteeseen tehtyjen tarjousten perusteella. Copart Suomi Oy pidättää toteutuneesta myyntihinnasta oman komission, autojen noudosta aiheutuvan logistiikkakulun sekä rekisteröintimaksun, jotka ovat keskimäärin 340 euroa (alv 0 %) autolta.

 

Esitän, että Hankinta- ja logistiikkapalveluiden kuljetusyksikkö tekee edellä mainittujen käytöstä poistettavien autojen välitysmyynnistä sopimuksen Copart Suomi Oy:n kanssa. Autot myydään Copart Suomi Oy:n järjestämässä huutokaupassa, jossa autojen myyntihinta määräytyy tehtyjen tarjousten perusteella. Copart Suomi Oy pidättää toteutuneesta myyntihinnasta komission sekä myynnistä aiheutuneita kuluja, jotka ovat yhteensä keskimäärin 340 euroa (alv 0 %) autolta."

 

Päätös

Päätän, että Hankinta- ja logistiikkapalveluiden kuljetusyksikkö tekee edellä mainittujen käytöstä poistettavien autojen välitysmyynnistä sopimuksen Copart Suomi Oy:n kanssa. Autot myydään Copart Suomi Oy:n järjestämässä huutokaupassa, jossa autojen myyntihinta määräytyy tehtyjen tarjousten perusteella. Copart Suomi Oy pidättää toteutuneesta myyntihinnasta komission sekä myynnistä aiheutuneita kuluja, jotka ovat yhteensä keskimäärin 340 euroa (alv 0 %) autolta.

 

Allekirjoitus

Juha-Pekka Heikkonen, hankinta- ja logistiikkajohtaja

Organisaatiotieto

Tekniset palvelut