Kuvaus
Kuljetuspäällikkö Jani Sädemaa 26.8.2024:
”Hankinta- ja logistiikkapalveluiden kuljetusyksikköön on kertynyt käytöstä poistettavia autoja, koska ne ovat korvattu leasingsopimusautoilla tai muilla käytössä olevilla autoilla. Nämä käytöstä poistettavat autot ovat kaikki huonokuntoisia ja osa niistä kokonaan toimimattomia. Tällaisenaan ne eivät ole tieliikennekelpoisia. Selvitysten mukaan autojen kunnostaminen edellyttää merkittäviä korjaustoimenpiteitä ja taloudellista panostusta, ja koska autot ovat melko iäkkäitä ja paljon ajettuja, niiden kunnostaminen hyvinvointialueen käyttöön ei ole järkevää eikä tarpeellista.
Käytöstä poistettavat autot:
EMT-352 Henkilöauto Ford Tourneo Custom 2.2, 2013, 244 tkm
Moottorivika (savuttaa, öljy tulee pakoputkesta)
FJB-535 Pakettiauto Ford TRANSIT CONNECT 1.8, 2008, 337 tkm
Helmat pahasti ruosteessa, korissa kolhuja ja naarmuja, huoltohistoria puuttuu
GIH-313 Henkilöauto Ford TOURNEO CONNECT 1.8, 2008, 356 tkm
Helmat pahasti ruosteessa, huoltohistoria puuttuu
IKA-950 Henkilöauto Ford FOCUS 1.6, 2011, 266 tkm
Sammuilee ajossa, purkaa akkua, maalivaurioita kummallakin sivulla ja takapuskurissa
JHG-458 Pakettiauto Fiat DUCATO 2.2, 2007, 131 tkm
Maalipinta irronnut paikoittain, lavan pohjan puuosat huonokuntoiset, kuljettajan penkin verhoilu rikki
KXG-574 Henkilöauto Chevrolet NUBIRA 1.8, 2008, 282 tkm
Korissa kolhuja, naarmuja ja ruostetta, huoltohistoria puuttuu
LBI-550 Pakettiauto Citroen JUMPER 2.0, 2004, 151 tkm
Pahasti ruostunut, maalipinta irronnut osittain, epäsiisti koriltaan ja sisätiloiltaan, huoltohistoria puuttuu
NFR-532 Pakettiauto Peugeot PARTNER 1.4, 2003, 274 tkm
Korissa kolhuja ja naarmuja, huoltohistoria puuttuu, vain kesärenkaat
VVK-802 Pakettiauto Renault Kangoo Express 1.5, 2010, 360 tkm
Korissa paljon kolhuja ja naarmuja, lämppärin kenno vuotaa, huoltohistoria puuttuu
XMN-383 Henkilöauto Ford TOURNEO 2.2, 2012, 330 tkm
Moottori käy huonosti, vuotaa polttoainetta auton käydessä, korissa ruostetta ja naarmuja
Kuljetusyksikkö on selvittänyt vaihtoehtoja käytöstä poistettavien autojen realisoinnille. Järkevin vaihtoehto on myydä autot sellaisenaan mahdollisimman vähäisellä myyntitoimenpiteisiin liittyvällä työmäärällä, jolloin käytöstä poistossa saavutetaan kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu. Kuljetusyksikkö on pyytänyt autoista ostotarjouksen Copart Suomi Oy:ltä, joka on erikoistunut vaurioajoneuvojen realisointiin ja huutokauppaan, mutta realisoivat myös muulla tavoin viallisia autoja. Copart Suomi Oy:n tarjous edellä mainituista autoista on yhteensä 10.975,80 euroa alv 0 %.
Esitän, että Hankinta- ja logistiikkapalveluiden kuljetusyksikkö myy edellä mainitut käytöstä poistettavat autot Copart Suomi Oy:lle hintaan 10.975,80 euroa alv 0 %.”