§ 6 Avustetun puolesta asioinnin ja asiakkaiden digituen toimintamallien käyttöönotto

Lataa 

SATAHADno-2025-13680

Päätöspäivämäärä

11.12.2025

Päätöksen tekijä

Hallintojohtaja

Päätöksen peruste

Hallintosääntö 21 §

Kuvaus

Asiakaspalvelupäällikkö Mari Viljanen-Peuraniemi:

Kestävän kasvun Satakunta 2-hankkeessa on kehitetty useita erilaisia toimintamalleja, jotka jäävät hankkeen jälkeen osaksi hyvinvointialueen pysyvää toimintaa. Tarkoituksena, on, että avustetun puolesta asioinnin toimintamalli ja digituen toimintamalli siirtyvät vuoden 2026 alusta hallntopalveluiden vastuulle asiakaspalveluyksikköön.

Avustetun puolesta asioinnin toimintamallissa asiakas voi valtuuttaa haluamansa luotetun henkilön hoitamaan asioitaan sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisissa palveluissa sekä apteekkiasioissa. Valtuutus tehdään hyvinvointialueen asiakaspalvelupisteissä. 

Asiakkaiden digituen toimintamallin tarkoituksena on tarjota asiakkaille ohjausta ja tukea digitaalisten palveluiden käyttöön, vahvistaa asiakkaiden digitaitoja ja edistää heidän mahdollisuuksiaan asioida sujuvasti hyvinvointialueen sote- ja digipalveluissa. 

Päätös tukee hyvinvointialueen strategista tavoitetta lisätä digitaalisten palvelujen käyttöä ja parantaa palvelujen saavutettavuutta.

Päätös

Päätän ottaa käyttöön hankkeessa kehitetyt avustetun puolesta asioinnin toimintamallin sekä asiakkaiden digituen toimintamallin.

Mallit siirtyvät vuoden 2026 alusta osaksi Satakunnan hyvinvointialueen toimintaa.  

 

 

 

 

 

Allekirjoitus

Anna Alarautalahti-Heurlin, hallintojohtaja

Organisaatiotieto

Hallintopalvelut