Perustelut
Hallintosäännön 42 §:n mukaan kuntayhteistyölautakunnan tehtävänä on ylläpitää ja kehittää hyvinvointialueen ja alueen kuntien yhteistyötä, tunnistaa ongelmakohtia ja valmistella yhteistyön uudistamista aluehallituksen käsiteltäväksi.
Ulkomaalais- ja/tai pakolaistaustaisten henkilöiden palvelujen järjestämistä tarkastellaan tässä yleisellä hyvinvointialue-, kunta- ja ELY-keskustasolla, ei yksittäisten henkilöiden tai yksittäisen kunnan asioina.
Hyvinvointialueiden muodostamisen yhteydessä v. 2023 uudistui Laki kotoutumisen edistämisestä (1386/2010, kotoutumislaki). Satakunnan alueen 16 kunnan toiminta maahanmuuttoon liittyvissä ratkaisuissa määrittyy kuntien strategioiden, kuntien kotouttamisohjelmien sekä kunnan ja Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) laatimien sopimusten perusteella (37, 41 §). Työ- ja elinkeinotoimistojen (TE-toimisto) toiminta on tärkeä osa kuntien valtuustojen hyväksymää kotouttamisohjelmaa (32, 33, 37, 40, 42 §) sekä sen osaksi laadittavaa kotoutumisen edistämissuunnitelmaa henkilöistä, jotka ELY-keskuksen kanssa laaditun sopimuksen perusteella osoitetaan kuntaan (42-43 §). Lainsäädäntö tulee uudistumaan vuonna 2025.
Monissa kunnissa aiempi sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö on hoitanut osan kotoutumiseen liittyvistä tehtävistä. Kotoutumislainsäädännön uudistuminen ohjaa myös rahoituksen kautta toiminnan vastuita. Laskennalliset korvaukset (45 §) pakolaistaustaisista henkilöistä ovat kunnilla merkittäviä lain määritellessä kunnille keskeisen yleis- ja yhteensovittamisvastuun maahanmuuttajien kotouttamisen kehittämisestä, suunnittelusta ja seurannasta paikallistasolla. Tähän liittyy myös pakolaistaustaisten henkilöiden käytännön vastaanotto, ohjaus ja neuvonta sekä vastuu mahdollisen monialaisen yhteistyön käynnistämisestä (30 -33 §).
Hyvinvointialueet vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä kunkin ulkomaalaistaustaisen henkilön kotikunnan, oleskeluluvan, mahdollisen Kelan hoito-oikeustodistuksen sekä palvelutarpeen perusteella. Kiireellisiä ja välttämättömiä palveluja lukuun ottamatta vastaanottokeskukset (VOK), vastaavat puolestaan vastaanottojärjestelmässä eli ”VOKin kirjoilla” olevien pakolaistaustaisten henkilöiden palvelujen järjestämisestä niin kauan kuin henkilöllä ei ole DVV:n rekisteröimää ja väestötietojärjestelmässä näkyvää kotikuntaa. Maahanmuuttoviraston toimeksiannosta SPR:n Satakunnan piiri toimii tällä hetkellä vastaanottokeskuksena.
Pakolaistaustaisten henkilöiden asioiden ajankohtaisuus
Maahanmuuttoon liittyvät kysymykset ovat nyt ajankohtaisia, koska Ukrainasta tilapäisen suojelun perusteella vastaanottojärjestelmän kirjoilla olevia henkilöitä on siirtymässä kuntiin runsaat tuhat henkilöä. ELY-keskus on myös lähettämässä kuntiin ja hyvinvointialueelle sopimusehdotukset kuntapaikkojen tarkistamisesta ja muutamiin kuntiin ehdotukset kiintiöpakolaisten vastaanottamisesta. Kiintiöpakolaisten aiempi määrä valtakunnallisesti on ollut 1050 ja tuleva määrä laskee 500 henkilöön.
Tilapäinen suojelu on tarkoitettu Ukrainasta sotaa pakeneville henkilöille. Tilapäisen suojelun myöntäminen mahdollistaa sen, että suojelua voidaan tarjota rajatulle joukolle nopeassa ja turvapaikkamenettelyä kevyemmässä prosessissa. Tilapäinen suojelu perustuu EU:n tilapäisen suojelun direktiiviin, jota käytetään nyt ensimmäistä kertaa. Neuvoston päätös tuli voimaan 4.3.2022 ja jätti jäsenmaille harkintavaltaa suojelun tarkan kohderyhmän määrittämiseen. Suomessa suojelua annetaan EU-tason päätöstä laajemmalle Ukrainasta paenneiden joukolle. Valtioneuvosto päätti asiasta 7.3.2022. EU:ssa on päätetty tilapäisen suojelun jatkamisesta 4.3.2025 saakka.
Käytännön yhteistyön muotoutuminen kotoutumislainsäädännön ohjaamana
Vaikka varsinaiset lakisääteiset sotepalvelut toimivat pitkälti aiemman mukaisesti, on jo pelkästään Satakunnan hyvinvointialueen (Sata) elämänkaariorganisaatio tuonut uusia yhteistyötahoja tai ainakin uusia termejä. Kunnissa luotuja aiempia sotepalvelujen käytäntöjä ja eri asiakas- ja potilastietojärjestelmiä yhtenäistetään edelleen. Uudistettu kotoutumislaki edellyttää myös joissakin kohdin uusia käytänteitä kunnilta, kuten hyvinvointialueen kuuleminen, monialaisen yhteistyön käynnistäminen, tiedonvaihto ja toiminnan arviointi. Lain soveltaminen käytännön toiminnanksi tulee hyvinvointialueen ja ELY-keskuksen sekä kuntien kesken sopia, koska moniin lain toteuttamiseen liittyviin kysymyksiin ei ole valtakunnallisia ohjeita. Kotoutumislaki uudistuu vuoden 2025 alussa ja näin käytänteet tulevat kehittymään edelleen. Ajantasaiset käytännöt löytyvät jatkossa Sata-alueen verkkosivuilta.
Kunta- ja viranomaisyhteistyön malli pakolaistaustaisten henkilöiden palveluiden järjestämisessä Satakunnan hyvinvointialueella
Laki kotoutumisen edistämisestä (1386/2010, kotoutumislaki) ohjaa pakolaistaustaisten henkilöiden palvelujen järjestämistä viranomaisyhteistyössä. Sata-alueen kaikki 16 kuntaa ovat solmineet kotoutumislain 41 §:n perusteella Satakunnan Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) kanssa monivuotisen sopimuksen lain 2 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettujen henkilöiden kuntaan osoittamisesta ja kotoutumisen edistämisestä sekä tästä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta. Lain mukaan kunnan tulee kuulla hyvinvointialuetta ennen yllä tarkoitetun sopimuksen laatimista ja vuosittain ennen sopimuksen tarkistamista sekä henkilöitä kuntaan osoitettaessa, jos henkilöillä on ilmeisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelun tarpeita (41, 43 §).
Kuullaan toimialajohtaja Satu Helinin esitys aiheesta.
Liite: Maahanmuutto ja ulkomaalaistaustaisten henkilöiden palvelu
Ehdotus
Esittelijä
-
Marika Lanne, marika.lanne@sata.fi
Kuntayhteistyölautakunta päättää
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.