Perustelut
Satakunnan hyvinvointialue on valtakunnallisten tilastojen mukaan hyvin ympärivuorokautispainotteinen asukasmäärään nähden. Palvelurakenne on huomattavan raskas ja tämä on tullut esille useasti sekä valtakunnallisessa kehittämisessä että ministeriöiden ja Satakunnan hyvinvointialueen välisissä keskusteluissa. Raskas palvelurakenne tarkoittaa sitä, että suurin osa vammaispalvelun asumispalveluja tarvitsevista asiakkaista on ollut ympärivuorokautisessa asumispalvelussa.
Satakunnan hyvinvointialueella on ympärivuorokautisessa asumisessa hoitovuorokausia 1232/1000 asukasta kohden. Koko maassa hoitovuorokausien määrä on 785/1000 asukasta kohden. Eli eroavaisuus on huomattava ja ei selity asiakastarpeilla. Asiakaskohtaiset toimintakulut ovat 3 % koko maan tasoa korkeammat (194e/vs.188e). Myös hyvinvointialueen alussa Nordic Health Group (NHG) teki vertailua muihin hyvinvointialueisiin nähden ja loppuraportissa todettiin, että vammaisten asumispalveluita on kevennettävä, eikä vastaa palvelutarpeita. Näin ollen vammaispalvelut on kartoittaneet omia asumisyksiköitä, joita olisi asiakkaiden toimintakyvyn sekä palvelutarpeen ja kiinteistöratkaisujen perusteella mahdollista muuttaa ympärivuorokautisesta asumisesta yhteisölliseksi asumiseksi.
Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaille ei ole ollut tarjolla, muutamista kevyemmistä omista asumisyksiköistä huolimatta, tarpeeksi monimuotoisia asumisratkaisuja ja tämä on aiheuttanut sen, että ympärivuorokautisissa asumisyksiköissä on myös todettu palvelutarpeen arvioon perustuen olevan asiakkaita, joita hoidetaan liian tehostetusti ja heidän toimintakykynsä mahdollistaisi itsenäisemmän ja kevyemmän asumispalvelun.
Eurajoella sijaitseva Jokituvan kaksi rivitaloa on seitsemän erillisen asunnon kiinteistö. Oman asunnon lisäksi kaikkien käytössä on yhteinen sauna, pesuhuone ja pyykkihuone. Rivitalot ovat jo lähtökohtaisesti tarkoitettu omatoimisille asiakkaille. Jokituvan rivitalojen kanssa samalla tontilla sijaitsee Jokituvan ryhmäkoti, jossa on toimintakyvyltään tuetumpaa asumispalvelua tarvitsevia asiakkaita ja tätä taloa ei esitetä muutettavaksi kevyemmäksi. Asumisyksiköstä ja Jokituvan kokonaisuudesta tulisi muutoksen jälkeen hybridiyksikkö, joka mahdollistaisi yhteisöllisen asumisen ja ryhmäkodin kautta toimintakyvyiltä eri tasoisten asumisen kustannustehokkaasti asumisyksikössä. Jokituvan päärakennuksessa/ryhmäkodissa olevat asiakkaat tarvitsevat ympärivuorokautista valvontaa, joten tämän vuoksi ei tällä hetkellä nähdä, että henkilöstömitoitusta vähennetään. Vammaispalveluiden asumispalvelujen henkilöstömitoituksen tarkastelun yhteydessä on Jokituvan henkilöstömitoitusta vähennetty ja säästöä tästä on tullut n.50000 e/v.
Asiakaskunta Jokituvan rivitaloissa on omatoimista ja kevyemmän asumisen asiakkaita. Asiakkaiden toimintakykyä ja palvelutarpeet on kartoitettu ja asiakkaille tehdään palvelusuunnitelmat ja uudet palvelupäätökset. Mikäli asumisyksikössä on asiakas, joka tarvitsee tuetumpaa asumista, hänelle tullaan järjestämään omaa toimintakykyä ja palvelutarvetta vastaava asumismuoto.
Näin ollen vammaispalvelun asumisen kokonaisuutta tarkasteltaessa on perusteltua Jokituvan kahden rivitalon muuttaminen ympärivuorokautisesta asumispalvelusta kevyemmäksi, yhteisölliseksi asumispalveluksi.
Asumisen rakenne, toteutus ja tilastointi muuttuu muutoksen myötä oikeanlaiseksi sekä palvelutarpeen mukaiseksi ja asiakkaat, jotka eivät kuulu palvelutarpeensa mukaisesti ympärivuorokautisen asumisen ovat jatkossa lain mukaisessa yhteisöllisessä asumisessa. Tämä on merkittävä muutos, koska virheellisesti luokitellut yksiköt vääristävät sekä alueellisia että valtakunnallisia tilastoja ja antavat näin ollen raskaamman vaikutelman Satakunnan hyvinvointialueen vammaispalveluiden asumisen palveluista, kuin ne todellisuudessa ovat.
Muutoksen vaikutusten osalta liitteenä on ennakkovaikutusten arviointi.
Satakunnan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan aluehallituksen tehtäviä koskevassa 28 § kohdassa 25. Aluehallitus päättää merkittävistä laajavaikutteisista muutoksista sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteiden palveluihin, sekä asumisyksiköiden perustamisesta ja lakkauttamisesta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.