Perustelut
Alueellinen laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma toimii hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja eriarvoisuuden vähentämisen strategisen johtamisen työkaluna ja yhteistyön välineenä kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen välillä. Se myös sovittaa alueelliset erillissuunnitelmat (lapset, nuoret ja perheet, ikääntyneet, kulttuurihyvinvointi ja ehkäisevä päihdetyö) yhteen asiakirjaan. Lasten, nuorten ja perheiden sekä ikääntyneiden erillissuunnitelmat laaditaan näiden toimialoilla yhteistyössä HYTE-yksikön ja muiden sidosryhmien kanssa.
Lastensuojelulaki (417/2007) edellyttää, että hyvinvointialueen on laadittava lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi hyvinvointialueen toimintaa koskeva alueellinen lasten- ja nuorten hyvinvointisuunnitelma valtuustokausittain. Satakunnan hyvinvointialueen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma vuosille 2024–2025 pohjautuu Satakunnan hyvinvointialueen hyvinvointikertomukseen ja -suunnitelmaan. Suunnitelma sisältää kuvauksen lasten ja nuorten kasvuoloista sekä hyvinvoinnin tilasta, lasten ja nuorten hyvinvointia edistävistä sekä ongelmia ehkäisevistä toimista ja palveluista, yhteistyön järjestämisestä eri viranomaisten sekä lapsille ja nuorille palveluja tuottavien yhteisöjen ja laitosten välillä ja suunnitelman toteuttamisesta ja seurannasta. Suunnitelma sisältää tiedot lastensuojelun tarpeesta, lastensuojeluun varattavista voimavaroista ja lastensuojelun palvelujärjestelmästä. Suunnitelman tavoitteena on, että satakuntalaiset lapset, nuoret ja perheet liikkuvat enemmän ja voivat paremmin sekä yhteistyö lisääntyy eri ammattilaisten ja tahojen kanssa, jotka tuottavat Satakunnassa palveluja lapsille, nuorille ja perheille.
Lain oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttamisesta (377/2022) edellyttää, että hyvinvointialueella tulee olla valtuustokausittainen alueellinen opiskeluhuoltosuunnitelma hyvinvointialueen vastuulla olevien opiskeluhuoltopalvelujen järjestämiseksi. Suunnitelma tulee liittää alueelliseen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan. Suunnitelma on valmisteltu alueellisen opiskeluhuollon yhteistyöryhmässä, joka vastaa myös suunnitelman seurannasta. Suunnitelma sisältää mm. suunnitelman opiskeluhuoltopalvelujen voimavarojen kohdentamisesta ja toimenpiteet eri tahojen yhteistyön edistämiseksi ja alueellisen opiskeluhuoltosuunnitelman toteuttamiseksi ja seuraamiseksi. Tavoitteena on toteuttaa opiskeluhuollon palveluja yhteistyössä koulutuksen järjestäjän kanssa tarpeen mukaisin resurssein, edistää opiskeluyhteisön ja -ympäristön sekä opiskelijoiden hyvinvointia ja osallisuutta yhteistyössä koulutuksen järjestäjän kanssa, tarjota palvelua tasalaatuisesti sekä kehittää digitaalisten palvelujen saatavuutta.
Terveydenhuoltolaki (1326/2010) edellyttää, että hyvinvointialueen tulee laatia alueellinen neuvolasuunnitelma valtuustokausittain hyvinvointialueen vastuulla olevien neuvolapalvelujen toteuttamiseksi. Alueellinen neuvolasuunnitelma tulee liittää osaksi alueellista lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa. Hyvinvointialueen on järjestettävä alueensa raskaana olevien naisten, lasta odottavien perheiden sekä alle oppivelvollisuusikäisten lasten ja heidän perheidensä neuvolapalvelut. Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta (338/2011) varmistaa, että terveysneuvonta ja terveystarkastukset ovat suunnitelmallisia, tasoltaan yhtenäisiä sekä yksilöiden ja väestön tarpeet huomioon ottavia. Suunnitelman painopiste on vanhemmuuden tuessa, terveyden edistämisessä, digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja asiakkaiden monimuotoisuuden huomioimisessa. Jatkosuunnitelmana on edellä mainittujen lisäksi työskentely edelleen palvelujen yhdenmukaistamiseksi ja yhteistyön kehittäminen mm. varhaiskasvatuksen kanssa.
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012) edellyttää, että hyvinvointialueen on laadittava suunnitelma toimenpiteistään ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terveyden, toimintakyvyn ja itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi sekä iäkkäiden henkilöiden tarvitsemien palvelujen ja omaishoidon järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi vuosille 2024–2025 toimenpiteet on valittu niin, että ne nousevat asukkaiden tarpeista ja kohdistuvat asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
Suunnitelman tavoitteena on: Ikääntyneiden toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen, Yksinäisyyden ehkäisy ja mielekäs arki, Kotona asumisen tukeminen, Asumisen kehittäminen sekä Palvelujen saatavuuden, saavutettavuuden ja vaikuttavuuden parantaminen.
Alueellinen laaja hyvinvointikertomus koostuu kahdesta osasta. Kertomusosassa kuvataan alueellista hyvinvoinnin nykytilaa, eri sosiaaliryhmien välisiä, alueellisia tai sukupuolten välisiä eroja hyvinvoinnissa ja terveydessä sekä turvallisuudessa. Hyvinvointisuunnitelmassa kuvataan tavoitteita ja toimenpiteitä, joilla vastataan kertomusosiossa esiin nousseisiin hyvinvoinnin ja terveyden haasteisiin.
Laaja alueellinen hyvinvointisuunnitelma ja -kertomus laaditaan valtuustokausittain. Tämän lisäksi laaditaan hyvinvointiraportti vuosittain.
Hyvinvointikertomus ja -suunnitelma on laadittu osallistaen. Hyvinvointikertomustyötä on tehty yhteistyössä Satakunnan hyvinvointialueen toimialojen, TKIO-yksikön, kuntien, järjestöjen, HYTE-toimikunnan, ja verkostojen (ehkäisevä päihdetyö, elintapaohjaus, ravitsemus, kulttuurihyvinvointi) kanssa.
Hyvinvointikertomus ja-suunnitelma on ollut Kuntayhteistyölautakunnassa 9.4.2024 sekä strategia ja järjestäminen johtoryhmässä 15.4.2024 ja hyvinvointialueen johtoryhmässä 22.4.2024. Aluehallituksen iltakoulussa asiaa käsiteltiin 7.5.2024.
Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden lautakunta on käsitellyt erillissuunnitelmat kokouksessaan 24.4.2024 § 12-15 ja ikääntyneiden palveluiden lautakunta kokouksessaan 25.4.2025 § 22. Nuorisovaltuusto ja vanhusneuvosto ovat käsitelleet tarvittavat suunnitelmat.
Hyvinvointikertomus ja -suunnitelma sekä siihen sisältyvät erillissuunnitelmat on tarkoitus aluehallituksen käsittelyn jälkeen saada päätöksentekoon aluevaltuuston 10.6.2024 pidettävään kokoukseen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.