Aluehallitus, kokous 19.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 249 Vastine oikaisuvaatimuksiin koskien viranhaltijapäätöstä Lavian hammashoitolan siirrosta Kankaanpään hammashoitolaan

SATAHADno-2025-6678

Valmistelija

  • Katja Lepistö, katja.lepisto@sata.fi
  • Sohvi Hörkkö, sohvi.horkko@sata.fi
  • Pia Lahtinen, pia.lahtinen@sata.fi

Perustelut

Suun terveydenhuollon toiminta Satakunnan hyvinvointialueella (Sohvi Hörkkö)

Satakunnan hyvinvointialue tuottaa omana tuotantona suun terveydenhuollon palveluja arkipäivisin sekä ostopalvelutuotantona virka-ajan ulkopuolella tarvittavia suun päivystysluontoisia palveluja. Vuonna 2024 koko Satakunnan hyvinvointialueella suun terveyden huollon asiakaskäyntejä kertyi noin 186142 käyntiä ja eri potilaita hoidettiin noin 72932. Näissä luvuissa ovat mukana omatuotannon sekä ostopalvelutuotannon luvut. Virka-ajan ulkopuolinen päivystys toteutetaan ostopalveluna hammaslääkäri- ja hammashoitaja resurssin riittämättömyyden vuoksi. Tämä päivystys kattaa akuutit ja päivystykselliset potilastapaukset koko hyvinvointialueelta arkipäivisin kellonajoilla16:00-20:00 ja viikonloppuisin/ arkipyhinä 8:00-20:00. Virka-ajan ulkopuolisessa päivystyksessä oli vuonna 2024 käyntejä 3800 ja eri potilaita hoidettiin 3315.

Tällä hetkellä koko hyvinvointialueella on noin 145 hoitohuonetta 25:ssä kiinteässä (rakennus) hoitoyksikössä. Lisäksi käymme kouluilla toteuttamassa lasten hammastarkastuksia kuuden salkkuvastaanottoyksikön avulla sekä uutena palvelumuotona on keväällä 2025 aloitettu liikkuva hammashoitovaunu. Laskennallinen keskimääräinen hoitohuoneiden käyttöaste koko hyvinvointialueella oli 4,3 käyntiä/hoitohuone/päivä vuonna 2024. Alhaisin laskennallinen käyttöaste oli Luvian hammashoitolassa 0,13 käyntiä/huone/päivä ja korkein käyttöaste Satasairaalan päivystyshuoneessa 16,1 käyntiä/huone/päivä. Käyttöasteeseen eniten vaikuttavia tekijöitä ovat erityisesti henkilökunnan määrä ja mahdollisuus sijoittaa toinen työntekijä huoneeseen poissaolojen ajaksi (esim. sairaspoissaolot, lomat, koulutukset). Käytännössä, mitä paremmin saamme rekrytoitua hammaslääkäreitä ja hammashoitajia ja mitä suurempi hoitoyksikkö, jossa on enemmän henkilökuntaa, sitä joustavammin on mahdollista sijoittaa sijainen tilapäisesti tyhjään hoitohuoneeseen. Myös kysynnän määrä vaikuttaa käyttöasteeseen hoitoyksiköissä, joissa käyntimäärät ovat niin pienet, että hammaslääkäri tai hoitaja pystyy hoitamaan alueen kaikki käynnit esimerkiksi käymällä muutamana päivänä viikossa hoitamassa potilaita ja hoitohuone on käyttämättä muina päivinä. Käyttöasteeseen vaikuttaa myös hoitokäyntien sisältö; vaativat toimenpiteet, kuten juurihoito, vievät enemmän aikaa ja erityyppiset tarkastuskäynnit vievät vähemmän aikaa.

Lavian hammashoitolassa oli vuona 2024 käyntejä 1786 ja eri potilaita hoidettiin 607. Laskennallisesti tämä on 0,96% kaikista hyvinvointialueen käynneistä ja 0,83% kaikista suun terveydenhuollon vuoden 2024 potilaista. Lavialla on kaksi hoitohuonetta ja laskennallisesti käyntejä on ollut noin 3,5 käyntiä/huone/päivä.

Harjavallassa vuonna 2024 käyntejä oli 5277 ja eri potilaita hoidettiin 2511. Laskennallisesti tämä on 2,83% kaikista hyvinvointialueen käynneistä ja 3,44% kaikista suun terveydenhuollon vuoden 2024 potilaista. Harjavallassa on neljä hoitohuonetta ja laskennallisesti käyntejä on ollut noin 5,2 käyntiä/huone/päivä.

Kokemäellä vuonna 2024 käyntejä oli 5224 ja eri potilaita oli 2324. Laskennallisesti tämä on 2,81 % kaikista hyvinvointialueen käynneistä ja 3,18% potilaista.Kokemäellä on 6 hoitohuonetta ja laskennallisesti käyntejä on ollut noin 3,5 käyntiä/huone/päivä.

Asukaslukuun suhteutettuna kuntainliiton ja tilastokeskuksen vuoden 2024 tietojen mukaan Porissa asui noin 40% hyvinvointialueen kaikista asukkaista. Asukaslukumäärien pohjalta tehdyn arvion mukaan suurin suun terveydenhuollon palveluntarve on tällä hetkellä Porissa, jossa siis asuu lähes 40% asukkaista ja toteutuneet käyntimäärät ovat olleet vain 33% kaikista hyvinvointialueen suun 2 terveydenhuollon käynneistä. Porin kaikissa toimipisteissä käyntejä oli yhteensä 62099, hoitohuoneita 45, kymmenessä eri paikassa. Porissa hoitohuoneiden yhteenlaskettu laskennallinen käyttöaste noin 5,5 käyntiä/huone/päivä. Korkein huonetilan käyttöaste Porissa, pois lukien päivystyksen, oli keskushammashoitola Puuvillassa, jossa on 14 huonetta ja laskennallisesti noin 6,2 käyntiä/huone/päivä. Alhaisimmat huonekapasiteetit Porissa olivat Pihlavassa, jossa on neljä hoitohuonetta ja laskennallisesti 3,6 käyntiä/huone/päivä sekä Vähäraumalla, jossa on kaksi hoitohuonetta ja 3,5 käyntiä/huone/päivä.

Suun terveydenhuollon palveluita on tärkeä tuottaa paikallisesti ja sopivan etäisyyden päässä asiakkaista. Sopivaa etäisyyttä ei ole lakisääteisesti määritelty, mutta palvelurakenteen tulee olla samanaikaisesti vaikuttava, laadukas ja kustannustehokas. Sopivaan etäisyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. väestörakenne, palvelutarve, liikenneyhteydet, mutta myös ammattitaitoisen työvoiman saatavuus ja pysyvyys. Ilman riittävää ammattitaitoista työvoimaa ei ole mahdollista toteuttaa palveluntarvetta tulevaisuudessa.

Liikenneyhteyksien osalta meidän tulisi varmistaa, että esimerkiksi kouluikäisten lakisääteiset hammastarkastukset toteutuvat sujuvasti ja tämän palvelusegmentin osalta tarjoamme salkkuvastaanottotoimintaa ja hammashoitovaunua. Salkkuvastaanotto tapahtuu koulujen tiloissa, joissa hammashoitaja toteuttaa ikäluokkasidonnaisia lakisääteisiä hammastarkastuksia. Salkun avulla ei ole mahdollista hoitaa tarkastuksessa löydettyjen hammaskariesten paikkauksia, vaan ne tekee hammaslääkäri hoitohuoneessa. Hammashoitovaunussa on mahdollista toteuttaa kattavasti eri suun terveydenhuollon toimenpiteitä aina tarkastuksesta hampaan poistoon ja juurihoitoon. Vaunu on tällä hetkellä pilotointivaiheessa ja keräämme asiakkaiden ja henkilökunnan kokemuksia ja palautteita vaunun toiminnasta. Hammashoitovaunussa on yksi hoitohuone ja esimerkiksi tavoittelemalla käyttöastetta 5 - 6 käyntiä/hoitohuone/päivä on liikkuvalla vaunulla mahdollista saavuttaa noin 1260 – 1512 palvelukäyntiä vuodessa. Tämä määrä ei riitä kattamaan Harjavalla tai Kokemäen tai Lavian suun terveydenhuollon palvelutarvetta vaan suurin osa käynneistä tulee edelleen toteutua kiinteissä hoitoyksikössä. Vuonna 2024 Kokemäen, Harjavallan ja Nakkilan käyntien yhteismäärä oli noin 15000 ja tämän tuottamiseen tarvitaan minimissään 10 – 12 hoitohuonetta, mikäli palvelutuotanto toteutuu tahtiin 5-6 käyntiä/hoitohuone/päivä. Tämä käyntitahtimäärä esitetylle hoitohuonemäärälle vaatii toteutuakseen myös jokaiseen huoneeseen hammaslääkärin ja hammashoitajan lähes jokaiselle työpäivälle. Kankaanpäässä on tällä hetkellä 18 hoitohuonetta, joka riittää Pohjoisen Satakunnan, mukaan lukien Lavian, käyntimääriin laskennallisella arvolla 5,8 käyntiä/hoitohuone/päivä. Eurassa tulee olemaan 12 hoitohuonetta, joka riittää Euran ja Säkylän käyntimäärille (yht 15676/vuosi 2024) laskennallisella arvolla 5,2 käyntiä/hoitohuone/päivä.

Tulevaisuuden palvelutarpeen tuotantopisteiden sijainnin arviossa tulee huomioida useita eri kokonaisuuksia kuten asukkaiden määrä ja väestörakenne, arvioitu palvelutarpeen määrä, kulkuyhteydet, muu ympäröivä infrastruktuuri, mutta myös mahdollisuus saada terveydenhuollon ammattihenkilöitä tuottamaan palveluita. Tilastokeskuksen 2024 Satakunnan hyvinvointialueen asukasmäärä oli 210709 ja viiden vuoden ennusteen mukaan määrä laskee 203892 asukkaaseen vuoteen 2030 mennessä. Väestökehitys Suomessa tulee painottumaan suurempiin kaupunkeihin ja taajamiin ja samalla ammattitaitoisen henkilökunnan keskittyessä asumaan myös asukaskeskittymiin. Aikaa ennen hyvinvointialueita, ei ollut epätavallista, että korotetun palkkauksen avulla rekrytoitiin ammattitaitoista henkilökuntaa syrjäalueille. Tällä hetkellä uusien hammaslääkäreiden rekrytointi onnistuu parhaiten Poriin ja Raumalle, mutta haasteena on ollut hammaslääkäreiden rekrytointi pienempiin asukaskeskittymiin. On luonnollista, että mitä lähempänä suurempaa asukaskeskittymää hoitola sijaitsee, sitä todennäköisemmin sinne on mahdollista saada rekrytoitua hammaslääkäreitä tai saada sijaisia käymään Porista poissaolojen ajaksi. Työntekijän näkökulmasta, esimerkiksi Porista Nakkilaan on matkaa noin 20 km ja autolla päivittäistä edestakaista ajoaikaa kertyy noin 34 minuuttia. Porista Harjavaltaan on matkaa noin 30 km ja autolla päivittäistä edestakaista ajoaikaa kertyy noin 50 minuuttia. Porista Kokemäelle on matkaa noin 42 km ja edestakaista päivittäistä ajoaikaa kertyy noin tunti 10 minuuttia. Tällä hetkellä vakinaisten hammaslääkärien henkilötyövuosimäärät (HTV) tarkastelun alla olevien toimiyksiköiden osalta ovat seuraavat: Harjavalta 0,63 HTV, Kokemäki 1,63 HTV, Lavia 0,5 HTV, Nakkilassa 2,5 HTV ja Porissa 26 HTV.

Vastine oikaisuvaatimuksissa esitettyihin suun terveydenhuoltoa koskeviin yksityiskohtiin (Katja Lepistö)

Paikalliset palvelut pyritään tulevaisuudessa varmistamaan suun terveydenhuollon liikkuvilla palveluilla, jotka sisältävät liikkuvan vaunuvastaanoton ja salkkuvastaanotot. Koululaisten hammastarkastukset tullaan suorittamaan yhä enenemässä määrin salkkuvastaanotolla koko Satakunnan alueella. Salkkuvastaanotto on siirrettävä kokonaisuus, jonka suun terveydenhuollon ammattilainen vie esimerkiksi kouluille tai palvelutaloille Salkun avulla voidaan toteuttaa normaalit suun ja hampaisen tarkastukset, puhdistukset, fluoraukset. Salkkuun kuuluu hoitotuoli, potilasvalaisin, siirrettävä hammashoitokone. Salkkuvastaanotto on ollut käytössä Porin alueella vuodesta 2017 ja on myös käytössä muilla hyvinvointialuilla. Kokemäellä, Harjavallassa ja Laviassa salkkuvastaanotto tulee tapahtumaan kouluilla, jossa voimme toteuttaa lakisääteiset suun terveydenhuollon palvelut kouluikäisille. Vaunuvastaanotolla hoidetaan koululaisten hampaiden paikkaukset. Lavian oikomispotilaat hoidetaan ensisijaisesti Kankaanpäässä tai Porissa. Myös Pori, Rauma, Kankaanpää ja Eura ovat mahdollisia vaihtoehtoja.

Vaunuvastaanotolla hoidetaan myös aikuisväestöä. Vaunussa on pitkä ramppi, joka tekee vaunusta esteettömän; sekä rollaattorilla että pyörätuolilla pääsee vaunuun. Vaunuvastaanotolla annetaan suun perushoitoa, kuten tarkastukset, paikkaukset, juurihoidot, hammaskiven poistot, hampaiden poistot ja rtg-kuvaukset. Erikoishammaslääkärin kirurgiset hoidot ja proteesihoidot ohjataan Kankaanpäähän, Poriin tai Raumalle, kuten tälläkin hetkellä.

Vaunussa on odotustila, joten potilaiden ei tarvitse odottaa ulkotiloissa. Vaunu sijoitetaan aina sellaisiin paikkoihin, joissa on myös wc- tilat käytettävissä ja työntekijät voivat ohjata tai saattaa potilaan tarvittaessa wc-tiloihin. Tarvittavat suun rtg-kuvaukset siirtyvät suun hoitoyksikön toimipisteen mukana uusiin tiloihin.

Julkiset viranhaltijapäätökset löytyvät Satakunnan hyvinvointialueen sivuilta Päätöksenteko - Satakunnanhyvinvointialue.

Tiloihin liittyvä tekninen selvitys (Miia Hietapakka)

Satakunnan hyvinvointialue on luopumassa Lavian terveyskeskuksen laajasta käytöstä. Rakennukseen on jäämässä kotihoidon tiimitilat ja muutama toimistohuone, jotka sijaitsevat eri siivessä kuin nykyinen hammashoitola. Tämä tulee huomioida mm. hammashuollon tarvike- ja välinehuollon logistiikan puuttumisena. Rakennuksen terveyskeskusosa on valmistunut vuonna 1982 eikä rakennuksessa ole tehty sen jälkeen laajaa peruskorjausta. Rakennuksen kuntoluokka on Trellum Consulting Oy:n hyvinvointialueelle laatiman nykytilaselvityksen mukaan 49 %. Peruskorjaustarvetta on, kun rakennuksen nykykunto alittaa 60 %:n kuntoluokan, joka saavutetaan noin 25–30 vuoden kuluessa valmistumisesta tai edellisestä kattavasta peruskorjauksesta/ - parannuksesta. Rakennuksen kuntoluokituksessa alle 50 % kuntoluokka tarkoittaa huonokuntoista rakennusta. Hammashoitolan tilat ovat vanhat, mutta kunnoltaan käyttökelpoiset. Hammashoitolan tarpeisiin nähden käytössä on liian paljon tilaa.

Yhteenveto

Palvelutuotannon näkökulmasta Lavian käyntimäärät ja potilasmäärät ovat alle prosentin koko hyvinvointialueen määristä ja laadukkaan hammashoidon tuottaminen on mahdollista suuremmissa hoitoyksiköissä. Kaikkien hyvinvointialueen asiakkaiden on halutessaan mahdollista varata hampaiden tarkastusaika aika mihin tahansa suun terveydenhuollon palveluyksikköön Satakunnan hyvinvointialueella.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tero Mäkiranta, hyvinvointialuejohtaja, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • hylätä oikaisuvaatimukset perusteettomina.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisäksi aluehallitus totesi, että alueella jatkuvat hammashoidon liikkuvien palveluiden, kouluterveydenhuollon, neuvolapalveluiden ja muiden jalkautuvien sote-palveluiden tarjonta.

 

Kokouskäsittely

Tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen puheenjohtaja esitti pidettäväksi kokoustauon klo 15.04-15.09.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimusten tekijät

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta aluevalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

–   se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

–   hyvinvointialueen jäsen.

Valitusaika

 ​​​​​​Aluevalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

 Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

–    päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä

–    päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai

–    päätös on muuten lainvastainen.

 Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen

Aluevalitus tehdään Turun hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen voi tehdä myös postitse.

 

Postiosoite:                    PL 32, 20101 Turku

Käyntiosoite:                   Sairashuoneenkatu 2-4, Turku

Sähköpostiosoite:           turku.hao@oikeus.fi

Faksinumero:                 029 56 42414

Puhelinnumero:              029 56 42410

Kirjaamon aukioloaika:   8.00 - 16.15

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

1)    päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)

2)    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)

3)    vaatimusten perustelut

4)    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

1)    valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen

2)    selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3)    asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa 1455/2015 säädetään.

Pöytäkirja

​​​​Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Satakunnan hyvinvointialueen kirjaamosta.

Postiosoite:                    Sairaalantie 3, 28500 Pori

Sähköpostiosoite:           kirjaamo@sata.fi

Puhelinnumero:             044 707 7781

Kirjaamon aukioloaika:   ma - pe klo 9 - 15