Aluehallitus, kokous 16.9.2025

§ 277 OIMA omais- ja perhehoidon digitaalisen ratkaisun hankinta

SATAHADno-2025-9486

Valmistelija

  • Kaisa Harjunpää, kaisa.harjunpaa@sata.fi

Perustelut

Satakunnan hyvinvointialueella on käytössä Oima O:n tarjoama OIMA palvelu henkilökohtaisen avun palkoissa. Oima palvelu on ollut käytössä muutamissa kunnissa ja kuntayhtymistä jo ennen hyvinvointialueelle siirtymitsä. OIMA palvelua on mahdollista käyttää myös mm. omais- ja perhehoidon palkkiohin sekä kulukorvauksiin.  ja se on laajasti käytössä hyvinvointialueilla. Oima palvelu on saadun selvityksen mukaan käytössä yli puolella hyvinvointialueista. 

Palvelun hankintaa on edeltänyt markkinakartoitus. Markkinakartoituksesta ilmoitus julkaistiin 1.8.2025 ja määräaika vastauksille oli 22.8.2025 klo 15:00 mennessä. Määräaikaan mennessä saatiin vastaus Oima Oy:ltä Oima palvelusta. 

Koska markkinoilla ei ole kuin yksi toimija, joka voi tarvittavan ratkaisun ja palvelun toimittaa, voidaan hankinta tehdä ns. suorahankintana  julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 40 § 2 mom 2 kohdan perusteella,  “teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta”. Muu markkinoiden kartoitukseen tehty oma-aloitteinen selvitys puoltaa markkinakartoituksen tulosta. 

OIMA on esitellyt palvelua sotetoimialuiden henkilöstölle, jotka työskentelevät palkkioiden ja kulukorvausten maksatusprosessissa. Palvelun on todettu soveltuvan korvaamaan nykyinen järjestelmä ja lisäksi palvelu mahdollistaa prosessin automatisointia sekä itsepalveluilmoittamiset palkkion saajille, jolla vähennetään merkittävästi tiedon siirron luotettavuutta ja nopeutta. 

Hankinnan tavoitteita ovat: 

1.       Turvata omais- ja perhehoitajien palkkionmaksupalvelut. 

2.       Automatisoida palkkioiden maksatusprosessia siirtymällä hoitajien itsesyöttöprosessiin. 

3.       Pystyä seuraamaan ajantasaisesti ja tehokkaasti kuluja ja varmistamaan maksujen välittyminen palkkionsaajille. 

4.       Mahdollistaa toimialoille keskitettyjen ja ajantasaisten hoitajien ja hoidettavien tietojen käyttö. 

Tällä hetkellä palvelu tuotetaan Sarastia Oy:n palvelusopimuksen perusteella hyödyntäen ESS ja Personec F2 järjestelmää., johon ei ole mahdollista saada hankinnan tavoitteita tukevia ominaisuuksia. 

Oima palvelun käyttöönottoprojektin kustannusarvio on 94 585 eur (alv 0) ja käyttöönottoon liittyvät optiot ovat 45 345 eur (alv 0).  Jatkuvien palveluiden hankinnan arvo neljälle vuodelle laskettuna on yhteensä noin1,5 miljoonaa euroa. Palkkioita, palkkoja ja korvauksia maksetaan kuukausittain noin 2700 kappaletta.  Hinnoittelu perustuu transaktioiden määrään. 

Palvelun käyttöönoton kulut katetaan ns. LTA 23 rahoituksesta. Jatkuvan palvelun  kulut ovat jo tällä hetkellä henkilöstöpalveluiden ostopalveluissa (Sarastia Oy). Käyttötalouden kuluihin OIMAn käyttöönotto mahdollistaa noin 30 000 euron säästön palkkioiden ja kulukorvausten maksatuksessa nykyiseen palveluun verrattuna. Liitteenä tarjous käyttöönotosta sekä jatkuvan palvelun sopimus hinnoittelu.  

Hankinta ei sisälly vuoden 2025 hankintasuunnitelmaan, minkä johdosta hankinta tuodaan aluehallituksen päätettäväksi.  Hankinnan arvon ylittäessä miljoona euroa on hankinnan osalta päätösvalta aluehallituksella. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tero Mäkiranta, hyvinvointialuejohtaja, tero.makiranta@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • että Oima Oy:ltä hankitaan palvelu omais- ja perhehoidon digitaaliseksi ratkaisuksi Satakunnan hyvinvointialueen käyttöön. Oima palvelun käyttöönottoprojektin kustannusarvio on 94 585 eur (alv 0) ja käyttöönottoon liittyvät optiot 45 345 eur (alv 0). Käyttöönoton kulut katetaan ns. LTA 23 rahoituksesta. Optioon sisältyvien palveluiden käyttöönotosta päätetään erikseen käyttöönottoprojektin edetessä.

  • että Oima Oy:ltä hankintaan omais- ja perhehoidon palkkioiden ja korvausten maksamiseen jatkuvana palveluna. Jatkuvan palvelun hankinnan kokonaisarvo neljän vuoden ajalta on 1,5 miljoonaa euroa. 

  • valtuuttaa konsernipalveluiden toimialuejohtajan allekirjoittamaan sopimuksen palvelusta.  

  • että, hankinta on suorahankinta julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 40 § 2 mom. 2 kohdan perusteella. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Asian esittelijä, hyvinvointialuejohtaja Tero Mäkiranta, lisäsi päätösehdotukseensa seuraavan ponnen: oikeuttaa toimialuejohtajan tekemään sopimukseen vähäisiä muutoksia. 

Puheenjohtaja totesi näin muutetun päätösehdotuksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Tiedoksi

Kaisa Harjunpää

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä aluehallitukselle kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä se, johon päätös kohdistuu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä Satakunnan hyvinvointialueen jäsen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava aluehallitukselle osoitettuna hyvinvointialueen kirjaamoon, osoite Sairaalantie 3, 28500 Pori tai sähköisesti kirjaamo@sata.fi, neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, mainittua päivää lukuun ottamatta.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta tulee ilmetä oikaistavaksi vaadittu päätös sekä muutosvaatimukset perusteluineen. Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.