Aluehallitus, kokous 10.12.2024

§ 422 Kuumasairaala-hankeen suunnittelun käynnistäminen

SATAHADno-2024-10370

Valmistelija

  • Kari-Matti Haapala, kari-matti.haapala@sata.fi
  • Jari Syystö, jari.syysto@sata.fi

Perustelut

Kuumasairaalahanketta on valmisteltu Satakunnan hyvinvointialueen rakennustoimikunnan toimesta koko toimikunnan toiminnan ajan (aluehallitus 6.3.2023 § 60).

Rakennustoimikunnalle on esitelty kolme vaihtoehtoa.

Vaihtoehto A) jossa kuumat toiminnot kuten leikkausosasto, tehohoito ja päivystys sekä seuranta toteutetaan kokonaan uudisrakennuksena ja hankkeen kustannusarvio on 182 M€ Vaihtoehto B) jossa uudisrakentamisen määrä on hieman pienempi ja johon sisältyy myös K-rakennuksen peruskorjaus 147 M€ sekä vaihtoehto C) jossa peruskorjataan nykyinen K-rakennus 131M€.

Kuumasairaala-hankkeelle on myönnetty lainanottovaltuutta vuonna 2023 120 000 000 € (valtioneuvoston päätös 16.6.2022).  Myönnetty lainanottovaltuus ei riitä kattamaan yhdenkään rakennustoimikunnan käsittelyssä olleen vaihtoehdon kokonaiskustannuksia, jolloin hankkeen eteneminen edellyttää lisärahoitusta ja muutetun lainanottovaltuuden myöntämistä vuoden 2025 talouden toteutuessa suunnitellulla tavalla sekä vuoden 2025 lainanottovaltuuden ehtojen täyttymistä, koska Satakunnan hyvinvointialueen lainanottovaltuus vuodelle 2025 on sidottu hyvinvointialueen muutosohjelman merkittävään päivittämiseen ja valtionvarainministeriön hyväksyntään päivitettyyn muutosohjelmaan ja  toteutumiseen sekä lainanhoitokyvyn paranemiseen.

Jotta voidaan varmistaa hyvinvointialueen taloudellisesta tilanteeseen parhaalla mahdollisella tavalla sopiva kuumasairaalan toteutusvaihtoehto sekä varmistaa toteutukseen etenevä taloudelliseen tilanteeseen sovitettu toiminnalliset tavoitteet parhaalla mahdollisella tavalla täyttävä toteutusvaihtoehto, on päätös valittavasta toteutusvaihtoehdosta tehtävä ehdollisena suhteessa alueen taloudelliseen kantokykyyn ja lainanhoitokykyyn.

Kuumasairaalan kaikki toteutusvaihtoehdot on käsitelty ja esitelty 11.11.2024 SOTE-johtoryhmässä, sekä hyvinvointialueen johtoryhmässä 18.11.2024 ja vaihtoehdot on esitelty myös vaikuttamistoimielimille.

Kuumasairaalahanketta käsiteltiin rakennustoimikunnan kokouksessa 2.12.2024 §53 ja asian käsittelyn yhteydessä esittelijä muutti päätösesitystään seuraavasti:

”Rakennustoimikunta päättää esittää aluehallitukselle, että kuumasairaalan jatkosuunnittelun pohjaksi valitaan vaihtoehto B (hybridimalli), jossa uudisrakentamisen määrä on noin 22039 brm² ja hankkeen kokonaislaajuus 39039 brm² ja että, rahoituksen varmistumisen myötä toteutusvaihtoehtoa ja uudisrakentamisen määrää sekä kokonaislaajuutta voidaan tarvittaessa arvioida uudelleen ja että hankkeesta laaditaan suunnittelun edetessä kattava riskienhallintasuunnitelma. 

Koska Satakunnan hyvinvointialueelle hankkeeseen vuonna 2023 myönnetty lainanottovaltuus (120 000 000 €) ei riitä kattamaan hankkeen kokonaiskustannuksia tulee hankepäätöksen olla ehdollinen lisärahoituksen osalta hankkeelle mahdollisesti myönnettävän vuoden 2026 lainanottovaltuuden määrän suhteen, sekä vuoden 2025 lainanottovaltuuden ehtojen valtioneuvoston päätöksen 28.11.2024 suhteen niin, että vuoden 2026 lainanottovaltuus riittää kattamaan hankkeen kokonaiskustannukset sekä niin, että hyvinvointialueen talouden tasapaino ei vaarannu ja hyvinvointialueen lainanhoitokyky säilyy Valtionvaranministeriön edellyttämällä tasolla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kirsi Varhila, hyvinvointialuejohtaja, kirsi.varhila@sata.fi

Aluehallitus päättää

  • että kuumasairaalan jatkosuunnittelun pohjaksi valitaan vaihtoehto B (hybridimalli), jossa uudisrakentamisen määrä on noin 22039 brm² ja hankkeen kokonaislaajuus 39039 brm² ja että rahoituksen varmistumisen myötä toteutusvaihtoehtoa ja uudisrakentamisen määrää sekä kokonaislaajuutta voidaan tarvittaessa arvioida uudelleen ja että hankkeesta laaditaan suunnittelun edetessä kattava riskienhallintasuunnitelma. 

Koska Satakunnan hyvinvointialueelle hankkeeseen vuonna 2023 myönnetty lainanottovaltuus (120 000 000 €) ei riitä kattamaan hankkeen kokonaiskustannuksia tulee hankepäätöksen olla ehdollinen lisärahoituksen osalta hankkeelle mahdollisesti myönnettävän vuoden 2026 lainanottovaltuuden määrän suhteen, sekä vuoden 2025 lainanottovaltuuden ehtojen valtioneuvoston päätöksen 28.11.2024 suhteen niin, että vuoden 2026 lainanottovaltuus riittää kattamaan hankkeen kokonaiskustannukset sekä niin, että hyvinvointialueen talouden tasapaino ei vaarannu ja hyvinvointialueen lainanhoitokyky säilyy Valtionvaranministeriön edellyttämällä tasolla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Kokouskäsittely

Ennen tämän asian käsittelyä puheenjohtaja esitti pidettäväksi kokoustauon klo 10.32-11.26.

 

Asian esittelijä, hyvinvointialuejohtaja Kirsi Varhila lisäsi päätösehdotukseensa seuraavan ponnen:

"Hankesuunnitelma on laadittava niin, että hankkeen kokonaan toteuttamiseen riittävät olemassa oleva lainanottovaltuus (2023) ja mahdollinen haettava v. 2026 lainanottovaltuus 30 M€. Kustannustaso 150 M€ sidotaan rakennuskustannusindeksiin." 

Puheenjohtaja totesi näin muutetun päätösehdotuksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Tiedoksi

Rakennustoimikunta, rakennuttajajohtaja, tekninen johtaja

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä lain hyvinvointialueesta 141 §:n nojalla oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.